چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر تکنیک های کرانیوساکرال در درمان سردرد مزمن


بررسی اثر تکنیک های کرانیوساکرال در درمان سردرد مزمن
در این تحقیق اثر درمانی تکنیکهای کرانیوساکرال بروی خانم ۴۷ ساله ای با سابقه سردرد شدید به مدت ۵ سال مورد بررسی قرار گرفت. سردرد بیمار به طور مداوم در طول روز و شدیدتر در صبح و شب از پشت سر شروع می شد و به گوش، شقیقه و فک راست و گاهی تمام سر انتشار می یافت.
همچنین ماهی یک بار ۲ تا ۳ روز قبل از قاعدگی شدت سردرد به حداکثر خود می رسید. علاوه بر سردرد بیمار از وزوز گوش و سرگیجه شکایت داشت طبق بررسی های مختلف علتی برای سردرد او بیان نشده بود. انجام درمان های مختلف، از جمله یک دوره فیزیوتراپی جهت اصلاح دیسفانکشنهای ستون فقرات تاثیری در بهبودی سردرد بیمار نداشت این بررسی به صورت A-B-A Single subject design انجام گرفت. که شامل یک هفته دوره قبل از درمان، ۴ هفته دوره درمانی به صورت هفته ای یک جلسه و یک سال دوره پیگرد درمانی بود. فاکتورهای مورد سنجش شدت درد، تداخل درد در خواب و فعالیت عمومی بودند، که میزان شدت درد بر اساس visual analog scale از ۷.۵ در قبل از درمان به ۳پس از دوره درمانی و ۱ بعد از یکسال پیگرد درمانی رسید. تداخل درد در خواب از ۵۰% در دوره قبل از درمان به ۳۰% پس از دوره درمان و ۰% بعد از یکسال رسید.
تداخل درد در فعالیت عمومی از ۸۰% در دوره قبل از درمان به ۴۰% ‌پس از دوره درمانی و ۰% بعد از یکسال رسید. وزوز گوش و سرگیجه بیمار به طور کلی برطرف شد و فقط سردردی که ۲ تا ۳ روز قبل از قاعدگی بروز می گردد با شدت و وسعت بسیار کمتری باقی مانده بود .
محمدرضا نوربخش
هاتف بشری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید