پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

آمالگام دندانی به عنوان فاکتور اصلی مواجهه


آمالگام دندانی به عنوان فاکتور اصلی مواجهه
آمالگام دندانی ماده‌ای مرکب از ۵۰ درصد جیوه همراه با چهار فلز نقره (۵/۳۴%)، قلع (۹%)، مس (۶%) و روی (۵/۰%) است که در چند دهه قبل در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته است.
آمالگام به شکل امروزی در سال ۱۸۱۲ توسط یک شیمیدان انگلیسی شناخته و در سال ۱۸۳۳ به دنیا معرفی شد. در دو دهه اخیر مشخص گردید که این ماده به‌طور پیوسته جیوه را در حفره دهانی متصاعد می‌کند. این رها‌سازی در فعالیت‌هایی از قبیل جویدن، مسواک زدن، نوشیدن مایعات داغ و تنفس افزایش پیدا می‌کند.
همچنین آزاد شدن جیوه می‌تواند تحت تاثیر PH، پوسیدگی بیولوژیکی باکتریایی و پوسیـدگی الکترو‌شیمیایی افزایش پیدا کند. مسیر اصلی جذب جیوه حاصل از آمالگام دندانی، استنشاق بخار حاصله است. حدود ۱۰% بخار جیوه آزاد شده از آمالگام در شش‌ها نقل و انتقال پیدا می‌کند، در حالیکه حدود ۸۰% آن جذب می‌شود.
در مواردی مقدار جذب توسط ریه‌‌ها ۹۰ تا ۱۰۰% گزارش شده است. جیوه جذب شده توسط ریه وارد خون می‌شود و در اندام‌های مختلف مثل کلیه، مغز و کبد توزیع می‌شود. طبق مطالعات عملکرد کلیه متاثر از میزان جیوه است. در یک آزمایش بر روی گوسفند در اثر بکار بردن آمالگام، کلیه‌ها آسیب دیدند. در این آزمایش ۳۰ روز....
قاسم ذوالفقاری، عباس اسماعیلی ساری، سید محمود قاسمپوری، سقراط فقیه زاده.
منبع : مجله دانشکده پزشکی


همچنین مشاهده کنید