جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

ارزیابی غلظت سرمی غیر طبیعی دیگوکسین


ارزیابی غلظت سرمی غیر طبیعی دیگوکسین
بیش از ۲۰۰ سال است که گلیکوزیدهای قبلی از جمله دیگوکسین در درمان نارسایی قلبی بکارمی روند. درمان دراز مدت با دیگوکسین مستلزم توجه زیاد به فارماکوکینیتیک این دارواست. به علت سمیت فوق العاده شدید دیگوکسین و نزدیک بودن سطح درمانی به سطح سمی این داروها باید توجه داشت که غلظت این داروها از حد درمانی تجاوز نکند.
هدف ازاین مطالعه تعیین درصد بیماران مصرف کننده دیگوکسین با غلظت رمی غیر طبیعی است.
مطالعه به روش مقطعی و بر روی ۹۶۰ نفرازبیماران مراجعه کننده به بخش پزشکی هسته ای بیمارستان حشمت که جهت اندازه گیری غلظت سرمی دیگوکسین طی سالهای ۱۳۷۴ الی ۱۳۷۸ مراجعه کرده بودند، انجام شده است. در جمع آوری اطلاعات از دفاتر ثبت مشخصات بیماران مصرف کننده دیگوکسین استفاده شده است.
اندازه گیری غلظت سرمی دیگوکسین به روش رادیوایمونواسی انجام شده است. آزمون آماری بکاررفته کای – دو و مقداراحتمال برای معنی دار بودن کمتر از %۵ در نظر گرفته شده است.
از ۹۶۰ بیمارمراجعه کننده ، ۶۶۸ نفر (%۵/۶۹) دارای غلظت سرمی غیر طبیعی یعنی خارج ازمحدوده درمانی بودند که ۴۶۶ نفر (%۵/۴۸) دارای غلظت سرمی زیر۱/۱ نانوگرم درمیلی لیتر و۲۰۲ نفر (%۲۱) دارای غلظت سرمی بالای ۲ نانوگرم در میلی لیتر بودند. از ۵۳۳ زن، ۳۴۶ نفر (%۸/۶۸) و از ۴۵۷ مرد، ۳۲۲ نفر (%۴/۷۰) دارای غلظت سرمی غیر طبیعی بودند. بیشترین سن مراجعه ۷۰-۶۱ سالگی بوده که %۶۹ آنها دارای غلظت سرمی غیر طبیعی بودند. در بررسی انجام شده تفاوت معنی داری از نظر سن و جنس با غلظت سرمی غیرطبیعی دیگوکسین وجود نداشت.
مقایسه پژوهش حاضر با نتیجه گزارشهای ارایه شده قبلی مشخص می کند که تعداد بیماران با غلظت سرمی غیر طبیعی دیگوکسین در بین بیماران مورد مطالعه ما بسیار زیاد است.
عباس یوسفی کما
عبدالرسول سبحانی
صغری پناه مقدم
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید