شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

کاربرد لیزر CO۲ در جراحی پستان: کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سوکور در مقایسه با اسکالپل


کاربرد لیزر CO۲ در جراحی پستان: کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سوکور در مقایسه با اسکالپل
● زمینه و هدف:
این مطالعه به منظور ارزیابی برش محل عمل با لیزر Co۲ واسکالپل برای مقایسه این دو روش صورت گرفت.
● روش بررسی:
این مطالعه در قالب یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده دو سو کور بر روی هفتاد بیماری که دارای اندیکاسیون برای انجام بیوپسی پستان بودند انجام گردید. از این تعداد هشت نفر بخاطر بدخیم بودن ضایعه از روند پیگیرها خارج گردیدند. بقیه بیماران برای مدت شش ماه تحت پیگیری قرار گرفتند. لیزر مورد استفاده، یک دستگاه لیزر Co۲ با توان ۱۰ وات بود.در این مدت متغیرهای مختلفی از جمله میزان ماده بی حسی مورد استفاده، مدت زمان عمل، میزان خونریزی حین عمل، میزان درد پس ار عمل، میزان بروز عفونت، هماتوم وسرومای پس از عمل و همچنین بروز عوارض دیررسی نظیر اسکار، کلوئید و اسکار هیپرتروفیک درمحل عمل مورد بررسی قرار گرفتند.
● یافته ها:
شصت و دو بیمار با میانگین سنی ۳۶.۳ ± ۱۰.۹ سال در دو گروهی که مشخصات دموگرافیک آنها تفاوت معنی داری با هم نداشت در این مطالعه شرکت داشتند. میزان خونریزی و مصرف ماده بی حسی موضعی حین عمل در گروه لیزر بطور معنی داری کمتر از گروه اسکالپل بود (با سطح معنی داری P = ۰.۰۰۱ در هر یک از دو متغیر). اما میزان متغیرهای مدت زمان انجام عمل، میزان درد پس از عمل، درجه اسکار پس از عمل، میزان بروز عفونت، هماتوم، سروما، اسکار هیپرتروفیک و کلوئید بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری نشان نداد.
● نتیجه گیری:
شصت و دو بیمار با میانگین سنی ۳۶.۳ ± ۱۰.۹ سال در دو گروهی که مشخصات دموگرافیک آنها تفاوت معنی داری با هم نداشت در این مطالعه شرکت داشتند. میزان خونریزی و مصرف ماده بی حسی موضعی حین عمل در گروه لیزر بطور معنی داری کمتر از گروه اسکالپل بود (با سطح معنی داری p=۰.۰۰۱ در هر یک از دو متغیر). اما میزان متغیرهای مدت زمان انجام عمل، میزان درد پس از عمل، درجه اسکار پس از عمل، میزان بروز عفونت، هماتوم، سروما، اسکار هیپرتروفیک و کلوئید بین دو گروه تفاوت آماری معنی داری نشان نداد.
احمد کاویانی
محسن فاتح
معصومه نجفی
مسعود یونسیان
عطااله پورعباسی
محبوبه ابراهیم نژاد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید