پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

اثر اولتراسوند متناوب بر میزان آلکالین فسفاتاز سرمی در روند جوش خوردگی تیبیای خرگوش نیوزیلندی


اثر اولتراسوند متناوب بر میزان آلکالین فسفاتاز سرمی در روند جوش خوردگی تیبیای خرگوش نیوزیلندی
● مقدمه:
آلکالین فسفاتاز (ALP) سرمی، گلیکو پروتئین مترشحه اوستئوبلاستی است. در شکستگی ها میزان ALP تغییر می کند. امواج اولتراسوند متناوب و با شدت پایین، رشد و بازسازی استخوا ن را در شکستگی ها تسریع می کنند. با این حال ارتباط بین اولتراسوند متناوب و تغییرات میزان ALP سرمی در خرگوش نیوزیلندی مورد بررسی قرار نگرفته است. هدف از انجام این مطالعه بررسی اثرات اولتراسوند متناوب با شدت پایین، بر سطح سرمی ALP در خلال روند جوش خوردگی تیبیای خرگوش نیوزیلندی است.
● روش کار:
این مطالعه تجربی بود. تعداد ۵۴ سر خرگوش نر بالغ نژاد نیوزیلندی به طور تصادفی در شش گروه (سه گروه آزمایش و سه گروه کنترل) قرار داده شدند. تمام شش گروه برای ایجاد یک مدل شکستگی تحت جراحی قرار گرفتند. بعد از ترمیم زخم ها، ساق پای حیوانات گروه های آزمایش به ترتیب به مدت۲، ۴ و ۶ هفته، تحت تاثیر امواج اولتراسوند قرار داده شد. حیوانات گروه های کنترل نیز بدون هیچ گونه دخالتی طی همین دوره زمانی نگه داری شدند. بعد از طی این زمان ها، پس از بیهوش کردن حیوانات از قلب آنها خون گیری و کشته شدند. سپس سرم آنها جدا گردید و آنزیم ALP سرم توسط اسپکتروفتومتر قرائت گردید. داده ها با آزمون های من ویتنی یو و کروسکال والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● نتایج:
نتایج نشان داد که میانگین سطح سرمی ALP در گروه آزمایشی که به مدت ۴ هفته امواج اولتراسوند متناوب را دریافت کردند نسبت به گروه کنترل خودش، به طور معنی داری افزایش یافته بود (p=۰.۰۳). در سایر گروه ها تغییرات معنی داری مشاهده نشد.
● نتیجه گیری:
نتایج این مطالعه نشان داد که امواج اولتراسوند متناوب و با شدت پایین، سطح سرمی ALP را افزایش داده و جوش خوردگی استخوان را تسریع می نماید.
ابوالحسن سخایی
علی قضاوی
حسین علی هادی
قاسم مسیبی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید