جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی توزیع فراوانی عوامل باکتریال سپتیسمی نوزادان و تعیین مقاومت دارویی آنها به آنتی بیوتیکها در همدان طی سال های ۱۳۷۷و ۱۳۷۸


بررسی توزیع فراوانی عوامل باکتریال سپتیسمی نوزادان و تعیین مقاومت دارویی آنها به آنتی بیوتیکها در همدان طی سال های ۱۳۷۷و ۱۳۷۸
سپتی سمی یکی از شایع ترین علل مرگ و میر نوزادان در کشورهای در حال توسعه می باشد. در یک مطالعه توصیفی – مقطعی که به منظور بررسی عوامل باکتریایی ایجاد کننده سپتی سمی نوزادان در بیمارستان آموزشی کودکان قائم همدان از اردیبهشت ماه ۱۳۷۷ تا مهر ۱۳۷۸ انجام گرفت، کشت خون ۶۲۰ نوزاد مشکوک به سپتی سمی بررسی شد. نوزادان مبتلا از نظر توزیع وزنی، جنسی و سابقه بستری بودن نیز مورد بررسی قرار گرفتند. جهت تعیین مقاومت دارویی سوشهای جداشده از روش انتشار در آگار (کربی – بائر) استفاده گردید.
از مجموع ۶۲۰ مورد کشت خون انجام شده ۱۰۴ مورد ۸/۱۶% کشت مثبت باکتریایی به دست آمد که شایعترین عوامل جداشده به ترتیب عبارت بودند از: پسودوموناس ۹/۲۶ %، کلبسیلا ۲۵%، استافیلوکوک اورئوس ۴/۱۴%، اشریشیاکلی ۵/۱۳%، استافیلوکوک اپیدرمیدیس ۷/۷% و سایر باکتریها ۶/۹%. نوزادان زیر ۱۵۰۰ گرم در معرض بیشترین خطر عفونت بودند. از نظر حساسیت به آنتی بیوتیک ها، با کتری های گرم منفی و گرم مثبت به ترتیب به سیپروفلوکساسین و سفتی زوکسیم بالاترین حساسیت را نشان می دادند.
از این مطالعه می توان نتیجه گرفت که سپتی سمی هنوز مسئله عمده ای در بخش نوزادان است و بایستی تمهیدات لازم درباره پیشگیری از آن اندیشیده شود.
رسول یوسفی مشعوف
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید