جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


نگاهی به فیلم یک روز عالی و فیلم کرم های شب تاب در باغ


نگاهی به فیلم یک روز عالی و فیلم کرم های شب تاب در باغ
● یک روز عالی Un Giorno perfetto
▪ کارگردان: فرزان ئوزپتک.
▪ فیلمنامه: ساندرو پتراگلیا، فرزان ئوزپتک بر اساس رمانی از ملانیا گایا ماتزوچو.
▪ موسیقی: آنرئا گوئرا.
▪ مدیر فیلمبرداری: فابیو زاماریون.
▪ تدوین: پاتریزیو مارونه.
▪ طراح صحنه: جیانکارلو باسیلی.
▪ بازیگران: ایزابلا فراری[اما]، والریو ماستاندرئا[آنتونیو]، والریو بیانسکو[الیو فیوراوانتی]، نیکول گریمائدو[مایا]، فدریکو کوستانتینی[آریس]، مونیکا گوئریتوره[مارا]، آنجلا فینوکیارو[سیلوانا]، استفانیا ساندره لی[آدریانا]، نیکول مورجا[والنتا]، گابریل پائولینو[کوین]، جیولیا سالرنو[کامیلا].
▪ ١٠٥ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ ایتالیا.
▪ نام دیگر: A Perfect Day.
▪ برنده جایزه بهترین بازیگر زن/ایزابلا فراری و نامزد شیر طلایی از جشنواره ونیز.
▪ ژانر: درام.
اما شوهرش آنتونیو را ترک کرده و به همراه دو پسرش برای زندگی به نزد مادرش می رود. این کار وی سبب می شود تا آنتونیو در آپارتمان مسکونی شان تنها بماند. اما به زودی صدای شلیک هایی از آپارتمان شنیده می شود و یکی از همسایه ها به پلیس خبر می دهد. حال پلیس آماده حمله به آپارتمان است...
▪ چرا باید دید؟
فرزان ئوزپتک را خوانندگان این وبلاگ می شناسند. فیلم هایش بارها معرفی شده و دو گفت و گوی اختصاصی با وی نیز در اینجا منتشر شده است.
یکی از کارگردان های صاحب سبک ایتالیا که دارای تبار ترک است. فیلم های وی اغلب به روابط پر تنش میان عشاق –اکثرا همجنس خواه- اختصاص دارد. اما این بار زن و شوهری را در مرکز داستان خود قرار داده و از ورای ٢٤ ساعت زندگی آنها و بهتر بگویم به موازات آن، قصه زندگی های دیگری را نیز روایت می کند. قصه زندگی ها شاد و یا ناشادی که پر از وحشت، طنز، جدای و ترحم و مهربانی است.
ئوزپتک این بار کوشیده با توسل به ترفندهای روانشناختی نقبی به درون مشکل بزرگی چون خشونت درون خانواده ها بزند.
فیلم که نامی متضاد را بر خود دارد، در قالب فلاش بک روایت می شود و در یک کلام یک درام بالغ هوشمندانه است که بر اساس کتاب بسیار پرفروش و مشهور ملانیا گایا ماتزوچو ساخته شده است. یک روز عالی حال و هوای ملودرام های خوش ساخت ایتالیایی را دارد که دو بازیگر بسیار خوب در آن می درخشند: فراری-با لب های پر گوشت و نگاه های سردش در فیلم قبلی ئوزپتک نیز حضور داشت- و ماستاندرا.
فیلم مانند تمامی آثار ئوزپتک در بعضی صحنه ها حال و هوایی تئاتری و پر دیالوگ به خود می گیرد و همین سبب می شود تا بعضی منتقدان آن را کند بیابند، اما فراموش می کنند که دیگر ویژگی کارهای ئوزپتک مانند نگاه های خیره و طولانی شخصیت ها به یکدیگر مانند کلوزآپ های طولانی لئونه- دنیایی هیجان نهفته که حکایت از عشق و بی وفایی و خیانت دارد و می تواند دستمایه یک تریلر شود.
یک روز عالی را می توان یک فیلم عالی در کارنامه ئوزپتک ارزیابی کرد که این بار دوستدارانش را نیز شگفت زده خواهد کرد. فیلمی که می تواند آینه تمام نمای درون رُمی ها امروز باشد. اما دوست دارم آن را فیلمی درباره یک ازدواج عاشقانه بنامم که چگونه تبدیل به یک زندگی رنج آلود می شود!
● کرم های شب تاب در باغ Fireflies in the Garden
▪ نویسنده و کارگردان: دنیس لی.
▪ موسیقی: خاویر ناوارت.
▪ مدیر فیلمبرداری: دانیل مودر.
▪ تدوین: رابرت برکی.
▪ طراح صحنه: رابرت پیرسون.
▪ بازیگران: جولیا رابرتز[لیزا ویچر]، رایان رینولدز[مایکل ویچر]، ویلم دافو[چارلز ویچر]، امیلی واتسون[جین لارنس]، کری آن ماس[کلی هنسون]، هیدن پانتیه ره[جین لارنس جوان]، ایوآن گروفود[آدیسون]، شانون لوچیو[رایان ویچر]، جورج نیوبورن[جیمی لارنس].
▪ ١٢٠ و ٩٩ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٨ آمریکا.
▪ ژانر: درام
چارلز ویچر از ازدواج با لیزا صاحب پسری به نام مایکل و دختری به اسم رایان شده است. لیزا خواهری کوچکی به نام جین دارد که صاحب فرزندانی به نام های کریستوفر و لسلی است. چارلز در جوانی با پسر کوچکش مایکل رفتاری نامناسب داشته و او را مورد اذیت و آزار روحی قرار داده است. اما وقتی که همسرش را در پی یک سانحه دلخراش رانندگی از دست می دهد، تلاش می کند تا با دیگر اعضای خانواده ارتباط عاطفی برقرار کند...
▪ چرا باید دید؟
دنیس لی نام آشنایی نیست. جست و جو در منابع نیز به ساخته شدن یک فیلم- Jesus Henry Christ- قبل از اثر فعلی و نوشتن فیملنامه خدا خوب است(٢٠٠٤) اشاره دارد. پس با اتکا به همین فیلم فعلی باید درباره وی و کارش قضاوت کرد که به گفته خودش حاوی مسائل اتوبیوگرافیک است[هر چند با الهام از شعری از رابرت فراست بزرگ شاعر آمریکایی ساخته شده ].
فیلم که میان وقایع زمان حال و ٢٠ سال قبل در رفت و آمد است سرگذشت اعضای یک خانواده را به تصویر می کشد. سرگذشتی پر از عشق، فداکاری و تنش که واقعه ای تراژیک آن را بیش از پیش بغرنج می کند. فیلم که ابتدا در جشنواره برلین به نمایش در آمده و به خاطر بازی های جولیا رابرتز و رایان رینولدز مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت، بیشتر پیرامون حس مسئولیت است. اما حال و هوای یک آلبوم خانوادگی را دارد که می توانید با اطمینان خاطر آن را تماشا کنید و در تجارب کوچک زندگی اعضای آن شریک شوید. دنیس لی با همین فیلم موفق شده ثابت کند قادر به خلق درام های قوی با حوادث کوچک و رومزه است، هر چند آن را با نگاه به زندگی خود نوشته باشد. از چنین دیدگاهی نیز جسارت وی در تصویر کردن رابطه خود و پدرش ستودنی است، کاری که در سال های اخیر میان فیلمسازان تازه کار رایج شده-پرداختن به مسائل شخصی- که نمونه های شاخص اش قیچی در دست دویدن و نهنگ و مرکب ماهی است.
البته لی موفق نمی شود به رغم گروه بازیگران مشهور و قدرتمندش از کسالت گریزناپذیر این گونه فیلم ها که حوادث بزرگی در آن رخ نمی دهند، پرهیز کند، اما دقایق درخشانی نیز خلق می کند. مانند سکانس ماهیگیری که از لحظات درخشان اخلاقی فیلم است و توصیه برای دیدن آن می تواند دلیل بسیار مناسبی برای انتخاب اولین فیلم بلند لی جهت معرفی در این هفته باشد!.
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید