شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی شیوع میگرن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل


بررسی شیوع میگرن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
● زمینه و هدف:
سر درد میگرنی از شیوع بالایی در دنیا برخوردار است و نظر به تفاوت های جغرافیایی بارز در شیوع آن و نیز اوج بروز آن که در ۲۰ تا ۳۰ سالگی است، مطالعه حاضر با هدف تعیین شیوع میگرن در دانشجویان به عنوان نماینده از قشر جوان صورت گرفت تا ارزیابی از وضعیت موجود جهت مداخلات درمانی بعدی صورت گیرد.
● روش کار:
این مطالعه به روش مقطعی در سال ۱۳۸۲ صورت گرفت. از کل دانشجویان، ۶۳۱ دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی و دکترای حرفه ای به پرسشنامه ای که بر اساس معیارهای دسته بندی میگرن از سوی انجمن بین المللی سردرد تنظیم شده بود پاسخ دادند، داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ۱۲ تجزیه و تحلیل گردید و از آمار توصیفی برای ارایه نتایج استفاده شد.
● یافته ها:
۶/۷۶% دختر و بقیه پسر بودند. میانگین سنی دختران ۶/۲۰ سال و پسران ۴/۲۱ سال بود. شیوع سردرد میگرن در کل ۳/۷% بود که ۴/۵% میگرن بدون اورا، ۶/۱% با اورا و ۳/۰% هر دو نوع بود. شیوع میگرن در دختران بیش از پسران (نسبت جنسی ۵/۲)، در مجردین بیش از افراد متاهل و در دانشجویان مقطع دکترای حرفه ای بیش از سایر مقاطع بود، بجز میگرن با اورا که در دانشجویان مقطع کاردانی بیشتر بود. سابقه فامیلی سردرد در ۶/۴۵% مبتلایان مثبت گزارش گردید. ۲/۶۵% از کسانی که دچار میگرن بودند به پزشک مراجعه نکرده و از نوع سردرد خود بی اطلاع بودند.
● نتیجه گیری:
در مقایسه با برخی مطالعات مشابه، شیوع میگرن در دانشجویان پایین تراست اما عدم پیگیری و درمان مناسب در آنها بسیار بالاست که لزوم مداخلات مناسب بهداشتی را می طلبد.
مازیار هاشمی لر
نیره امینی ثانی
داریوش سوادی اسکویی
مهزاد یوسفیان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید