پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی توصیفی ۳۰ مورد بیماری پان آنسفالیت تحت حاد در استان فارس ۱۳۸۱ – ۱۳۶۷


بررسی توصیفی ۳۰ مورد بیماری پان آنسفالیت تحت حاد در استان فارس ۱۳۸۱ – ۱۳۶۷
● مقدمه:‌
پان آنسفالیت تحت حاد یک بیماری پیش رونده ی عصبی در کودکان است، که به وسیله ی ویروس سرخک ایجاد می شود. از ویژگی های این بیماری، زوال عقل، آتاکسی،‌ میوکلونوس و علایم موضعی عصبی است که سرانجام به مرگ می انجامد. واکسیناسیون ضد سرخک، شمار این بیماران را به شدت کاهش داده است.
● روش کار:‌
در این بررسی توصیفی، شمار ۳۰ بیمار، با علایم بالینی مشخص پان آنسفالیت تحت حاد، در استان فارس از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۱ بررسی شدند. تشخیص پایانی به وسیله تظاهرات عصبی، یافته های غیر طبیعی در نوار مغزی و وجود سطوح بالای پادتن ضد ویروس سرخک در مایع مغزی ـ نخاعی با روش الایزا انجام گرفت .
● یافته ها:
از ۳۰ بیمار بررسی شده،.۱۹ بیمار مذکر و ۱۱ نفر مونث، با نسبت مرد به زن ۱.۷ بودند. این بیماران، در گستره ی سنی ۳ تا ۱۵ سال و با میانگین ۷±۱ سال بودند. میو کلونوس (۲۴ مورد)، تشنج (۱۸ مورد)، همی پارزی (۱۰ مورد)، آتاکسی مخچه ای (۸ مورد) و اغما (۸ مورد) شایع ترین علایم بالینی بودند. درگیری اعصاب مرکزی، آتنور و دلیریوم در جایگاه های بعدی قرار داشتند.
● نتیجه:
با وجود واکسیناسیون ضد سرخک،‌ هنوز هم بیماران مبتلا به پان آنسفالیت تحت حاد دیده می شوند و این ممکن است دلیلی بر ایجاد این بیماری، حتی در حضور واکسیناسیون باشد.
غلام علی یوسفی پور
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید