جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی میزان پاسخ دهی مناسب به واکسن هپاتیت ب در بیماران آلوده به ویروس نقص ایمنی انسانی


بررسی میزان پاسخ دهی مناسب به واکسن هپاتیت ب در بیماران آلوده به ویروس نقص ایمنی انسانی
● مقدمه و هدف:
خطر بروز هپاتیت ب مزمن از میزان ۵ درصد در بیماران دارای سیستم ایمنی سالم به بیش از ۲۰ درصد در بیماران آلوده به ویروس نقص ایمنی انسانی افزایش می یابد. اثربخشی واکسن هپاتیت ب در بیماران آلوده به عفونت ویروس نقص ایمنی انسانی، بین ۲۳.۸-۵۶ درصد ذکر شده است. هدف از این مطالعه تعیین میزان پاسخ دهی مناسب به واکسن هپاتیت ب در بیماران آلوده به ویروس نقص ایمنی انسانی بود.
● مواد و روش ها:
این مطالعه یک کارآزمایی بالینی خود شاهد است. جامعه آماری شامل کلیه بیماران مراجعه کننده به مرکز مشاوره بیماران آلوده به ویروس نقص ایمنی انسانی و ایدز سنندج در سال ۱۳۸۵ بود که سرولوژی آنها از نظر وجود آنتی بادی ویروس نقص ایمنی انسانی تایید شده و از نظر ابتلا به عفونت ویروس هپاتیت ب منفی بودند. حجم نمونه شامل ۵۱ نفر بود و روش نمونه گیری سرشماری بود. برای بیماران در سه نوبت واکسن هپاتیت با دوز ۲۰ میکروگرم در فواصل ۶-۱-۰ ماه تزریق شد و ۲ ماه بعد از تلقیح آخرین دوز واکسن ،تیتر آنتی بادی در آنها اندازه گیری شد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار SPSS و شاخص های توصیفی و رگرسیون و آزمون های آماری ناپارامتری کروسکال والیس و اسپیرمن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته ها:
میانگین سنی نمونه های مورد مطالعه ۳۳.۶۸±۸.۳۷ سال بود. ۲ نفر (۳.۹ درصد) از نمونه ها زن و ۴۹ نفر (۹۶.۱ درصد) مرد بودند. میانگین سطح آنتی بادی ضد آنتی ژن سطحی ویروس هپاتیت ب در بیماران ۴۷.۵۵±۷۱.۵۸ میلی واحد بین المللی بر میلی لیتر بود. از نظر پاسخ ایمنی ۳۱ نفر (۶۰.۸ درصد) دارای سطح آنتی بادی کمتر از ۱۰ میلی واحد بین المللی بر میلی لیتر و ۲۰ نفر (۳۹.۲ درصد) دارای سطح آنتی بادی بیشتر از ۱۰ میلی واحد بین المللی بر میلی لیتر بودند. همچنین بین سطح آنتی بادی و شمارش لنفوسیت های T-CD۴+ ارتباط معنی داری مشاهده نشد.
● نتیجه گیری:
نتایج این مطالعه موید پاسخ ایمنی ضعیف تری در بیماران آلوده به ویروس نقص ایمنی انسانی به واکسن هپاتیت ب در مقایسه با افراد عادی می باشد. انجام مطالعات بعدی با دوز دو برابر و یا تکرار دوز روتین خصوصا با توجه به شمارش سلول های لنفوسیت T-CD۴+ می تواند کمک کننده باشد.
شهلا افراسیابیان
کتایون حاجی باقری
وحید یوسفی نژاد
نادر اسماعیل نسب
شیرزاد سیفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید