جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تعیین میزان شیوع باکتری های بی هوازی اجباری در عفونت های حفره دهان


تعیین میزان شیوع باکتری های بی هوازی اجباری در عفونت های حفره دهان
● مقدمه:
باکتری های بی هوازی اجباری در ایجاد بسیاری از عفونت های حفره دهان و ساختمان های مجاور آن، دخالت دارند. این عفونت ها اغلب به صورت چند میکروبی با دخالت بیش از یک باکتری بی هوازی و در بسیاری موارد نیز با دخالت باکتری های هوازی- بی هوازی اختیاری دیده می شوند. با توجه به اهمیت بالینی این عفونت ها و عوارض ناشی از آن ها این بررسی انجام پذیرفته است.
● روش کار:
۷۲ نمونه گرفته شده از عفونت های حفره دهانی، با به کارگیری روش های کشت و جداسازی باکتری های بی هوازی اجباری، هوازی- بی هوازی اختیاری و باکتری های هوازی مورد بررسی قرار گرفت و کلیه باکتری های جدا شده تا سطح گونه تعیین هویت شدند.
● نتایج:
تمامی نمونه ها کشت مثبت می باشد. عفونت های تک میکروبی و چند میکروبی به ترتیب در حدود یک سوم و دو سوم موارد دیده شدند و بیش از ۶۵% از باکتری های جدا شده نیز بی هوازی اجباری بودند. باکتری های بی هوازی اجباری جدا شده عبارتند از: انواع پری وتلا، پروفایروموناس، فوزوباکتریوم، پپتواسترپتوکوک بی هوازی و باکتری های هوازی و هوازی- بی هوازی اختیاری شامل استافیلوکوک، استرپتوکوک، آکتینومایست اسرائیلی و انواع متعلق به خانواده اینتروباکتریاسه بودند.
● نتیجه گیری:
در بسیاری موارد عفونت های حفره دهان و ساختارهای مجاور آن، باکتری های بی هوازی اجباری دخالت دارند. باتوجه به نتایج این مطالعه، با به کارگیری شرایط بی هوازی، باکتری های بی هوازی اجباری را می توان از نمونه های بالینی عفونت های حفره دهان، خصوصا از آبسه ها، جدا و تعیین هویت نمود.
محمد نجفی مصلح
محمدحسین سالاری
رسول یوسفی مشعوف
کیومرث قاضی سعیدی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید