شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

محدوده طبیعی زاویه تیبیو فمورال در کودکان دبستانی قم


محدوده طبیعی زاویه تیبیو فمورال در کودکان دبستانی قم
● سابقه و هدف:
با توجه به اهمیت تغییرات راستای اندام تحتانی در طول رشد و رابطه آن با سن جهت تشخیص نوع طبیعی از انحرافات اندام تحتانی و عدم اطلاع از محدوده طبیعی آن در کشور، این تحقیق روی کودکان دبستانی قم در سال ۱۳۷۸ انجام گرفت.
● موارد و روشها:
تحقیق با طراحی Cross- sectional روی تعداد ۲۲۶۳ نفر کودک شامل ۱۳۷۸ دختر و ۸۸۵ پسر انجام گرفت. زاویه تیبیوفمورال و فاصله اینترمالئولار و اینترکندیلار در حالت ایستاده و اکستانسیون کامل زانوها و مفصل هیپ اندازه‌گیری و محدوده طبیعی برای کل کودکان و به تفکیک جنس تعیین و میزان همبستگی آنها و نقش جنس و قد و وزن با میزان آنها تعیین گردید.
● یافته‌ها:
تمام کودکان زاویه والگوس داشتند. میزان زاویه تیبیوفمورال کودکان ۱.۲±۵.۵ و محدوده طبیعی آن ۳.۱ تا ۸.۳ درجه بود. در دختران ۱.۳۳±۵.۷ و در پسران ۱.۰۵±۵.۲ بوده و اختلاف آنها به لحاظ آماری معنی‌دار بود (P<۰.۰۰۱). فاصله اینترمالئولار و اینترکندیلار برابر ۱.۴۸±۰.۶۶- و محدوده طبیعی آن بین ۳.۹- تا ۲.۶ سانتی‌متر بود. میزان ضریب همبستگی بین زاویه تیبیوفمورال و فاصله اینترمالئولار و اینترکندیلار در حدود ۰.۸ بود.
● نتیجه‌گیری و توصیه‌ها:
محدوده طبیعی زاویه تیبیوفمورال کودکان ایرانی در حد کودکان اروپایی و امریکای شمالی بوده و با محدوده طبیعی کودکان چینی متفاوت است.
مهزاد جاوید
فاطمه هادوی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید