چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

تاثیر مایع فولیکولی انسانی بر لانه گزینی جنین موش


تاثیر مایع فولیکولی انسانی بر لانه گزینی جنین موش
مطالعات نشان می دهد که یکی از روشهای جلوگیری از بارداری ممانعت از لانه گزینی می باشد. لذا در این تحقیق تاثیر مایع فولیکولی انسان بر لانه گزینی در موش مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل موید آن است که احتمالا مایع فولیکولی حاوی آنزیمهایی می باشد که قادر است در صورت هم کشتی با بافت رحم، اپی تلیوم آن را تخریب نماید و این تاثیر توسط حرارت دادن یا اضافه نمودن EDTA به مایع فولیکولی از بین می رود.
شستشوی رحم توسط مایع فولیکولی تازه و فیلترشده در روزهای سوم، چهارم، پنجم و ششم بعد از جفت گیری از لانه گزینی جلوگیری می کند. در صورتی که در روز هفتم بعد از جفت گیری این مایع بر لانه گزینی و بارداری تأثیر منفی ندارد. در گروه کنترل شستشوی رحم توسط محیط کشت Ham’s-F۱۰ هیچ گونه اثری بر باروری نداشت.
همچنین اضافه نمودن EDTA به مایع فولیکولی تأثیر آن را در محیطin vivo از بین می برد و احتمالا ماده موثر در مایع فولیکولی یک آنزیم متالوپروتئیناز است که با حرارت و اضافه نمودن EDTA غیرفعال می شود. از آنجایی که مایع فولیکولی بر قدرت باروری در سیکلهای بعدی بی تأثیر است بنابراین می توان مایع فولیکولی یا ماده مؤثر بر آن را به عنوان یک ماده جهت جلوگیری از باروریهای ناخواسته پیشنهاد نمود.
محمدحسین نصراصفهانی
عباس رضایی
محمد مردانی
الهام یوسفیان
فلورا خسروی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید