جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

کار در همه جا کار در هیچ جا


کار در همه جا کار در هیچ جا
تحولات فناوری طی دهه‌های گذشته، نحوه فعالیت در محیط‌های کاری را نیز به طرز چشمگیری تغییر داده است.
از زمانی که اینترنت با یک دو جین فناوری توان‌مند دیگر از جمله تلفن و کامپیوترهای قابل حمل با ظرفیت‌ بالا همراه شد، چهره دفاتر کار و تعریف ها ما از محیط‌های کاری شکل دیگری به خود گرفته است. این تغییرات تا حدی جدی بوده که حتی لزوم حضور در دفاتر را نیز کمرنگ کرده است و افراد می‌توانند در هر زمان و مکانی به واسطه اینترنت و برخی وسایل ارتباطی دیگر همان کارآیی سابق را داشته باشند.
از طرفی، این اتفاق موجی از تمایل به حضور در کشورهایی چون چین و هند را ایجاد کرده که می‌توانند نیرو و فضای کاری ارزان قیمت فراهم آورند. همچنین نرم‌افزارهایی که در فضای سایبر طراحی و تولید می‌شوند و پویا نیز هستند یا وبلاگ‌ها و سایتی مانند ویکی‌پدیا، نحوه ارتباط ما با گروه‌های کاری همکاران، شرکا را در سراسر جهان دگرگون کرده‌اند.
البته فناوری‌های جدیدی که از دل لابراتوارهای مختلف بیرون می‌آیند در آینده تغییراتی بنیادین و فراتر از انتظار ما در طبیعت و ماهیت کار، مشاغل و نحوه استخدام افراد و نیروها ایجاد خواهند کرد.
از اشتغال در دنیاهای مجازی و آنلاین گرفته تا بازار کسب و کارهایی که مشتریان یا افراد داوطلب را برای انجام وظایف به صف می‌کند.
سیلان تعریف کار در حرکت مداوم است. به همین جهت، در نظر داریم برخی از راه‌هایی را که افراد در آینده احتمالا برای آغاز به کار مورد استفاده قرار می‌دهند مرور کنیم؛ البته با این پیش شرط که این راه‌ها احتمالا به زودی و در آینده نزدیک با استقبال فراوانی از سوی نیروهای فعال شاغل روبه‌رو خواهند شد.
۱) غایب همیشه حاضر
مارگارت مجازی (Virtual Margaret)، نام مستعار مارگارت هوشمند، معاون اجرایی شرکت سیسکوسیتمز واقع در سن خوزه کالیفرنیا است که در ریچاردسون تگزاس زندگی می‌کند.
هوشمند برای کار خود از سیستم ارتباط از راه دور (Tele presence) که توسط شرکت سیسکو طراحی شده استفاده می‌کند که قابلیت برگزاری کنفرانس ویدیویی را در صفحات پلاسما HD و ۶۵ اینچی در هر لحظه دارد. بدین ترتیب او نیازی ندارد که شخصا در محل کارش حاضر شود.
صفحه نمایش بسیار بزرگ امکان نمایش تصاویر را بدان صورت که در دنیای واقعی اتفاق می‌افتند فراهم می‌کند و محل کار او را از فاصله یک هزار و ۶۰۰ مایل دورتر در سن خوزه به تگزاس می‌آورد.
مارگارت می‌تواند با رییس خود مارتین دی بیر (Marthin De Beer)، که معاون ارشد شرکت نیز هست با این روش ارتباط برقرار کند.
همچنین سایر همکاران وی معتقدند که با این فناوری احساس می‌کنند که واقعا در محل کار این فرد حضور دارند.
البته راه‌اندازی چنین سیستمی در محل کار و منزل ۸۰ هزار دلار آب خورده است، اما شاید ۵ تا ۱۰ سال دیگر که عمر تراشه‌ها بگذرد و هزینه اتصال به اینترنت پایین بیاید، راه‌اندازی چنین سیستم‌هایی چندان هم پدیده خاص و دور از ذهنی نباشد. این اتفاق به ویژه در مورد مشاغلی که نیاز به حضور فیزیکی در آنها کمرنگ و یا بی اهمیت است پدیده میمون و مبارکی است زیرا محدودیت‌های جغرافیایی و مفهوم بعد مسافت‌ را بی‌معنی می‌کند.
