سه شنبه, ۲۸ فروردین, ۱۴۰۳ / 16 April, 2024
مجله ویستا

اثر لامی وودین بر عملکرد کبدی و وضعیت بالینی مبتلایان به سیروز جبران نشده (Decompensated cirrhosis)


اثر لامی وودین بر عملکرد کبدی و وضعیت بالینی مبتلایان به سیروز جبران نشده (Decompensated cirrhosis)
● مقدمه:
سیروز جبران نشده ناشی از هپاتیت مزمن B باعث کاهش چشمگیری در بقای این بیماران می شود. تجویز اینترفرون آلفا به این بیماران ممنوع است چندین مطالعه اثربخشی لامی وودین را در کاهش علایم ناشی از این عدم جبران نشان داده اند.
● هدف:
هدف از انجام این مطالعه تعیین اثر لامی وودین برروی عملکرد کبدی و وضعیت بالینی مبتلایان به سیروز جبران نشده ناشی از HBV مراجعه کننده به مرکز حمایت بیماران کبدی یا بستری در بخش گوارش بیمارستان امام خمینی بود.
● مواد و روش‌ها:
در یک کارآزمایی بالینی ۵۵ بیمارمبتلا به سیروز بر اساس بررسی کبدی که دارای HBs Ag و HBV DNA مثبت و Child -Pugh score بیش از ۸ بودند وHCV Ab مثبت یا HIV Abمثبت همزمان و کراتینین سرم بیش از ۲ میلی گرم در دسی لیتر نداشتند روزانه تحت درمان با قرص لامی وودین ۱۰۰ میلی گرم خوراکی قرار گرفتند. در این بیماران در شروع مطالعه و سپس هر ۲ ماه تا ۶ ماه و سرانجام در ۱۲ ماه بعد از شروع درمان سطوح سرمی بیلی روبین، آلبومین، ALT،AST ونیز میزان زمان انعقاد PT(بر اساس(INR چک گردید و بیماران از نظر وجود و شدت آسیت و نیز آنسفالوپاتی تحت معاینه پزشک قرار گرفتند. همچنین در شروع مطالعه، ۶ ماه بعد و ۱۲ ماه بعد HBs Ag و HBV- DNA، Hbe Ag، HBe Ab نیز چک شد. براساس جدول مربوط به child Pugh میزان آن در شروع مطالعه و فواصل هر ۲ ماه تا ۶ ماه و سپس ۱۲ ماه نیز محاسبه شد.
● نتایج:
۵ بیمار در ۶ ماه اول فوت گردیدند و نتایج زیر مربوط به ۵۰ بیماری است که حداقل ۶ ماه تحت درمان با لامی وودین بودند. در این بیماران متوسط child-Pugh score از ۲±۱۱ به ۱±۷ کاهش یافت (P<۰.۰۰۰۱)، متوسط سطح بیلی روبین از ۲±۵/۴ به ۶/۱±۳/۱ میلی گرم در دسی لیتر (P<۰.۰۰۰۱) و متوسط سطح ‌آلبومین از ۲/۱±۶/۲ به ۳/۱±۸/۳ گرم در دسی لیتر (P<۰.۰۰۰۱)و متوسط PT (INR) از ۲/۰±۷/۱ به ۲/۰± ۲/۱ (P<۰.۰۰۰۱) و متوسط ALT از ۱۰±۹۸ به ۱۰±۳۲ واحد در لیتر (P<۰.۰۰۰۱) رسید. از ۱۹ نفر بیماری که precormutant نبودند ۴ نفر (۲۲%) بعد از ۶ ماه درمان و ۵ نفر (۲۶%) بعد از ۱۲ ماه درمان با لامی وودین دارای H be Ag seroconversion شدند این دارو از سوی تمامی بیماران به خوبی تحمل شد.
● نتیجه گیری:
لامی وودین می تواند دربهبود عملکرد کبدی بیماران مبتلا به سیروز کبدی جبران نشده ناشی از HBV موثر باشد اما برای تعیین طول مدت درمان مناسب نیاز به مطالعات بیشتری میباشد .
محمود یوسفی مشهور
حسین فروتن
فریبرز منصورقناعتی
هادی غفرانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید