جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

سروگروپینگ باکتری های پاتوژن روده ای عامل اسهال ایزوله شده از کودکان و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی آنها


سروگروپینگ باکتری های پاتوژن روده ای عامل اسهال ایزوله شده از کودکان و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی آنها
● مقدمه:
اسهال باکتریال از عفونت های شایع به ویژه در کشورهای در حال توسعه بوده و از عوامل مهم مرگ و میرکودکان به شمار می رود. هدف از این مطالعه، بررسی عوامل باکتریایی اسهال کودکان زیر ۱۲سال و تعیین سروگروپ باکتری های ایزوله شده در مراجعین به بخش کودکان بیمارستان های آموزشی شهر همدان و تعیین مقاومت آنتی بیوتیکی آنها میباشد.
● مواد و روش ها:
در طی دو سال (۱۳۸۴-۱۳۸۲) مجموعا تعداد ۶۱۰ نمونه مدفوع به دست آمده از کودکان زیر ۱۲ سال دارای علائم بالینی گاستروآنتریت مراجعه کننده به بخش کودکان، از نظر کشت میکروبی، سروگروپینگ و آنتی بیوگرام مورد مطالعه قرار گرفتند. برای سروگروپینگ سویه های اشریشیاکلی از آنتی سـرم های پلی والان I، II، III وIV و منووالان اختصاصی اشـریشیاکلی انتروپاتوژن (O۵۵، O۱۱۱،O۸۶ ،O۱۱ ، O۲۶، O۱۲۵، O۱۱۹، O۱۴۶، O۱۲۸، O۱۴۲ و O۱۵۷) استفاده گردید. برای آزمایش آنتی بیوگرام نیز از روش دیسک دیفیوژن کربی-بائر استفاده گردید. اطلاعات ضروری بیماران در پرسشنامه تنطیمی درج و سپس توسط نرم افزار آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
● یافته های پژوهش:
از مجمــوع ۶۱۰ نمونه آزمایش شده، در ۱۵۵مورد (۲۵.۴ درصد) بـــاکتری های پــاتوژن روده ای با روش کشت ایزوله شدند که فراوانترین آنها اشریشیاکلی انتروپاتوژن (EPEC) با ۱۰۵ مورد (۶۷.۸ درصد) و کمترین آن شیگلا با ۱۸ مورد (۱۱.۶ درصد) بود. فراوانترین سروگروپ اشــریشیاکلی، سروگروپ O۱۲۸ (۲۶.۶ درصد) و کمترین آن سروگروپ O۱۱۹ (۵.۷ درصد) بود. فراوانترین سروگروپ سالمونلاها شامل سالمونلاتیفی (۳۴.۴ درصد) و سالمونلاتیفی موریوم (۲۵ درصد) و کمترین سروگروپ، سـالمــونــلاپــاراتیفی A (۳.۱ درصد) بود. بیشترین سروگروپ شیگلا، شیگلا سونه ای (۵۵.۶ درصد) بود. از نه آنتی بیوتیک تست شده، موثرترین آنتی بیوتیک برای باکتری های ایزوله شده، سفتریاکسون، نیتروفورانتوئین، ایمی پنم، کانامایسین و جنتامایسین بود.
● بحث و نتیجه گیری:
نتایج این مطالعه نشان داد که اشریشیاکلی انتروپاتوژن (EPEC) و سالمونلاها از عوامل اصلی ایجاد کننده اسهال باکتریال حاد کودکان منطقه مورد بررسی به شمار می آیند. در حالیکه در بسیاری از نقاط ســروگروپ های اشریشیاکلی O۱۵۷ و O۵۵به عنوان سروگروپ غالب گزارش می شود، اما در این مطالعه سروگروپ O۱۲۸ غالب بوده است. اکثر سویه ها نسبت به آنتی بیوتیک های رایج مانند آمپی سیلین، تری متوپریم و کلرامفنیکل مقاومت نسبتا بالایی از خود نشان دادند.
رسول یوسفی مشعوف
سیدعلی اکبر مشتاقی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید