پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

گول زدن موتورهای جست‌وجو


گول زدن موتورهای جست‌وجو
میزان انتظارات از موتورهای جست‌وجو بسیار بالا رفته است. یک عبارت کوتاه را تایپ می‌کنیم و توقع داریم موتور جست‌وجو نه تنها سایت‌های مربوط را بیابد بلکه آنها را به ترتیب اولویت رتبه‌بندی کند.
اگر موتور جست‌وجویی نتیجه مورد نظر را در گزینه‌های صفحه اول نداشته باشد و جست‌وجو گر را به صفحه دوم بکشاند، به کلی از چشم خواهد افتاد.
عموما، این موتورها از پس کارهای‌شان برمی‌آیند، اما تا چندی پیش اگر عبارت "شکست حقارت بار" را در گوگل جست‌وجو می‌کردید، صفحه مختص جرج‌بوش در سایت رسمی کاخ سفید، اولین نتیجه حاصل بود، که نمونه‌ای از دستکاری بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی اینترنتی به شمار می‌رفت. اصولا مجموعه‌ای از صفحات به هم پیوسته، وب را تشکیل می‌دهند. زمانی که از سایت‌هایی چون گوگل، اسک (Ask) و یاهو برای یافتن موضوعی استفاده می‌کنید، ابتدا صفحات مربوط به موضوع پدیدار می‌شوند و سپس این موتورها بر روی چگونگی قرار گرفتن نتایج در صفحه تصمیم‌گیری می‌کنند. یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های آنها در این موارد، تعداد لینک‌هایی است که در سایت‌ مورد نظر وجود دارد.
تعداد لینک‌های بیش‌تر به یک سایت، معیاری برای اعتبار و اهمیت هرگزینه محسوب می‌شود.
به عنوان مثال، سایت بی‌بی‌سی در اغلب موارد جزو بالاترین گزینه‌های هر جست‌وجو است، زیرا افراد بسیاری لینک مربوط به بی‌بی‌سی را در سایت یا وبلاگ‌شان قرار می‌دهند. چنین حرکات محرمانه‌ای از سوی وبلاگ‌نویسان به پدیده‌ای منجر شده است که امروزه تحت عنوان لینک بمب (Bomb Link) از آن نام برده می‌شود.
وبلاگ‌نویسان ده‌ها تن از همکاران خود را تشویق کردند تا لینکی با عنوان "شکست حقارت‌بار" به صفحه اختصاصی جرج‌بوش در وبلاگ‌های‌شان قرار دهند.
وجود تعداد زیادی لینک، الگوریتم‌های اصلی موتورهای جست‌وجو را نیز به اشتباه می‌انداخت و موتورهای غیرهوشمند،‌ بوش را به عنوان اولین نتیجه اعلام می‌کردند.
موتورهای جست‌وجو در ابتدا هیچ واکنشی نسبت به این اشکال نشان ندادند زیرا فیلتر کردن نتایج، وظیفه آنها نبود.
حتی به لینک‌های دیگری مانند نمایش صفحه ابتدایی سایت تونی‌بلر در ازای وارد کردن عبارت "دروغگو" (Liar) در گوگل نیز توجه نشد. معمولا شهرت موجب کاهش قدرت لینک‌های بمب می‌شود؛ بدین‌ترتیب که با موفقیت یک بمب، سایر سایت‌های معروف نیز به بحث در مورد آن می‌پردازند و در نتیجه معروف‌تر از خود بمب شده و آن را از رتبه یکم به پایین می‌کشاند. آپوستولوس گراسولیس (Apostolos Gersoulis)، مبتکر فناوری جست‌وجوی سایت Ask.com این بمب را نه یک شکل بلکه نوعی سرگرمی تلقی کرده و می‌افزاید: علت حذف نکردن موارد بمب از پایگاه داده‌های‌مان این است که موتور جست‌وجوی ما برای همه عبارات وارد شده از یک الگوریتم استفاده می‌کند، ضمنا تاثیر بمب‌ها بسیار اندک و خفیف است و در کل وب به بیش از دو یا سه مورد نمی‌رسد.
گوگل تصمیم گرفت الگوریتم جست و جوی خود را به شیوه‌ای تغییر دهد تا لینک‌های بمب نیز معلوم شوند که در نتیجه آن دیگر سایت بوش را اولین نتیجه جست‌وجوی عبارت "شکست حقارت‌بار" نمی‌بینیم. اما سایت‌های دیگر مانند (ASK) الگورتیم‌های خود را تغییر نداده‌اند و بوش هنوز هم در صدر نتایج "شکست حقارت‌بار" دیده می‌شود.
در واقع لینک بمب رویای تاجران را که همان قرار گرفتن در اولین سطح نتایج جست‌وجوی کاربران است، تحقق می‌بخشد.
فادی شومان (Fadi Shuman)، بازاریاب آنلاین توضیح می‌دهد: بهترین مکان در میان نتایج،‌ مرکز یا وسط آنهاست که به عبارت دیگر همان نتایج واقعی جست‌وجو نامیده می‌شود.
وی یادآور می‌شود: ۸۰ درصد از بینندگان سایت با استفاده از نتایج واقعی شما را خواهند یافت و تنها راه رسیدن به این هدف، مطلوب‌سازی موتور جست‌وجوست؛ بدین‌معنی که هر سایت تا حد ممکن برای موتورهای جست‌وجو قابل رویت باشد و لینک‌های زیادی به صفحات آن وجود داشته باشد.
البته می‌توان از جنبه منفی نیز به این رویکرد نگریست.
در فوریه سال ۲۰۰۶ سایت BMW آلمان دچار مشکل جدی شد. ‌
صفحات این سایت مملو از کلماتی بود که موتور جست‌وجو آنها را می‌دید اما از دید کاربر پنهان بود؛ یعنی شرکت برای رسیدن به بالاترین سطح در نتایج، از رویکرد مطلوب‌سازی سایت استفاده ابزاری و منفی کرده بود. موتور جست‌وجوی گوگل قواعدی برای کنترل این روش‌ها که شیوه‌های بلک‌هت (black hat) نامیده می‌شوند تنظیم کرده است: محتوای نمایش داده شده به موتور جست‌وجو و کاربر بایدیکی باشد. ‌پس از اینکه سرپیچی BMW از قانون فوق معلوم شد، گوگل آدرس سایت را از تمام پایگاه داده‌اش حذف کرد و این روال تا زمان تغییر طراحی سایت BMW ادامه داشت.
منبع: بی‌بی‌سی
ترجمه: زینب مهدوی‌فر
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید