جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


سـیـگار دروازه اعـتـیـاد


سـیـگار دروازه اعـتـیـاد
هیچ یک از مصرف‌کنندگان مواد مخدر به یکباره و مستقیماً به سراغ مواد اعتیادآور از جمله تریاک، حشیش، هروئین، شیشه و یا سایر مواد افیونی خطرناک و خانمان‌برانداز نرفته‌‌اند. آنها ابتدا از سیگار آغاز کرده‌‌اند. به جرأت می‌توان گفت که سیگار دروازه اعتیاد و مادر تمامی مواد مخدر است.
برخی افراد در آغاز مصرف سیگار با زدن چند پک به سیگار دچار سرگیجه و سردردهای شدیدی می‌شوند که تا صبح خواب از چشمانشان می‌گریزد و شب سختی را پشت سر می‌گذارند، اما اگر این مرحله را به سادگی پشت‌سر بگذارند لذت و نشئگی آنی و زودگذر نیکوتین بر روح آنها اثر بگذارد، سرنوشتی شوم به تلخی تریاک و کراک در انتظار آنان خواهد بود، چراکه پس از مدت کوتاهی از مصرف چند پاکت سیگار، شخص دیگر،‌ تحریکی در رگ و ریشه‌ها و عصب‌‌های مغز خود احساس نخواهد کرد و به دنبال تجربه فرمولی جدید و قوی‌تر برخواهد آمد.
● ضرورت آموزش مهارتهای زندگی
بروز برخی مشکلات در روابط زناشویی جوانان موجب می‌شود که بعضی از آنان در مشاوره با افراد ناآگاه به مصرف مخدر گیاهی برای مقابله با این مسائل تشویق شوند. مصرف پی‌درپی این‌گونه مواد شاید در کوتاه‌مدت چاره‌ساز باشد، وابستگی شدید آنان به مواد مخدر افزایش می‌یابد، به صورتی که به محض نرسیدن این مواد به بدنشان، احساس خمودگی می کند و درد در عضلات همه وجودشان را فرا می‌گیرد. این افراد پس از گذشت مدتی، مخدرات گیاهی آنان را راضی نمی‌کند و دست به تجربه مواد شیمیایی می‌زنند. بنابراین آشنا کردن افراد با ابزار، لوازم و داروهای مختلفی که به وفور در داروخانه‌ها بدون تجویز نسخه پزشک قابل خریدن است، جلو ابتلای بسیاری را، حتی در سنین بالا به این معضل خواهد گرفت.
تجویز نسخه برخی افراد عامی به بیماران مبتلا به دیابت نیز از دیگر بهانه‌های روی‌آوری افراد میانسال و پا به سن به مواد مخدر برای مقابله با بعضی امراض شایع در این سنین است.
هم‌اکنون با کنترل شدید مرزها و مبارزاتی که با قاچاق و فروش این کالاها در کشور صورت می‌گیرد، جنس خالصی که به عنوان دارو مورد استفاده قرار بگیرد در بازار به هیچ عنوان یافت نخواهد شد، چرا که اغلب به خاطر کم بودن مواد در بازار توزیع‌کنندگان برای فروش و دریافت سود بیشتر، مقداری از این مواد را با مخلفاتی از قبیل آدامس، جگر سفید گوسفند، نان خشک، قرصهای خواب‌آور و و... مخلوط می کنند و به خورد جوانان می‌دهند، از این‌رو ترک اعتیاد بسیار آسان است چرا که بدن خیلی زود از وجود این مواد پاک می‌شود.‏
● خانه از پای بست ویران است
به این علت که مصرف سیگار، دریچه ورود جوانان به دنیای اعتیاد است، درخواست‌های فراوانی برای تعطیلی کارخانجات تولید دخانیات صورت گرفته است با این وجود شهریورماه گذشته، یک شرکت تولیدکننده سیگار در کرواسی اعلام کرد که براساس توافق با شرکت دخانیات ایران یک کارخانه تولید سیگار در ایران احداث می‌کند. شرکت «روونیج» کرواسی که یکی از بزرگترین شرکت‌های تولیدکننده سیگار در این کشور است گفته است که براساس توافق حاصله می‌تواند محصولات خود را به ایران صادر کند. در این توافق همچنین مقرر شده است که این شرکت فناوری و دانش خود در زمینه تولید و فرآوری توتون و تنباکو را به ایران انتقال دهد.
این تحرکات در واقع تمامی تلاشها و مبارزات نیروهای جان برکف ستاد مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر و عزیزان نیروی انتظامی را بی‌نتیجه می‌سازد و زمینه مصرف مواد دخانی را افزایش می‌دهد.
● ضرورت تعطیلی شرکت دخانیات
درچند سال گذشته بحث تعطیلی شرکت دخانیات مطرح شد، اما با وجود منتقدان فعالیت این شرکت، مسئولان مربوطه اعتقاد دارند که با جلوگیری از این فعالیت، شمار زیادی از کارگران این کارخانه بیکار خواهند شد، ضمن اینکه بخشی از درآمدهای دولت نیز از دست می‌رود.
اما از سوی دیگر سالانه هزینه‌های هنگفتی برای مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر در کشور هزینه می‌شود، خانواده‌های بسیاری به خاطر اعتیاد همسر، فرزند و سایر اعضای خانواده دچار بحران و مشکل می‌شوند بخش عمده‌ای از انرژی و نیروی کشور در دادگاها، کلانتریها و مرزهای کشور صرف رسیدگی و کنترل این امور می‌شود.
از این‌رو بدیهی است میزان خسارت مادی و معنوی که با فعالیت این شرکت عاید کشور می‌سازد، بسیار بالاتر از منافع آن است.
● نهضت تحریم سیگار
یکی از امتیازهایی که در دوره قاجار به دولت استعماری انگلیس واگذار شد، انحصار خرید و فروش توتون و تنباکو در داخل و خارج ایران به مدت ۵۰ سال بود که به یک فرد انگلیسی به نام «تالبوت» داده شد. ناصرالدین شاه این امتیاز را در برابر دریافت سالانه ۱۵ هزار لیره معادل یک چهارم سود سالانه به تالبوت واگذار کرده بود، درحالی که دولت عثمانی با وجودی که از محصول توتون و تنباکوی کمتری برخوردار بود این امتیاز را سالانه ۷۰۰ هزار لیره به یک کمپانی خارجی واگذار کرده بود. مردم ایران که می‌دیدند محصول توتون و تنباکوی خود را باید به بهای کمی به بیگانه بفروشند و برای مصارف داخلی، دوباره آن را به قیمت گزافی بخرند، شروع به قیام و اعتراض نسبت به این قرارداد کردند.
این مخالفت در شهرهایی چون، تبریز، شیراز، اصفهان و تهران به اوج خود رسید و علمای دینی کشور در شهرهای مختلف، رهبری این نهضت را به دست گرفتند، خطر سلطه استعمار انگلیس را به مردم گوشزد کردند و سرانجام حکم تاریخی مجتهد، بزرگ و صاحب نفوذ، آیت‌الله میرزای شیرازی با این مضمون که «الیوم، استعمال تنباکو و توتون بِاَیَّ نحوکان درحکم محاربه با امام زمان(عج) است» صادر شد. صدور این حکم موجب شد که شاه، ناچار به تسلیم شود و ابتدا امتیاز داخلی دخانیات و سپس امتیاز خارجی آن را لغو کرد.‏
از آنجائیکه علما و مراجع تقلید نفوذ بالایی در میان مسلمانان دارند، قراردادن سیگار و سایر مواد مخدر در ردیف مشروبات الکلی و مسکرات و حرام اعلام کردن مصرف این مواد از سوی آنها قطعاً بابی‌نو در مبارزه با اعتیاد و ترغیب و تشویق مردم در مذموم پنداشتن و دوری از اعتیاد و ترک آن بازخواهد کرد.
علی‌اشرف خانلری
منبع : روزنامه اطلاعات


همچنین مشاهده کنید