پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


النکاح سنتی و....


النکاح سنتی و....
ازداوج سنت من و هر کسی از این سنت پیروی نکند، از من نیست؛ این عبارت پر مغز و کم نظیر از پیامبر صلح و رحمت و مغفرت است که جوانان را به امر ازدواج و تداوم سلامت جامعه اسلامی توصیه کرده اند.
حرکت پر شتاب علوم در عصر کنونی و پیچیدگی جوامع بشری که به دنبال خود تغییرات سریع و اساسی را در کانون خانواده ها به همراه داشته است و تغییر در فرهنگ و خرده فرهنگ ها موجب شده است تا در امر ازدواج نیز مانند همه امور تغییرات و تحولات چشمگیری را شاهد باشیم.
اگر چه این تغییرات در امر ازدواج و آثار بعد از آن در جوامع اسلامی کمتر از جوامع به اصطلاح پیشرفته امروزی بوده است ، اما باید پذیرفت که جوامع اسلامی نیز با وجود سیستم های پیشرفته اطلاع رسانی از جمله ماهواره و اینترنت و نیز اهداف شومی که دشمنان امت اسلامی دنبال می کنند، از تغییرات غیر ارزشی مصون نمانده اند.
تغییر در اصل خود ، چنانچه در مسیر صلاح و خیر جامعه باشد، بسیار پسندیده است ، اما تغییرات ناخواسته و گاه خواسته و انحرافی در مدتی اندک یک جامعه را به انحطاط سوق می دهد، آنگونه که بسیاری از جوامع و کشورها خود را در این چنبره نامیمون گرفتار می بینند و اغلب نیز راه چاره ای برای آن پیدا نمی کنند.
ازدواج یک امر الهی است که رسول گرامی اسلام به آن سفارش بسیار فرموده اند، اما جوان امروز جامعه ما باید بداند که هر قدر دنیا دچار تغییر شود، اساس زندگی سعادتمند و صالح او در گرو ازدواج سالم از جهات مختلف است و نباید در این مقوله کوتاهی کند و تردید به خود راه دهد.
برای تحقق این امر اصیل و ارزشی باید فرهنگ سازی لازم صورت گیرد و اتکای به فرهنگ غنی اسلام بهترین گزینه در سیاق فرهنگ سازی است، مشروط بر آنکه احکام آیین حیات بخش اسلام را با هدف منافع شخصی و گروهی مصادره نکنیم و یا در آن تغییر ایجاد نشود.
مشاوران ، صاحب نظران و حتی مسوولان دست اندر باید برای ترویج ازدواج آسان و سالم به دور از تشریفات و زرق و برق این فرهنگ را ترویج نمایند که بهره گیری از تجربیات گذشته با نگاه به جامعه مدرن امروزی می تواند راهگشا باشد.
از جمله اقدامهای موثری که می تواند در ازدواج ساده و آسان ، کم هزینه اما با دوام نقش داشته باشد، تربیت جوانان اعم از دختر یا پسر است و بهترین و کار آمدترین شیوه تربیت جوانها در گذشته ، حال و آینده که تجربه موفقی هم بوده است، هدایت جوانهای جامعه به سوی مساجد است.
جوان در فضای مسجد ، اتکای به کلمه الله را می آموزد و اینکه به ظواهری دنیایی کم توجه باشد در عین آنکه از زیبایی ها دنیوی که خداوند آفریده است باید به درستی و به اندازه بهره بگیرد.
جوان چه دختر یا پسر در فضای روحانی مسجد یاد می گیرد که ازدواج و بعد از آن زندگی زناشویی را ساده و کم هزینه طلب کند و عرصه را بر خود و خانواده و نزدیکان دشوار و گاه غیر ممکن نسازد.
بزرگترها نیز در همین فضای خوب وساده می آموزند که در انتخاب عروس یا داماد برای خانواده به دور از نگرانی های معمول ، سخت نگیرند اما دقیق باشند و به هر کسی که به اصطلاح در خانه آنها را زد ، پاسخ مثبت ندهند.
سلامت یک جوان از نظر روحی و روانی و اعتقادی یک اصل اساسی است و نباید از یک خانواده انتظار داشت که دختر یا پسر خود را به عقد و ازدواج کسی در آورند که به اصول اولیه زندگی و مسایل اعتقادی هیچ باوری ندارد.
در گذشته نه چندان دور در دهه های ۵۰ و ۶۰ازدواج ها در کشور ما بر همین صراط صورت می گرفت و خانواده ها به آسانی و البته با کمترین دغدغه دختر شوهر می دادند یا پسر داماد می کردند ، اما به اعتقادات طرف مقابل اهمیت می دادند و باورهای دینی و مذهبی طرف مقابل یک اصل به شمار می رفت.
اینگونه نبود که دختر را با سال تولد و تعداد سکه های بهار آزادی سنجش کنند و یا پسرها با خودروی شیک و سند زمین و مسکن مستقل و نظایر آن محل معیار قرار گیرند.
آنچه امروز محل نگرانی خانواده های ایرانی در امر ازدواج است همانا، آینده دختر یا پسر است و چون بسیاری از خانواده ها خود را از مسجد و باورهای دینی دور می بیننند تصور می کنند که با تعداد سکه و صفر های میزان دارایی پدر عروس یا داماد و یا خود دختر و پسر مشکلات بعدی را حل خواهند کرد، در حالی به تجربه ثابت شده است که هرگز چنین نیست.
زندگی زناشویی به تایید همه عرفا و بزرگان و کارشناس های مقدم و موخر ، امری بسیارمقدس و شریف و جاودانه است و نباید آن را سهل پنداشت و نباید تصور کرد با هر گیر کوچکی باید آن را تمام شده تلقی کرد.
اگر چه طرح ها و شیوه های نوین در این امر مقدس می تواند موثر باشد و توجه به آنها اشکالی ندارد، اما
راهکار اساسی آن است که به کتاب خدا، دین و باور داشت های مذهبی ، مسجد و....باید توجه نموده
و ارج و ارزش بگذاریم.
به نظر می رسد اینکه آمارهای طلاق در جوامع امروزی و در جامعه ما رو به افزایش است و متاسفانه از ۱۰ تا ۱۴درصد در نوسان می باشد، حکایت از عدم باورداشت هاست و خانواده های معیار را مسایل مادی می دانند و بر آن پافشاری می کنند.
هر طلاق یا به عبارتی پایان یک زندگی زناشویی تبعاتی بسیار ناگواری برای طرفین به خصوص زنان دارد که بهای سنگین و هزینه منفی آن را باید جامعه اسلامی خواه نا خواه بپردازد و بر والدین است برای سفید بختی جوانها دامن همت بالا بزنند و اعتقادات دینی و باورداشت های مذهبی را فراموش نکنند.
امام عزیز(ره) در تفسیر سوره مبارک حمد می فرماید، انسان تصور می کند که در دنیای فانی اگر به
مالی و اندوخته فراوان برسد به نهایت اعلا رسیده است و هر قدر بیشتر جمع می کند، سیری و پایانی
برای آن متصور نیست در حالی که این انسان برای کمال باید به معبود خود برسد و متوجه این معنا نیست و خیال می کند که گمشده او مال و زر و زیور و امور دنیوی است.
در ازدواج نیز اگر بنای زندگی بر یاد خدا و ساده زیستی و استفاده از مواهب دنیایی به شکل درست آن باشد ، زوجین به سعادت دنیا و آخرت می رسند و اگر پایه های زندگی زناشویی بر طلا و سکه و پول و خانه و امثال آن گذاشته شد، با اولین کمبود در این عرصه ها ، چهره سیاه جدایی خود را می نمایاند.
این عبارت ها تنها در کلام و گزارش و مقاله نیست بلکه بسیاری از خانواده ها آن را تجربه کرده اند ، اما پند نمی گیرند!!!
سردبیر خبرگزاری ایسکانیوز ـ باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران
منبع : خبرگزاری ایسکانیوز


همچنین مشاهده کنید