جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر صمغ ون در ریشه‌ کنی هلیکوباکترپیلوری


بررسی تاثیر صمغ ون در ریشه‌ کنی هلیکوباکترپیلوری
● مقدمه:
عفونت معدی بـا هلیکوباکتر پیلوری مسوول اکثر مـوارد بیماریهای زخم گوارشی (Peptic ulcer disease) است. در کشورهای در حال توسعه عفونت با H.P بسیار شایعتر است و بیش از ۸۰% جمعیت تا ۲۰ سالگی به آن آلوده می‌شوند. صمغ ‌ون از دیرباز در درمان مشکلات گوارشی مورد استفاده طب سنتی بوده است و در تحقیقات آزمایشگاهی اثر این صمغ بر روی H.P دیده شده است.
● مواد و روشها:
مطالعه فوق از نوع کارآزمایی بالینی می‌باشد. جامعه آماری را همه افراد مراجعه‌کننده به درمانگاه داخلی و اندوسکوپی بیمارستان بعثت که در اندوسکوپی انجام شده مبتلا به گاستریت بودند، تشکیل می‌داد از بیماران جهت انجام تست اوره‌ آز بیوپسی برداشته می‌شد. اندوسکوپی توسط یک نفر و یک دستگاه انجام شد. بیماران دارای تست اوره ‌آز مثبت وارد مطالعه شدند. ۴۰ نفر بیمار اوره‌آز مثبت با استفاده از روش بلوکی تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. به گروه مداخله کپسول‌های حاوی ۵۰۰mg عصاره ون دو بار در روز داده شد و برای گروه کنترل درمان داروئی استاندارد به مدت دو هفته تجویز گردید. بیماران بعد از ۲ هفته تحت اندوسکوپی مجدد و بیوپسی جهت تست اوره ‌آز قرار گرفتند. جهت مقایسه نتایج در دو گروه از آزمونهای آماریx۲ و فیشر استفاده شد.
● یافته‌ها:
یافته‌ها نشان داد که صمغ ون فقط در ۲۵ درصد بیماران باعث ریشه‌کنیH.P شده است در حالیکه این میزان در گروه کنترل ۱۰۰ درصد بود. هر چند این دارو در کاهش علائم سوزش سردل، تهوع و درد شبانه اثری در حد درمان استاندارد داشت.
● نتیجه‌گیری:
در کل می‌توان گفت علیرغم اثر عالی صمغ ‌ون در محیط کشت بر روی H.P نمی‌توان از آن بعنوان داروئی جدید و موثر در ریشه‌کنی عفونت H.P استفاده کرد.
مصطفی بیات
وحید یوسفی نژاد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید