چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

عصر کاربر سالاری


عصر کاربر سالاری
بسیاری از کارمندان اداری و دفتری که با کامپیوتر سروکار دارند، همواره از ناکار‌آمدی و مشکلات سیستم‌شان گلایه داشته‌اند. در نتیجه، این افراد دیگر برای انتخاب برنامه‌ها و نرم‌افزار‌های مربوط به کارشان به تکنسین‌ها یا مدیران کامپیوتری و IT شرکت‌شان اعتماد نمی‌کنند. در واقع خود این کارمندان می‌دانند چه نرم‌افزار‌هایی بهترین کارآیی را برایشان دربر خواهد داشت و از طرفی، خیلی راحت می‌توانند برنامه‌های مورد نظر‌‌شان را به راحتی از اینترنت یا جای دیگر تهیه کنند.
محققان برای تعریف حالتی که در آن، کارکنان، برای تجهیز به نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزار‌های مربوط به کارشان به همکاری با مشاوران و مهندسان فناوری اطلاعات علاقه‌‌ای ندارند، از عبارت «کاربر سالاری» استفاده می‌کنند.
ربکا وتمان (Rebecca Wettemann) کارشناس شرکت تحقیقاتی، نرم‌افزاری Nucleus Research بر این باور است که بسیاری از کسانی که در شغل خود از کامپیوتر استفاده می‌کنند، مرتب این سوال را مطرح می‌کنند که «چرا نمی‌توانیم بدون تایید و نظارت سختگیرانه تکنسین‌های کامپیوتری با خیال راحت به کارمان بپردازیم؟»
مثال بارز این مشکل اداری در بخش تجاری نرم‌افزاری مایکروسافت به چشم می‌خورد و شاید یکی از دلایل تلاش این غول بزرگ نرم‌افزاری برای تصاحب یاهو با وجود ۵۰۰ میلیون بازدید کننده و کاربر در سراسر جهان همین امر باشد.
محققان شرکت تحقیقاتی فورستر Forrester Research بر این باورند که امروزه، مردم و کاربران عادی، فناوری‌هایی را انتخاب می‌کنند و با آن سازگار می‌شوند که برایشان سهولت بیش‌تری دارد و نقش شرکت‌ها یا موسسات IT در این زمینه چندان پرر‌نگ نیست.
فورستر با اشاره به تسلط روز افزون مردم بر فناوری‌های جدید از عبارت «عوام‌زدگی فناوری» استفاده می‌کند. در حالی که عده‌ای دیگر، این فرآیند را شکل‌گیری «اداره ثانویه» می‌نامند که می‌تواند باعث اقدامات خود‌سرانه کارکنان و به خطر افتادن جایگاه مدیران IT شود.
● پاشنه آشیل مایکروسافت،‌ نقطه قوت یاهو
کاربران ناراضی که زمانی در اقلیت قرار داشتند، حالا با اعتماد به نفس ناشی از اطلاعات فنی و علمی بالا وارد جریان کار‌های روزمره و اداری می‌شوند و از آنجا که اکثر سرویس‌های تحت وب به صورت رایگان یا با هزینه بسیار پایینی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد، اتخاذ محدودیت‌های مالی از طرف مدیران فناوری اطلاعات به ندرت موثر واقع می‌شود.وتمان می‌گوید: پیش‌تر مدیران IT همواره حکم دروازه فناوری را داشتند و می‌توانستند تقاضای روبه رشد کاربران به نرم‌‌افزار‌ها را به نوعی کنترل کنند، اما این قدرت رو به زوال است و کاربران عادی هم می‌توانند به راحتی به جست‌وجو بپردازند و به برنامه و هدفشان راحت‌تر از گذشته دست پیدا کنند.
این امر یک خطر بزرگ برای شرکت‌های نرم‌افزاری به حساب می‌آید. در حال حاضر، وب‌سایت‌های پیشرفته به کاربران اجازه می‌دهد به آسانی هرچه تمام‌تر، افکار خود را روی سایت پیاده کنند یا قابلیت‌های گوناگونی را به وب‌سایت اضافه کنند که این امر، موضع مایکروسافت را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فروشنده نرم‌افزار و یکی از بزرگ‌ترین سیاستگذاران IT به خطر می‌اندازد. برای مثال، باوجود پیشرفت و گسترش فزاینده نرم‌افزار‌ها در سراسر دنیا، نسخه بعدی برنامه آفیس مایکروسافت در سال ۲۰۰۹ فقط وارد مرحله آزمایشی می‌شود.
وتمان می‌افزاید: در فضای فناورانه روبه‌رشد عصر حاضر، شرکت‌هایی چون مایکروسافت از شانس کمتری برای جلب نظر مشتریان و انتظار برای عرضه محصولات‌شان به بازار برخوردار خواهند بود. وقتی می‌توانید به راحتی، برنامه‌ای را در اینترنت پیدا کنید که ۷۰ درصد کارتان را انجام می‌دهد، چرا باید منتظر بمانید و برای یک برنامه گران‌قیمت‌تر هزینه کنید.
در این بین، نگرش مایکروسافت و گوگل در مورد چگونگی مدیریت و برخورد با کارکنانی که خواستار فضای کاری بیش‌تری نسبت به وظایف خود هستند، کاملا متفاوت است.
گوگل فضای حرکتی زیادی را در اختیار کارکنان و کاربران خودقرار می‌دهد و به آنها اجازه می‌دهد به تمایلات و توانایی‌های بالقوه خود بال و پر دهند.
این در حالی است که مشابهت‌های مدیریتی یاهو با گوگل در زمینه ارایه خدمات گوناگون تحت وب‌، توجه و خواسته‌ها و نیاز‌‌های کاربران و به‌کارگیری و حمایت از فناوری‌های کد‌باز، می‌تواند در صورت ادغام احتمالی مایکروسافت با یاهو، جایگاه این شرکت را در اینترنت دوباره احیا کند و مخاطبان بیش‌تری را به سوی سرویس‌های مایکروسافت بکشاند.
● چیزی بیش از تبلیغات و جست‌وجو
مایکروسافت پیشنهاد عجولانه خود برای خرید یاهو را اغلب به این شکل توجیه می‌کند که همکاری با یاهو سریع‌ترین راه برای تبدیل شدن به یک رقیب بزرگ در مقابل گوگل، در زمینه جست‌وجو و تبلیغات تحت وب است. این در حالی است که مایکروسافت با اطمینان خاطر، شکل‌گیری هرگونه خطری برای این شرکت را از سوی سرویس‌های تحت وب‌ دست‌کم می‌گیرد.
ری ازی (Ray Ozzie) رییس بخش برنامه‌های نرم‌افزاری مایکروسافت در کنفرانس توسعه دهندگان اینترنت که اخیرا در لاس وگاس برگزار شد اعلام کرد که «وب» محور اصلی تمامی برنامه‌های مایکروسافت را تشکیل می‌دهد.
ازی در این باره گفت: برنامه‌های مایکروسافت و دیگران به شکل‌گیری ابعاد گروهی اینترنت منجر خواهد شد و فعالیت‌هایی چون به اشتراک‌گذاری، ارسال لینک، رتبه‌بندی یا ایجاد فهرست سایت‌های مورد علاقه‌، مثل کار‌های روزمره‌ای چون مشاهده، ویرایش یا کپی کردن فایل‌ها که به وسیله کامپیوتر انجام می‌‌گیرد، به یک امر عادی تبدیل خواهد شد.
وی افزود: ادغام با یاهو می‌تواند باعث ظهور کاربران خلاق و گسترش منافع مایکروسافت شود.
دیو ژیرار (Dave Girouard) مدیر‌کل بخش بازرگانی گوگل، رویکرد این شرکت را در برخورد با کاربران، فروش سرویس‌های تحت وب به شرکت‌ها، مدارس و موسسات دولتی بیان می‌کند. به گفته وی، هدف گوگل سهولت و بالا بردن توانایی‌های کاربران و در نهایت حذف نقش تکنسین‌هاست. ژیرار می‌گوید: ما قصد داریم فناوری را به جایی برسانیم که تکنسین‌ها تنها سیستم‌ها را برای کاربران آماده کنند و خود کاربران به طور مستقل به کارشان بپردازند. ایده توجه به کاربران به جای مدیران و تکنسین‌ها، اولین بار از سوی سرگئی برین و لری پیج، بنیانگذاران گوگل مطرح شد.
ژیرار می‌افزاید: سرگئی و لری به خلاف بسیاری از ما، میان کاربران و کاربری، حد و مرز زیادی نمی‌بینند. آنها قصد دارند که کار‌ها را برای کاربران آسان‌تر کنند و بر این باورند که همه چیز حول محور کاربران می‌چرخد و این، «کاربر» است که اهمیت دارد.
ترجمه: ارسلان شهلا
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید