چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

اثر تحریک عمقی تالاموس بر دقت و صحت هدف یابی دست بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد با استفاده از سیستم تصویر برداری ویدیویی


اثر تحریک عمقی تالاموس بر دقت و صحت هدف یابی دست بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد با استفاده از سیستم تصویر برداری ویدیویی
● سابقه و هدف:
میزان تاثیر تحریک عمقی تالاموس بر توانایی بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد در رساندن دست ها به موقعیتی معین هنوز در پرده ابهام است. این مطالعه به منظور تعیین دقت و صحت هدف یابی دست ۶ فرد سالم و ۷ بیمار مبتلا به اسکلروز متعدد که از تحریک عمقی تالاموس استفاده می کنند، انجام گرفت.
● مواد و روش ها:
نشانگرهای مادون قرمز بر روی نوک انگشت اشاره هر دو دست چپ و راست افراد نصب می شد. حرکت متناوب دست از چانه به سمت هدف، که یک مانور معمول بالینی است، توسط هر فرد سه مرتبه انجام می شد. هدف نشانگری ثابت در ارتفاع چانه و در فاصله ۲۵ سانتیمتری بیمار بود. بیماران این آزمایش را در دوحالت، با محرک روشن و با محرک خاموش، انجام دادند. یک سیستم تصویر برداری ویدیویی موقعیت فضایی نشانگر را در حین انجام آزمایش به مدت ۱۵ ثانیه با فرکانس ۱۰۰ هرتز ثبت می کرد. میانگین و انحراف معیار موقعیت نشانگر نسبت به هدف در نزدیکی هدف به ترتیب به عنوان شاخص دقت و صحت هدف یابی دست محاسبه شدند.
● یافته ها:
مقدار متوسط هر دو شاخص در بیماران بیش تر از افراد سالم بود (p<۰.۰۵) که بیان گر دقت و صحت کم تر حرکت دست بیماران است. همچنین آشکار شد که روشن کردن محرک در برخی بیماران باعث افزایش شاخص ها اما در مجموع موجب کاهش قابل توجه مقدار متوسط هر دو شاخص می شود (p<۰.۰۵) که نشان دهنده دقت و صحت حرکت در صورت استفاده از تحریک عمقی تالاموس است.
● نتیجه گیری:
تحریک عمقی تالاموس روش درمانی موثری در جهت بهبود دقت و صحت هدف یابی دست بیماران مبتلا به اسکلروز متعدد است.
علی استکی
تنی هاجسون
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید