جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

بررسی ابعاد سمفیز در الگوهای رشدی صورت و مال اکلوژن های مختلف در یک نژاد ایرانی


بررسی ابعاد سمفیز در الگوهای رشدی صورت و مال اکلوژن های مختلف در یک نژاد ایرانی
● مقدمه:
الگوی رشدی صورت بخصوص فک پایین یکی از فاکتورهای مهمی است که در تشخیص و طرح ریزی درمان ارتودنسی باید مد نظر قرار گیرد. پارامترهای تشخیص مختلفی جهت ارزیابی الگوی رشدی صورت بیماران وجود دارد که ساختار سمفیز و ابعاد آن یکی از این پارامترها می باشد. هدف از مطالعه‏ی حاضر بررسی ساختار سمفیز در الگوی رشدی مختلف و همچنین در انواع مختلف مال اکلوژنی بیماران ارتودنسی در نژاد ایرانی جهت دست‏یابی به ارتباط و همبستگی بین ابعاد مختلف این ساختار با الگوی رشدی مختلف می باشد.
● مواد و روش ها:
سفالومتری جانبی ۱۵۰ بیمار (۷۲ مرد و ۷۸ زن) که به روش نمونه گیری غیر احتمالی انتخاب شده بودند در این مطالعه توصیفی مقطعی مورد ارزیابی قرار گرفت. محدوده سنی این بیماران ۲۶-۱۳ سال با میانگین ۱۹.۱±۲.۲ سال بود. ارتفاع، پهنا، نسبت ارتفاع به پهنا و همچنین زاویه سمفیز با پلن فک پایین پارامترهایی بودند که در این مطالعه اندازه گیری شدند و با شاخص های سفالومتریک خاص تعیین روابط ساژیتالی و عمودی (پارامترهای تعیین کننده الگوی رشدی) مورد مقایسه قرار گرفتند. از طریق نرم افزار آماری SPSS و آزمون های ANOVA و همچنین Pearson Correlation مقایسه ها و تعیین همبستگی ها بین شاخص های مختلف صورت گرفت.
●یافته ها:
نتایج این مطالعه نشان داد که شاخص های ساختاری سمفیز یعنی ارتفاع، نسبت ارتفاع به پهنا و زاویه سمفیز با حاشیه ی فک پایین با نوع الگوی رشدی صورت بیماران ارتباط معنی داری داشته (P<۰.۰۱) در حالیکه این ارتباط در پهنای سمفیز با نوع الگوی رشدی ضعیف بوده است (P<۰.۰۵). همچنین مطالعه حاضر نشان داد که ارتفاع بلند (۲۸.۵±۲.۴)، نسبت ارتفاع به پهنای بیشتر (۲.۵±۲.۵) و همچنین زاویه بسته تر سمفیز (۷۶.۳±۳.۳) از مشخصات الگوی رشد عمودی می باشد در حالیکه سمفیز کوتاهتر (۲۰.۲±۱.۹) با نسبت ارتفاع به پهنای کمتر (۱.۲±۰.۴) و همچنین زاویه بازتر (۸۳.۸±۱.۹) نشان دهنده ی الگوی رشد افقی می تواند باشد.
● نتیجه گیری:
نسبت ارتفاع به پهنای سمفیز بعنوان مهم ترین شاخص در سمفیز در بررسی الگوهای مختلف رشدی بوده و می تواند بعنوان یک روش ساده در تعیین و تخمین الگوی رشدی بیماران استفاده گردد.
حمیدرضا فتاحی
احسان یوسفی پور
زهره هدایتی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید