جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


چرا دولت از بازار سرمایه حمایت نمی کند؟


چرا دولت از بازار سرمایه حمایت نمی کند؟
حجم معاملات روزانه بازار سرمایه این روزها به اعداد باور نکردنی ۳ تا ۵ میلیارد تومان رسیده است که بعضا شامل معاملات بلوکی هم میباشدو ادامه این وضعیت به زیان اعتماد عمومی و بازار سرمایه که بازاری ملی میباشد بوده و میبایست برای خروج از رکود حاکم بر بازار تدبیری اندیشید ه شود .
برای خروج از وضعیت رکود فعلی ، بجز راهکار های موجود در بازار سرمایه مانند ارائه اطلاعات جدید و تعدیلات پیش بینی های آتی توسط شرکت ها و آئین نامه گره معاملاتی و بازار گردانی و امثالهم ، مسولیت اصلی دولت در این بین مورد توجه میباشد .
دولت و وزارت اقتصاد میبایست در این هنگام وارد بازار شوند و با تزریق نقدیگی بازار را از رکود خارج نمایند .
بحران فعلی در بازار سهام اکثر کشورها به نحوی تمام سهامداران را در اکثر نقاط جهان به خود درگیر نموده است، هر چند علل و ماهیت رکود بازار ها ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد ولی عکس العمل دولت ها در این زمینه یکسان میباشد.
دولت ها با دخالت خود در بازار های سرمایه و با ارائه طرحهای نجات و تزریق نقدیگی سعی در کنترل وضعیت دارند و سعی دارند از ورود آسیب بیشتر به اعتماد عمومی جلوگیری نمایند، اما در کشور ما، شاخص بورس از حدود ۱۲۸۰۰ واحد به ۹۶۰۰ واحد رسیده است و هنوز هیچ دخالتی از سوی دولت و وزارت اقتصاد به عنوان متولی بازار سرمایه دیده نشده است !!! دولت چه وقت میخواهد از بازار بورس حمایت کند ؟
دولت بواسطه سهام اصل ۴۴ و خصوصی سازی طی ۲ سال گذشته نقدینگی بالایی را از بازار خارج نموده است و چند هزار میلیارد تومان فروش سهام داشته است ، بخشی از آن را به بازار سرمایه برای رونق مجدد باز گرداند.
دولت طی ۲ سال گذشته که بازار رونق داشت و شاخص بورس رشد داشت ، تبلیغات زیادی را از آن خود نمود و رشد شاخص ها را بعنوان موفقیت عملکرد خود اعلام مینمود و حال که بازار رکود دارد نباید از این بازار حمایت نماید ؟!
ادامه وضعیت جاری ، امکان فروش سهام بیشتر را نیز از سازمان خصوصی سازی سلب نموده است . اگر دولت و مسولین اقتصادی کشور به فکر سهامداران جزء بازار نیستند ، اگر آسیب و خدشه به اعتماد عمومی مردم به بازار سرمایه برای آنان مهم نیست ، حداقل برای فروش سهام خصوصی سازی هم شده است ، تنور بازار بورس گرم و پر رونق کنند.
با ادامه این وضعیت کدام سهام اصل ۴۴ توسط دولت امکان فروش دارد ؟؟ .شاخص بورس باید به کدام عدد برسد که مسولین اقتصاد کشور به حرکت بیایند ؟ سهامداران جزء بورس چقدر باید زیان و هزینه بدهند تا مدیران اقتصادی کشور به بازار سرمایه توجه کنند و از آن حمایت نمایند ؟ مدیران اقتصادی کشور توجه داشته باشند که شاخص بورس به سال ۱۳۸۴ بر گشته است !!
مسولین اقتصادی کشور میدانند که بازار سرمایه متعلق به چند نهاد مالی دولتی و شبه دولتی نیست که کاهش ارزش پرتفوی دارائی ها ، برای مدیران ارشد حائز اهمیت نباشد ، در این بازار آحاد ملت از کلیه اقشار سر مایه گذاری نموده اند و با ورود سهام اصل ۴۴ و سهام عدالت ، اقشار وسیع تری از مردم بطور مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه وارد شده اند که ارزش دارایی آنان روز به روز در حال کاهش است و بعضا اشتغال آنان در گرو معاملات روزانه بورس میباشد که با تشکیل صف های فروش و حجم معاملات ۳ میلیارد تومانی که امکان معامله وجود ندارد .
دولت ها در مواقع ضروری در بازار سهام دخالت و بعنوان حاکیت از بورس حمایت مینمایند چرا که بورس نبض و شاخص اقتصادمیباشد و میبایست دولت با تزریق نقدیگی و ایجاد راهکار های کارشناسی ، سریعتر بازار را به حالت تعادل نزدیک نماید تا بیش از این اعتماد و اطمینان عمومی از بازار سرمایه سلب نشود .
ابوالفضل متین . دبیر کانون سهامداران حقیقی
منبع : خبرگزاری موج


همچنین مشاهده کنید