۲) ظهور دفاتر مجازی
تقریبا هر کسب و کاری که می‌خواهد ظاهر امروزی و فناورانه‌ای به خود بدهد، یک دفتر یا بنگاه در Second Life تاسیس می‌کند.
Second Life یک دنیای مجازی آنلاین است که افراد در آن به کمک آدمک‌های ساخته خودشان با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. گاهی نیز از طراحی‌های گرافیکی کامپیوتری برای نمایش حضورشان استفاده می‌کنند. با تمامی اینها در حال حاضر بیش‌تر شرکت‌ها کاری بیش‌تر از تاسیس یک دفتر که بیش‌تر حالت نمادین دارد، در آن انجام نمی‌دهند؛‌ البته تعداد محدودی از شرکت‌ها هستند که گامی فراتر نهاده و فعالیتی جدی در این دنیا آغاز کرده‌اند.
هدف این شرکت‌ها نه فقط بازاریابی بلکه اقدامی جدید و گامی تازه در این دنیای قشنگ نو است.
به عنوان مثال ۱۸۰۰Flowers.com یک «گلخانه مجازی» احداث کرده که کاربران و مشتریان می‌توانند در آنجا به تماشای مراحل تزیین گل‌ها بنشینند و یا با آدمک‌هایی به شکل گل به گفت‌وگو بپردازند.
فعالیت دیگری که در این دنیا انجام می‌گیرد، tele – sales است؛ بدین معنا که فروشندگان از راه دور و به صورت مجازی اقدام به فروش محصولات می‌کنند. در حال حاضر تعداد اندکی فروشنده در second Life وجود دارد.
جیم مک کان یک مدیر اجرایی و مبدع مفهوم فروش از راه دور است.
وی معتقد است که بسط دنیاهای مجازی حتی بیش از پیش می‌تواند باعث تغییر نحوه استخدام افراد شود. این دنیاها به مشتریان اجازه می‌دهد طراحی‌های مورد پسندشان را به شکلی ساده‌تر در تولید محصولات به کار برند.مک کان می‌گوید: مرز میان مشتریان و کارمندان به سمت کمرنگ یا حذف‌شدن پیش می‌رود.
۳) بسیج جهانی
قابلیت منحصر به فرد اینترنت در فراهم‌سازی امکان ارتباط با تعداد زیادی از افراد در یک زمان واحد به شکل‌گیری طیف جدید و گسترده‌ای از تولیدات اقتصادی منجر شده است. این تولیدات یا روش‌های تولید تحت عنوان منبع انبوه (Crowd sourcing) و یا شبه تولید (Peer Production) نام‌گذاری شده است.
موفقیت اولیه چنین روش‌هایی نیز در تمامی مراحل جلوه‌گر شده است؛ از دایره‌المعارف ویکی‌پدیا که به‌صورت داوطلبانه نوشته شده گرفته، تا نرم‌افزارهای منبع بازی چون لینوکس که به کمک صدها برنامه‌نویس درسراسر جهان تهیه شده است.
در حال حاضر برخی شرکت‌ها از چنین نیروهایی به عنوان شکل جدیدی از نیروی کار بهره‌برداری می‌کنند.
به‌عنوان مثال Cambrian House یک گروه ۳۵هزار نفری متشکل از افرادی است که ایده‌های مربوط به کسب وکارهای جدید را پیشنهاد کرده و یا به مرحله آزمایش می‌رسانند.
تاکنون در حدود ۳۰ ایده مربوط به راه‌اندازی شکل جدیدی از کسب وکار از مرحله فکر به سطوح مختلف عملی تغییر موقعیت داده است.
یکی از این ایده‌ها که به مرحله بازتولید اقتصادی رسیده، بازی دسک‌تاپ آنلاین Gwabs است.
مایکل سیکورسکی (Michael Sikorsky)، مدیر ارشد اجرایی Cambrian House در این‌باره می‌گوید: ما بدون شک نزدیک‌ترین مورد به نمونه‌های اولیه موسسات همکاری و مشارکت بزرگ در آینده هستیم.
۴) کارمندان آنلاین
همان‌طور که گفتیم، ذات و فلسفه وجودی فضای آنلاین، اشکال جدیدی از نیروی کار را ایجاد کرده است.
برای مثال Amazon.com تعدادی کارمند کسب و کار آنلاین به نام Amazon Mechanical Turk دارد و بدین ترتیب شرکت‌ها می‌توانند محصولات تولیدی افراد همچون متون و نوشته‌های پادکست‌ها و یا برچسب‌های عکس را به شکل بسته‌بندی شده عرضه کنند.
این کار معمولا برای افرادی مفید است که تمایلی به تماشای تلویزیون یا جست‌وجوی عکس و سایر موضوعات در اینترنت ندارند.
سرویس‌های دیگری هم وجود دارند که از راه دور تماس‌های تلفنی مشتریان یک شرکت خاص را پاسخ می‌دهند؛ بدین صورت که سیستم اتوماتیک براساس تماس‌های قبلی پاسخ داده شده، پاسخ فرد تماس‌گیرنده را حدس زده و به او اعلام می‌کند.
۵) بازی کار
به اعتقاد برخی پژوهشگران در بازی‌هایی چون World of Warcraft که چندین بازیکن به‌طور همزمان و به‌صورت آنلاین با هم بازی می‌کنند، فعالیتی انجام دهند که دقیقا شبیه کارکردن در فضاهای کاری و اداری است.
برای مثال در بازی "کهکشان‌ها در جنگ ستارگان" بازیکنان می‌توانند صاحب کارخانه داروسازی باشند و یا مواد خام‌‌جمع‌آوری کنند و یک شرکت تولیدی راه بیندازند.
بایرون ریوز (Byron Reeves)، استاد دانشگاه استنفور که از بانیان تاسیس شرکت Seriosity نیز هست اعلام کرده است که در نظر دارد فعالیت‌های جدی و واقعی کاری را در دل بازی‌ها بگنجاند و یا حداقل ساختارهای این‌چنینی را در بازی به کار بگیرد. از طرف دیگر، Seriosity با همکاری IBM درصدد است به مطالعه شیوه‌هایی بپردازند تا از طریق آنها بتوان مدیران و رهبران آینده را به کمک بازی‌های آنلاین تشخیص داد.
۶) مشاغل بی‌دفتر
برهمگان روشن است که اینترنت امکان کار در همه جا و هیچ جا را فراهم می‌کند.
در حال حاضر افراد دقیقا می‌دانند که مایلند در چه نوع محیط‌های کاری به فعالیت بپردازند؛ البته هرجا به غیر از دفاتر سنتی و یا اتاقک‌های کوچک و محقر.
بدین ترتیب بیش‌تر شرکت‌ها کارمندان خود را تشویق می‌کنند تا به‌صورت سیار و یا از راه دور و بهتر از همه در منزل به فعالیت بپردازند.
۷) کار در هنگام نهار
با وجود تمامی روش‌های جایگزین در مورد نحوه‌های کارکردن و مکان‌های کاری و اداری، یک مورد هیچ‌گاه تغییر نکرده است.
افراد بشر بسیار مایل‌اند که به‌طور حضوری و فیزیکی گردهم جمع شوند، حتی اگر این کار به شغل‌شان کمکی نکند.
در حال حاضر، حتی در کانون فناوری‌های پیشرفته-سیلیکون ولی- هم افراد مایلند به همان دلیل قدیمی (صرف نهار) دور هم جمع شوند.
در واقع می‌توان گفت که یکی از اتفاقات دوست‌داشتنی در سیلیکون ولی، همان ساعت صرف نهار است.
منبع:Business work
ترجمه:شیما حکیمی
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید