چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

مدل پایش خدمات در نظام سلامتی: شیوه «خود‌ارزیابی»


مدل پایش خدمات در نظام سلامتی: شیوه «خود‌ارزیابی»
در سالیان اخیر در تعریف کیفیت ارایه خدمات، به حقوق «ارایه دهندگان خدمت» و حقوق «گیرندگان خدمت» توجه ویژه ای شده است. همگام با این تعریف از کیفیت ، انتظار می رود که شیوه پایش و ارزشیابی خدمات نیز متناسب با آن طراحی شوند. هدف این مقاله، معرفی شیوه ای از «پایش» است که با تعاریف مشتری گرایانه کیفیت انطباق داشته باشد. در مرحله اول از این مطالعه، ابزارهای «پایش»، بر اساس روش Client Oriented Provider Efficient (COPE) طراحی شدند. این ابزار ها به شیوه «خود ارزیابی» در گروه هایی متشکل از کارکنان، قابل استفاده هستند.
در مرحله دوم، طریقه استفاده از این ابزار ها به کارکنان چهار مرکز بهداشتی- درمانی شهرستان سمنان آموزش داده شده و میزان آموزش پذیری و قابلیت اجرایی این ابزار ها از نظر کارکنان (۴۲ نمونه) مورد بررسی قرار گرفت. بیش از ۵/۸۷ درصد از کارکنان (فاصله اطمینان ۹۵ درصد: ۸/۷۵ تا ۹/۹۹) با استفاده از این روش موافق بوده و نکات مثبت ذکر شده بیش از نکات منفی بود. مطابق دستاورد این مطالعه، جهت افزایش قابلیت اجرایی این شیوه، به طور همزمان نیاز به برنامه ریزی جهت ارتقای فرهنگ سازمانی و بستر سازی برای فعالیت های مشارکتی در مراکز است. همچنین جهت استقرار و بقای این شیوه نوین در نظام سلامت و توسعه آن به تمامی برنامه ها و توسعه آن به سایر سطوح نظام شبکه، به مطالعات گسترده تری نیاز است.
ژیلا صدیقی
سیدرضا مجدزاده
مسعود یونسیان
سیدمهدی نورایی
جعفر جندقی
ماشااله کلاه دوز
فرید ابوالحسنی
محسن مالکی نژاد
قاسم زمانی
علی فیض زاده
فرزانه مفتون
علی حدیدی
محمدناصر رهبر
فرشید فریور
فاطمه مطلبی
علی کرمانی
عباس دارابی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید