جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

بررسی شیوع آنومالی های مادرزادی در ازدواج های فامیلی و غیرفامیلی


بررسی شیوع آنومالی های مادرزادی در ازدواج های فامیلی و غیرفامیلی
● سابقه و هدف:
ازدواج فامیلی یکی از مهمترین عوامل معلولیت و بروز ناهنجاریها در نوزادان و کودکان می باشد بطوری که سالیانه هزاران نوزاد و کودک معصوم قربانی این ازدواج ها می شوند. جهت تعیین شیوع آنومالی های مادرزادی در ازدواج های فامیلی، این مطالعه در زایشگاه شبیه خوانی کاشان در سال ۷۹-۸۰ صورت گرفت.
● مواد و روش ها:
در این پژوهش توصیفی، کل متولدین زایشگاه شبیه خوانی مشخص شدند و خصوصیات مربوط به جنس، سن حاملگی، نوع زایمان، کنترل حاملگی، مصرف دارو حین حاملگی، وجود بیماری خاص در مادر، نوع آنومالی (در صورت وجود)، سابقه مرگ یا آنومالی در فرزندان قبلی (در صورت وجود) و نوع آنومالی موجود در ۲۴ ساعت اول تولد، مشخص و در صورت نیاز از سایر اقدامات تشخیصی، پاراکلینیکی و مشاوره نیز کمک گرفته می شد.
● یافته ها:
در این تحقیق از مجموع کل ۳۵۲۹ نوزاد متولد شده در طول یک سال، %۲۱.۸ حاصل ازدواج فامیلی و %۷۸.۲ حاصل ازدواج عیرفامیلی بودند. ۱۰۹ نوزاد (%۳.۱) دارای آنومالی بودند که از این میزان %۷.۰۳ در موارد فامیلی و %۱.۹۹ در موارد غیرفامیلی بودند ۳.۵) برابر(. از کل آنومالیهای موجود در ازدواج های فامیلی، %۷۲.۳ در ازدواج های فامیلی نزدیک و %۲۷.۷ در ازدواج های فامیلی دور بودند ۲.۶) برابر(.
نتیجه گیری و توصیه ها: درصد ازدواج فامیلی در مطالعه انجام شده زیاد و میزان آنومالیها نیز در نوزادان حاصل از این نوع ازدواج ها بالاتر می باشد و در مواردی که ازدواج های فامیلی نزدیک روی داده است، آنومالی ها افزایش چشمگیرتری خواهد داشت. در این گونه ازدواج ها بیشتر آنومالیها از نوع ماژور خواهند بود.
امیرحسین موحدیان
زیبا مسیبی
سعید یوسفیان
طاهره مازوچی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید