شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

Baby Boomer های سالخورده


Baby Boomer های سالخورده
یکی از دستاورد‌های جالب توجه سال جاری میلادی، کشف صنعت فناوری اطلاعات به عنوان بازاری نو برای کامپیوتر‌های طبقه متوسط بود که گل سر سبد آن ASUS است که در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها، ایده‌های خلاقانه و نو‌آورانه آن را تقلید می‌کنند.ولی بازار وسیع‌تری پیش روی دنیای IT است.
حتما خبر فروش کامپیوتر‌های ارزان قیمت مخصوص کودکان دبستانی و بهبود نقش فناوری در سیستم آموزشی کشور‌های در حال توسعه به گوشتان خورده است، اما در واقع تعداد بازنشستگان و سالخوردگان بیش از بچه‌های زیر ۱۶ سال است.کلمه سالخوردگان برای صنایع بازار‌ی و تبلیغاتی که جوانان مرکز توجه اصلی آن را تشکیل می‌دهند کمی ناآشنا و گیج‌کننده است که در شعاع کوچک‌تر می‌توانیم از اصطلاحات «کاربران نقره‌ای» یا سالخوردگان استفاده کنیم. کافیست همین قشر پرجمعیت سالخوردگان را Baby Boomer نامگذاری کنیم تا حوزه‌ای که هیچ کس روی آن دست نمی‌گذاشت، به بازار پرمنفعتی تبدیل شود. Baby Boomer‌ها شامل کسانی می‌شوتد که پس از جنگ جهانی دوم، یعنی حدود سال ۱۹۴۶ به دنیا آمده‌اند و هم‌اکنون به مرز بازنشستگی رسیده‌اند و در مقایسه با پدران و اجداد خود انتظارات و شیوه زندگی متفاوتی دارند که آنها را کاملا متمایز می‌کند.این نسل را افرادی تشکیل می‌دهد که با موسیقی راک اند ‌رول بزرگ شده‌اند و تولد نخستین کامپیوتر‌ها را به چشم‌ دیده‌ا‌ند. علاوه بر این Baby Boomer‌ها با مصرف انرژی بالا کاملا آشنا هستند، این در حالی است که به گفته شرکت‌های فناوری، خیلی از آنها هنوز تمایل به بازنشستگی ندارند و برای دست کشیدن از کار کاملا آماده نیستند.البته بسیاری از سالخوردگان درآمد مناسبی ندارند.
حدود ۵/۳ میلیون نفر از بازنشستگان با وجود تحولات عظیم در فناوری‌های ارتباطی، تنها زندگی می‌کنند. افراد بازنشسته به طور میانگین هر هفته ۶ ساعت آنلاین می‌شوند، همچنین براساس آمار تحقیقاتی Age Concern بیش از پنجاه درصد از افراد بالای ۵۰ سال کامپیوتر ندارند.
اما زمانی که سالخوردگان به اینترنت دسترسی پیدا می‌کنند با نتایج قابل توجهی روبه‌رو می‌شویم: آن دسته از مصرف‌کنندگان انگلیسی بالای ۶۵ سال که به اینترنت دسترسی دارند، روزانه ۵۰ درصد بیش‌تر از میانگین یک ساعت آنلاین به ازای هر نفر در این کشور در وب گشت‌وگذار می‌کنند.
به گفته اتحادیه اروپا، اینترنت پهن‌باند در سراسر دنیا یک امر اساسی و ضروری است. اما برای رسیدن به این هدف ابتدا باید یک مانع روانشناسانه را پشت‌سر گذاشت؛ بسیاری از مردم به دلیل کهولت سن خود را از فناوری کنار می‌کشند یا می‌گویند «این به درد من نمی‌خورد» یا «از من گذشته است».
برای اینکه خلاف آن ثابت شود، کافی است یک فرد ۷۰-۶۰ ساله را پای کامپیوتر بنشانید تا شاهد باشید این فرد مسن با تایپ نخستین کلمات دیجیتالی زندگی‌اش چطور سر ذوق می‌آید.با وجود این که هیچ چیز جای دیدار و ملاقات واقعی و مستقیم انسان را نمی‌گیرد، اما افراد مسنی که تمایلی به خروج از خانه ندارند یا این کار برایشان مشکل است، قابلیت‌های فناوری اطلاعات مانند ایمیل، چت، سایت‌های به اشتراک‌گذاری عکس مانند Flickr، موتور‌های جست‌وجو، کنفرانس ویدیویی، شبکه‌های اجتماعی، پایگاه‌های وبلاگ‌‌نویسی مانند Twitter و حتی دنیا‌های مجازی مانند Secod Life را سرمایه ارزشمندی به حساب می‌آورند.
مساله این است که کارکردن با اکثر سرویس‌های مذکور آسان است، چون دستور‌العمل کاربری آنها به زبان ساده و به وضوح در سایت‌ها درج شده است. همچنین شبکه‌های اجتماعی مخصوص سالخوردگان در حال ظهور است. برای مثال وب سایت The Time of mylife به افراد سالخورده و به طور کلی همه مردم امکان می‌دهد خاطرات خود را به صورت متنی، صوتی یا تصویری منتشر کنند و با دیگران به اشتراک بگذارند. البته از آنجا که فناوری در میان سالخوردگان پدیده تازه‌ای است، با گذشت زمان و افزایش محتوای دیجیتالی افراد مسن می‌توان در مورد کار کرد این سایت‌ها قضاوت کرده از سوی دیگر اهالی فن در تلاش هستند کارکرد این سرویس‌ها را ساده کنند.
یکی از سایت‌های ویژه افراد سالخورده finerday.com است. مسوولان این سایت برای هرچه ساده‌تر کردن کار با این وب‌سایت برای سالخوردگان، دردسر زیادی کشیده‌اند، اما تمام تلاش‌ آنها در همان مرحله ورود به سایت به هدر می‌رود. کاربران سالخورده برای ورود به finerday ابتدا باید یک کد را حفظ کنند که همین باعث می‌شود قید همه چیز را بزنند.
علاوه بر تقلای سرویس‌های تحت وب برای سهولت کاربری افراد مسن و شکست بسیاری از آنها، این مشکل گریبان‌گیر صنعت موبایل هم شده است. برای مثال شرکت‌های سامسونگ و Austrian Emporia گوشی‌های موبایلی تولید کرده‌اند که علاوه بر اندازه بزرگ، دکمه‌های درشت و برجسته‌ای دارد، از صفحه نمایش بزرگی برخوردار است، تنها ۴ کلید ناوبری دارد و همچنین یک کلید تماس اضطراری هم رویشان تعبیه شده است. ایده خلق چنین تلفن همراهی تحسین برانگیز است، اما کارکردن با این گوشی‌ها برای سالخوردگان در عمل کار طاقت‌فرسایی است، چون باید فشار زیادی روی کلید‌ها وارد کنند و علاوه بر این سیستم ناوبری آنها دست و پاگیر است.
شرکت‌های ارایه کننده خدمات مخصوص سالخوردگان باید فکری به حال مخاطبان خود کنند، وگرنه کار و کاسبی‌شان کساد خواهد بود.
ترجمه: ارسلان
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید