جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

قابل توجه خانم‌های خانه دار


ـ حذف لكه جوهر
برای ازبین بردن لكه جوهر روی پیراهن و یا روپوش، ظرفی پر از شیر آماده كنید، سپس لباس آغشته به لكه جوهر را از ناحیه ای كه جوهری شده مدت پنج دقیقه درون شیر قراردهید، بعد آن را بیرون آورده با آب معمولی بشوئید، اثر لكه جوهر بكلی ازبین می رود.
هرچند امروزه موادپاك كننده شیمیایی گوناگونی وجوددارد، ولی استفاده از شیر یا دوغ مطمئن تر است، زیرا باعث پوسیدگی پارچه نمی شود، بنابراین هرگاه روی پارچه قابل شست وشو جوهر ریخت، كافی است آن قسمت از پارچه را درون شیرمعمولی، شیرترش شده یا دوغ خیس كنید تا آنكه جوهر خارج شود.
گاهی شاید لازم شود، اینكار را چندبار انجام دهید تا لكه جوهر بكلی پاك شود و اثری از آن باقی نماند. سپس طبق معمول آن را بشویید.
لكه خون، پارچه خونی را درون آب سرد آمیخته به نمك خیس كنید، آب را مرتباً عوض كنید تا لكه بكلی پاك شود. سپس به روال معمول آن را بشوئید.
ـ لكه های زرد اثر سوختگی
هرگاه هنگام اتوكردن، متوجه شدید كه لكه های زردی روی لباس ظاهرشده است، باید محل سوخته را روی میز اتوگذاشته و با یك كیسه حمام كه آن را درون آب سرد فروبرده اید محكم روی آن بكوبید، پارچه باید خیلی خیس باشد، ضمناً می توانید نقاط سوخته را با تكه ای از پنبه آغشته به «پراكسید» (یعنی اكسیدی كه دارای مقدار زیادی اكسیژن باشد مانند آب اكسیژنه) تركنید، نقاط زردرنگ ناپدیدخواهدشد و می توان همانوقت پارچه را دوباره اتوزد.
لكه چربی، برای ازبین بردن چربی جزیی برروی لباس، مقداری نمك را در الكل یا آمونیاك حل كنید، بعد به آرامی روی لكه بمالید. نقاط چرب برروی پوشاك را می توان با آرد نیز ازبین برد، مقداری آرد روی لكه بریزید، یك قطعه خشك كن تمبر روی آن قرارداده اتوبزنید، چربی جذب می شود، بعد آرد را از روی لباس بتكانید.
ـ لكه چربی برروی فرش
لكه های چربی برروی فرش یا قالیچه را بدین طریق از بین ببرید كه روی لكه چربی را با مقدارزیادی جوش شیرین بپوشانید و خوب به داخل پرزهای فرش بمالید، بگذارید یك شب به همین حال بماند و روزبعد با جاروبرقی آن را جمع كنید.
لكه چربی بر جیر، لكه روغن برروی چرم جیر دربرابر سركه رنگ می بازد، مقداری سركه را به وسیله یك مسواك روی لكه بمالید از بین خواهدرفت.
ـ چاله فرش
معمولاً قبل از قراردادن لوازم سنگین خانه برروی فرش یا موكت، تكه ای ابر یا موكت و نظیر آن زیرپایه ها قراردهید تا از فشار پایه كاسته شود، ولی اگر قبلاً این كار را نكردید و چاله برروی فرش جاافتاده، قدری آب سرد آماده كنید و مقداری آب درون هریك از چاله ها كه براثر فشار پایه های تلویزیون و یا هرچیز دیگر برروی فرش ایجادشده بود بریزید و بگذارید مدت ۸ساعت به همین حال بماند و چاله ازبین خواهدرفت ولی بطوركلی برای برطرف كردن گودرفتگی فرش براثر پایه های لوازم سنگین خانه، یك پارچه مرطوب روی قسمت گود یا فرورفته پهن كنید و با یك اتوی نسبتاً داغ به آرامی روی آن فشار واردسازید تا پرزهای قالی به حالت اول برگردد، سپس با یك بروس زبر، به آرامی آن را بروس بزنید.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید