پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

ارزش آسپیراسیون سوزنی تیرویید در تشخیص گره های تیرویید


ارزش آسپیراسیون سوزنی تیرویید در تشخیص گره های تیرویید
گره های تیرویید در مناطق بومی (آندمیک) به دلیل احتمال بدخیمی اهمیت دارند. برای تشخیص ماهیت پاتولوژیک گره ها آسپیراسیون سوزنی (FNAB) به عنوان اولین روش تشخیصی آسان و مقرون به صرفه است. این روش به مهارت شخصی که FNAB را انجام میدهد و تجربه پاتولوژیست، بسیار وابسته است.
در این مطالعه آینده نگر ۱۵۳ بیمار (۱۱۲ زن و ۴۱ مرد، نسبت زن به مرد ۷۳/۲) طی سالهای ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۹ در بیمارستان بانک ملی مورد بررسی قرار گرفتند. متوسط سن بیماران± انحراف معیار ۹/۱۲±۵/۴۰ سال بود. تمام بیماران FNAB شدند و نتایج FNAB و نمونه های جراحی بیماران در نهایت توسط یک آسیب شناس مورد بررسی قرار گرفت.۱۳۳ FNAB بیمار (۸۷%) خوش خیم (کیست کلوئید، آدنوم فولیکولر، هیپرپلازی ندولر، تیروییدیت و جسم خارجی) گزارش شد. ۸ بیمار (۵.۲%) FNAB مشکوک داشتند. در ۸ مورد (۲/۵%) کارسینوم پاپیلری، ۳ مورد (۲%) کارسینوم فولیکولر و ۱ مورد (۶۵/۰%) کارسینوم هرتل سل بود. نتایج نمونه های جراحی در ۱۲۲ بیمار (۷۹.۷۲%) گواتر ندولر یا مولتی ندولر، آدنوم فولیکولر و کیست کلوئیدال، در ۹ بیمار(۵.۸۸%) تیروییدیت هاشیموتو، و یک بیمار (۶۵/۰%) تیروییدیت ریدل، ۱۶ بیمار(۱۰.۴۵%) کارسینوم پاپیلری، ۳ بیمار (۲%) کارسینوم فولیکولر و یک بیمار (۶۵/۰%) کارسینوم هرتل سل بود. حساسیت ۷۵% FNAB و اختصاصی بودن آن ۹۷% میباشد.
ارزش اخباری مثبت FNAB (PPV) در این مطالعه ۹/۷۸% و ارزش اخباری منفی (NPV) آن ۳/۹۶% بوده است. درصد گره های بدخیم در مردان ۴/۲۴% بود که در مقایسه با میزان بدخیمی در زنان (۸.۹%) تفاوت آماری قابل ملاحظه ای داشت (P<۰.۰۱۲). FNAB روش مناسبی برای تشخیص کانسرهای تیرویید در بیمارانی است که گره سرد تیرویید دارند و اختصاصی بودن و ارزش اخباری منفی آن قابل قبول است. دقت در نمونه گیری و تجربه کافی آسیب شناس سبب افزایش حساسیت و ارزش اخباری مثبت این روش خواهد شد.
علیرضا استقامتی
محمد رخشان
عباس یوسفی زاده
رامین مهرداد
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید