جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

بررسی آگاهی و نگرش خانم های باردار نسبت به روش های زایمانی در مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی شهر تهران


بررسی آگاهی و نگرش خانم های باردار نسبت به روش های زایمانی در مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی شهر تهران
هدف مطالعه تعیین میزان آگاهی ونگرش خانمهای باردار نسبت به روشهای زایمانی در مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی شهر تهران بوده، پژوهش به صورت مقطعی و در ۴۰۰ خانم باردار که از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب و با رضایت وارد مطالعه شده بودند انجام گرفت. در جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ای که با نظرخواهی از متخصصین زنان تهیه و پایایی آن توسط retest test تایید شده بود و از طریق مصاحبه تکمیل می شد استفاده شد.تعداد سوالات آگاهی ۲۰ عدد بود که بر اساس پاسخ صحیح چنین طبقه بندی شد: ۹ پاسخ صحیح = ضعیف، ۱۰ تا ۱۵ پاسخ صحیح = متوسط و ۱۶ تا ۲۰ پاسخ صحیح = خوب ۳ سوال مربوط به نگرش، هریک بر اساس پاسخ داده شده در دو طبقه، نگرش مثبت و نگرش منفی، در نظر گرفته شد.
بررسی میزان پاسخ های صحیح به سوالات مربوط به آگاهی و نگرش نشان داد که اکثریت خانمها درد پس از عمل و هزینه زیاد را از عوارض و مشکلات سزارین می دانستند (به ترتیب ۳/۸۰% و ۳/۸۲%) میزان آگاهی نسبت به دیگر عوارض سزارین مانند عفونت، عوارض بیهوشی و افزایش مدت بستری از ۵۷% تا ۵/۷۷% متغیر بود.۷۲% خانمها نمایش ته و ۸/۶۸% سزارین تکراری و عدم پیشرفت زایمان را از اندیکاسیونهای سزارین می دانستند. ۸/۵۲% خانمها میزان مرگ و میر مادر را در زایمان طبیعی بیش از سزارین و ۵۷% آنها میزان مرگ و میر نوزاد را در زایمان طبیعی بیش از سزارین تصور می کردند. نگرش مثبت نسبت به انتخاب روش سزارین به جای زایمان طبیعی در ۸/۳۶% موارد و نسبت به آزادی خانمهای باردار برای انتخاب هر روش زایمانی در ۴۰% خانمها مشاهده شد.
۶۷% موارد نگرش مثبتی نسبت به انجام زایمان طبیعی جهت حفظ سلامتی خانمهای باردار داشتند. بین میزان آگاهی با: شغل (p=۰.۰۳)، سطح تحصیلات (p=۰.۰۰۰۰۱)، تعداد زایمان (p=۰.۰۱) و سن ازدواج (p=۰.۰۰۷)ارتباط معنی دار مشاهده شد. مجموعا میزان آگاهی نسبت به روشهای زایمانی در ۵/۳۰ % موارد ضعیف، در ۳/۶۷ % موارد متوسط، و تنها در ۲/۲ % موارد خوب بود. میزان آگاهی نسبت به عوارضی چون مرگ و میر مادر یا نوزاد متعاقب سزارین بسیار پایین بود.
فریبا یارندی
زهرا رضایی
زهرا افتخار
سیدحسن سعادت
محمد انصاری جعفری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید