جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


از نگاه سنتی تا نیازهای مدرن


از نگاه سنتی تا نیازهای مدرن
رئیس کل بیمه مرکزی ایران و منصور خاکی مدیرکل اموربانک وبیمه وزارت امور اقتصادی و دارائی و سهامیان مقدم مدیرعامل بیمه ایران در یک نشست خبری نقش صنعت بیمه درطرح تحول اقتصادی و تاثیرآن در اقتصاد کشور را ارزیابی کردند .
فرشباف ماهریان با اشاره به وضعیت موجود بیمه در کشور گفت: از لحاظ ضریب نفود بیمه که شاخص بین المللی است رقم ۳/۱ درصد را داریم که در مقایسه با کشورهای پیشرفته فاصله زیادی دارد البته در کشورهای منطقه نسبتا رقم مطلوبی است ،‌ این رقم در امارات ۹/۱ درصد ، و در ترکیه ۶/۱ درصد است اما نسبت به کشورهای پیشرفته اروپائی با میانگین ۸ و یا کره جنوبی با میانگین ۱۱ فاصله زیادی با آنها داریم .
وی افزود: ظرفیت اقتصادی کشور و تولید ناخالص داخلی کشور که با رتبه بیمه که ۴۷ است ، همخوانی ندارد.
فرشباف ماهریان ادامه داد: تا سال ۱۳۸۰ ، ۴ شرکت بیمه دولتی داشتیم ، سابقه بیمه از ۱۳۱۴ به ۷۴ سال می رسد تا سال ۱۳۸۰ که ادغام شدند و اصلاحات ساختاری شد و هیات دولت اجازه تاسیس شرکت های بیمه خصوصی داد که تا کنون افزون بر چهار شرکت بیمه دولتی ، ۱۵ شرکت بیمه خصوصی داریم و ۴ شرکت خصوصی نیز در حال گرفتن مجوز هستند.
منصور خاکی مدیر کل امور بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی ، دارایی با اشاره به لزوم سرمایه گذاری در کشور گفت: تحول صنعت بیمه در کشور، ریسکها و خطرهای سرمایه گذاری را در کشور برطرف می کند و آرامش اقتصادی در سرمایه گذاری ایجاد می کند .
وی افزود: چالشها و کمبودهایی در زمینه های نظارت ، فرهنگسازی و فناوری اطلاعات شناسایی شده است و از دو سال گذشته تا کنون پس از شناخت چالشها ، پرسشنامه هائی توزیع شد و براساس تحلیل داده ها ، سمیناری برگزار شد که حاصل ان پایه ای برای شناخت چالشها شد بعد از سمینار اول کارگروههائی با نمایندگان وزارتخانه های مرتبط و کارشناسان بخش بیمه برگزار شد و ۲۰۰۰ نفر ساعت کار کارشناسی انجام شد که به برگزاری سمینار دوم منجر شد و در نهایت با اتکاء‌ به ۲ سال کار تحقیقاتی در شهریور سال ۸۶ فرمان رئیس جمهور به وزارت امور اقتصادی و دارائی صادر شد.
سهامیان مدیر عامل بیمه ایران نیز با اشاره به ضرورت تحول در صنعت بیمه کشور گفت.. وقتی فاصله زیادی بین نیازهای واقعی جامعه و خدمات صنعت بیمه بوجود آید ، نیاز به تحول در این صنعت ضروری می شود زیرا روشهای سنتی مردم را ناراضی می کنند .
وی افزود: در ۲۲ منطقه تهران بیمه سیار ایجاد کرده ایم ، و بر خلاف گذشته امروزه این صنعت بیمه است که باید خدمات را به مردم برساند و به محض اعلام تصادف به نیروهای انتظامی و واحدهای سیار بیمه ایران مشکل بیمه ای مردم بررسی می شود و پیش بینی شده در سطح تهران این تعداد به ۶۰ واحد افزایش یابد .
رئیس کل بیمه مرکزی ایران نیز با اشاره بر لزوم اشراف صنعت بیمه بر تمامی مسائل اقتصادی کشور گفت: ۶۰ درصد حق بیمه مربوط به خودرو است چون بخشهای دیگر اقتصادی ، تحت پوشش بیمه نیستند و ۴۷ درصد از ان ۶۰ در صد ، بیمه شخص ثالث است .
وی افزود: اردیبهشت سال ۸۷ مجلس شورای اسلامی قانون شخص ثالث را تصویب کرد سقف دیه پرداختی در این قانون مشخص شد و تفاوتی در حق بیمه کسانی که خسارت می زنند وکسانی که خسارت نمی زنند ، ایجاد شده است و از ۴۰ درصد تخفیف در سال اول تا ۷۰ درصد در سال نهم ، تخفیف در نظر گرفته شده است و در قانون برای کسانی که خسارت می زنند بر عکس عمل شده است و یک میلیون و سیصد هزار نفر که خسارت می زنند در ائین نامه ، تعرفه پرداختی انان تعیین شده است .
رئیس کل بیمه مرکزی ایران افزود: در خسارتهای مالی بدون کارشناسی پلیس پرداخت بدون سقف خواهدشد پلیس باید مقصر را معین کند تا پایان سال تا ۳ میلیون ریال این پرداخت افزایش یافته است و نهادی غیر از نهاد بیمه گر و نهاد حقوقی مستقلی بنام ارزیابی خسارت ، میزان پرداخت را تعیین خواهد کرد و این بهترین حالت است که نهادهای حقوقی باوجود آدمهای صالح از اول سال ۸۸ این نوع مشکلات را حل می کنند .
منصور خاکی نیز با اشاره به وجود نماینده وزارت در شورای عالی بیمه و هماهنگی لازم با بیمه ها گفت.. در فرایند اجرایی ، آموزشهای لازم برای کارکنان ،صدور مجوز نیروی انسانی مجرب و حضور نمایندگان بیمه در شهرستانها در نظر گرفته شده است.
فرشباف نیزگفت: ارزیابان خسارت شامل بازنشستگان بیمه ای و تحصیل کردگان صنعت بیمه هستندو حدود ۱۵ شرکت ارزیابی خسارت داریم که از نظر اجرایی درانتظار اجرای این قانون هستند ، این افراد نه وابسته به بیمه گر و نه وابسته به بیمه گذار و کاملا" بیطرف هستند ، و سهمی در این بین ندارند و برای این کار سامانه ویژه ای طراحی شده است وتا پایان سال این مقدمات به پایان می رسد .
سهامیان مدیر عامل بیمه ایران نیز تاکید کرد باید از صنعت آی تی استفاده کنیم وصنعت بیمه کشور و شبکه فروش ما باید به سایتهای الکترونیکی و شبکه مخابراتی وصل شوند .
وی افزود: برای اجرای این کارباید زیرساختها مهیا شود و فرهنگ سازی در بین مردم و همچنین آموزش دست اندرکاران بیمه صورت گیرد و به این ترتیب اگر روشهای جدید جایگزین روشهای سنتی شود صنعت بیمه متحول می شود .
سهامیان گفت: بدلیل نبود اطلاع رسانی درست فرهنگ بیمه اشاعه نیافته است مانند طرحی که برای موتورسیکلت ها اجرا شد .
وی یادآور شد تخفیفها برای بیمه شدگان بیشتر شده است و کسانی که خسارت ندارند تخفیف خوبی دریافت خواهند کردواگر مردم بیمه شخص ثالث نداشته باشند هم خود گرفتار می شوند و هم دیگران را آزار می دهند .
فرشباف ماهریان نیز درباره نبود اطلاع رسانی درست گفت: فرهنگ سازی از طریق ارائه خدمات خوب به مردم و اطلاع رسانی دقیق در همه بخشهای جامعه صورت می گیرد و به این ترتیب آرامش اقتصادی به بخش بیمه القاء می شود .
وی افزود: در خصوص شخص ثالث هزینه ، بیشتر از حق بیمه است و این در حالی است که در کشور تصادفات جاده ای رقم بالایی دارد و خسارتهای این بخش باید پایین بیاید که در این راستا ۱۰۰۰ میلیارد ریال در اختیار پلیس قرار گرفته است تا ایمنی جاده ها تامین شود و این کار موجب شد ۳۵۰۰ نفر از تعداد جان باختگان جاده ها کم شود.
مدیر کل امور بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارائی نیز در مورد اجرائی کردن اصل ۴۴ قانون اساسی در صنعت بیمه گفت: شفافیت صورتهای مالی بدون هیچ نقصی به نحوی که سهامداران به نتایج آن به راحتی اتکاء کنند ، صورت گرفته است .
همچنین رئیس کل بیمه مرکزی ایران تصریح کرد : فقط شرکت بیمه ایران دولتی می ماند و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی ۸۰ درصد شرکت های بیمه اسیا - البرز - دانا به بخش خصوصی واگذار خواهد شد .
منبع : خبرگزاری اقتصادی ایران


همچنین مشاهده کنید