پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

«آی تی» یاور تروریست های بمبئی


«آی تی» یاور تروریست های بمبئی
یکی از مزایای زندگی در قرن بیست و یکم روی کارآمدن نسل جدید فناوری هایی است که زندگی روزمره را آسان می کند و در زمینه های مختلف به یاری انسان می شتابد. اما این فناوری تا چه اندازه می تواند مفید باشد؟ آیا این فناوری های کاربردی، به خصوص فناوری های ارتباطی می توانند در فضای ضداجتماعی و ضدانسانی مورد استفاده قرار گیرند و مشکلاتی را برای مردم به همراه داشته باشند؟
● فناوری پیش از حمله تروریستی
به دنبال حمله تروریستی به یکی از بزرگ ترین و مجلل ترین هتل های شهر بمبئی هند، ماموران امنیتی این کشور بررسی های خود را آغاز کردند تا عوامل این حمله تروریستی را شناسایی کنند. در این بررسی ها ماموران پلیس ساحلی هند توانستند در شهر «پربندر» در نزدیکی بمبئی، یک گیرنده ماهواره ای GPS را که در آن نقشه دیجیتالی شهر بمبئی وجود داشت، به همراه یک دستگاه تلفن ماهواره ای در یک کشتی کوچک پیدا کنند. به عقیده مقامات هندی، این کشتی کوچک که از تاریخ ۱۳ نوامبر مفقود شده بود، توسط تروریست ها مورد استفاده قرار گرفت تا آنها بتوانند از این طریق خود را از مسیر آبی به بمبئی برسانند.
علاوه بر این، در بررسی های بعدی دو تلفن ماهواره ای شبیه نمونه ای که در کشتی پیدا شده بود، به همراه جنازه دو تروریستی که در محل حادثه جان خود را از دست داده بودند کشف شد. گفته می شود این دو تروریست از این تلفن های ماهواره ای برای برقراری ارتباط با مدیران ارشد خود که در کشور دیگری بودند، استفاده می کردند.
اما باید توجه داشت ماجرا فقط به تاثیرات این دستگاه های دیجیتالی و ماهواره ای در جریان حمله تروریستی ختم نمی شود و ماموران امنیتی هند، اینترنت را یکی از عوامل تاثیرگذار در این جریان می دانند. طبق اخبار رسیده، چند ساعت پس از انجام این حمله تروریستی و آتش گرفتن هتل بزرگ شهر بمبئی، کلیه رسانه ها و سازمان های خبری فعال در منطقه پست الکترونیکی را از یک گروه ناشناس دریافت کردند که خود را با نام Deccan Mujahideen معرفی کرده بودند و ادعا می کردند این حمله تروریستی را انجام داده اند.در این میان، کارشناسان امنیتی اعلام کردند هیچ گروهی با نام Deccan Mujahideen وجود ندارد و این پست الکترونیکی جعلی بوده است. بر اساس اخبار منتشر شده در تلویزیون محلی هند، بررسی های انجام شده روی این پست الکترونیکی نشان داد افرادی از کشور روسیه آن را ارسال کرده اند.
امروزه استفاده از پست الکترونیکی بین تروریست ها بسیار معمول شده است تا از این طریق پیام های خود را به اطلاع همگان برسانند. به دنبال انفجارات اخیر شهر بمبئی و حضور پررنگ فناوری در آن، مقامات هند اعلام کرده اند فناوری به طور کلی برای آنها به یک دردسر بزرگ تبدیل شده است. در حملات تروریستی، معمولاً افراد از یک تلفن ماهواره ای یا یک سیستم میکرو بلاگ برای انفجار بمب ها و انجام اقدامات مختلف خود بهره می جویند. اما این نکته را باید مورد توجه قرار داد، فناوری که ساخته دست بشر است و برای راحت تر کردن زندگی روزمره روی کار آمده است، چگونه می تواند در مقابل انسان قرار گیرد و باعث بروز این مشکلات شود و البته، چگونه می توان اثرات منفی فناوری های پیشرفته را در حملات گسترده و خشونت آمیز تروریستی خنثی کرد.
این طور که بررسی های جدیدتر مقامات امنیتی هند نشان داده است، تروریست ها برای زیر نظر گرفتن اقدامات پلیس و بازتاب عملیات خود در رسانه های جهانی، از گوشی های هوشمند BlackBerry استفاده می کرده اند. این افراد از طریق این گوشی ها، به شبکه اینترنت متصل می شدند و با جست وجو در سایت های مربوط به رسانه های محلی، در جریان عکس العمل مقامات محلی و بین المللی قرار می گرفتند.
● فناوری پس از حمله تروریستی
به محض انجام این حمله و آتش سوزی گسترده در هتل مرکزی شهر بمبئی، رسانه های خبری فعالیت خود را آغاز کردند تا این جریان را به اطلاع مردم سراسر دنیا برسانند. اما آنچه که سریع تر از رسانه های خبری بزرگ این خبر را منتشر کردند، عکس های تهیه شده با تلفن های همراه و انتشار آن روی سایت ها و وبلاگ های شخصی بود. رسانه های خبری پس از وقوع این جریان مدتی را برای تهیه تصاویر، نوشتن خبر، علت حادثه، عوامل تروریستی و ... صرف کردند. اما در همین فاصله افرادی که در محل حاضر بودند و با گوشی های خود عکس ها و فیلم هایی را از این جریان تهیه کردند بودند، ظرف مدت کوتاهی این مطالب را روی اینترنت قرار دادند و آن را به اطلاع مردم رساندند.
از جمله سایت های اینترنتی که در جریان اطلاع رسانی حمله تروریستی شهر بمبئی به وسیله مردم بسیار موثر بود، Twitter نام داشت. در زمان وقوع حادثه و پس از آن، سایت Twitter که در اصل یک پایگاه اینترنتی وبلاگ نویسی است، نقش عمده ای برعهده داشت و به یکی از منابع اصلی خبررسانی در این جریان تبدیل شد. تمرکز کاربران روی این سایت برای انتشار اخبار و تصاویر حمله تروریستی شهر بمبئی به قدری افزایش یافت که مقامات بلندپایه هند از مردم این کشور خواستند تا از انتشار اخبار روی این سایت خودداری کنند زیرا این مساله باعث شده بود تا اطلاعات استراتژیک هند پس از وقوع این حمله در اختیار تروریست ها قرار بگیرد و مقامات امنیتی هند با مشکل مواجه شوند.
روزنامه تایمز چاپ لندن در این باره نوشت: «افراد در سایت Twitter اخباری را منتشر کردند که نشان می داد انفجارها همچنان در برخی مناطق ادامه داشته است، اما هیچ یک از مقامات هند این خبر را تایید نکردند. برخی دیگر در این سایت خبر از گروگان گیری در شهر بمبئی داده بودند. فردای روز حادثه نیز مردم اعلام کردند دولت هند از آنها درخواست کرده است که انتشار اخبار و تصاویر را در مورد حمله تروریستی بمبئی روی سایت Twitter متوقف کنند.»
با پایان یافتن تبعات ناشی از این حمله تروریستی، شرکت های بزرگ فناوری هم اکنون تصمیم گرفته اند که استراتژی های خود را برای حضور در کشور هند تغییر دهند. «ویدیا ناتاپالی» مدیر مرکز تحقیقات مایکروسافت در هند گفت: «ما از حمله تروریستی به این هتل پنج ستاره بسیار ناراحت هستیم اما معتقدیم کشور هند ظرف مدت کوتاهی دوباره به حالت عادی باز خواهد گشت و مشکلات کنونی خود را از بین خواهد برد.» اگر چه مایکروسافت با این توضیحات موضع خود را برای ادامه حضور در هند مشخص کرده و خاطرنشان ساخته که سیاست های خود را تغییر نمی دهد، شرکت دل به کارمندان و مدیران خود هشدار داده است که برای سفر به کشور هند دقت بیشتری داشته باشند و مسائل امنیتی را بیش از پیش رعایت کنند.
سخنگوی شرکت دل در این باره می گوید: «این نخستین باری است که ما به کارمندان خود برای سفر به کشور هند هشدار داده ایم و از آنها خواسته ایم که مراقبت بیشتری انجام دهند.»
تعداد زیادی از شرکت های بزرگ فناوری نظیر اوراکل مایکروسافت، دل و ... بخش اعظم توسعه نرم افزار در کشور هند را برعهده دارند. اما از سال گذشته که تعداد حملات تروریستی در هند افزایش یافت و احتمال خطر در این کشور بیشتر شد، این شرکت ها خود را به تجهیزات امنیتی گسترده مجهز کردند تا در مقابل حملات تروریستی ایمن باشند.
شرکت های خارجی و شرکت های چندملیتی حاضر در هند از حملات تروریستی یک سال گذشته که در این کشور رخ داد تاثیری نگرفتند، اما اتفاق اخیر در شهر بمبئی باعث شد تا خطوط راه آهن این شهر به صورت موقت متوقف شود و کارمندان این شرکت ها برای رسیدن به محل کار خود با مشکل مواجه شوند. پس از این حادثه تالار بورس شهر بمبئی تعطیل شد و دولت هند دستور داد کلیه مدارس و دانشگاه های این شهر به مدت دو روز تعطیل شوند.
میثم لطفی
منابع:
www.computerworld.com
www.informationweek.com
www.gizmodo.com
www.ciol.com
منبع : روزنامه سرمایه


همچنین مشاهده کنید