جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی وضعیت لیپیدهای سرم افراد بالای ۳۰ سال بر اساس برنامه قلب سالم شهرستان اراک


بررسی وضعیت لیپیدهای سرم افراد بالای ۳۰ سال بر اساس برنامه قلب سالم شهرستان اراک
● مقدمه:
هایپرلیپیدمی یکی از عوامل خطر اصلی ایجاد بیماری های قلبی عروقی محسوب می شود. این مطالعه با هدف بررسی لیپیدها بر حسب جنس و محل سکونت در مناطق شهری و روستایی شهرستان اراک انجام شد تا بتوان با شناخت وضعیت موجود در کنترل بیماری های قلبی عروقی تلاش کرد.
● روش کار:
این تحقیق یک مطالعه مقطعی - تحلیلی از فاز اول برنامه قلب سالم می باشد که در شهرستان اراک انجام شد. روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی بود. ابزار مطالعه پرسش نامه ای بود که علاوه بر اطلاعات دموگرافیک حاوی نتایج پاراکلنیکی (کلسترول تام، LDL-c ، HDL-c، تری گلیسرید) بود. در تحلیل اطلاعات از آزمون آماری تی دانش آموزی کولموگروف اسمیرنوف، من ویتنی و کای دو استفاده شد.
● نتایج:
از ۴۳۰۳ نفر افراد بالای ۳۰سال ، ۵۱.۶ درصد زن بودند. اختلال کلسترول تام، LDL-c و HDL-c در زنان بیشتر از مردان بود(p<۰.۰۵) و اختلال تری گلیسرید در مردان و زنان تفاوت معنی داری نداشت. افزایش لیپیدها بین شهر و روستا تفاوت معنی داری داشت به طوری که اختلال کلسترول تام و LDL-c در افراد ساکن روستا و اختلال تری گلیسرید در افراد ساکن شهر بیشتر بود (p<۰.۰۰۰۱).
● نتیجه گیری:
شیوع بالای اختلال لیپیدها در جامعه مورد بررسی می تواند به شیوه نادرست زندگی، تغذیه نامناسب و کمبود فعالیت فیزیکی در این مناطق مربوط باشد، بنابراین با تغییر شیوه زندگی می توان شیوع این اختلال و به دنبال آن بیماری های قلبی عروقی را کاهش داد.
مهسا یوسفی نیا
احمد امانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید