شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

تعیین علل هیدرونفروز در کودکان زیر ۱۲ سال مبتلا به عفونت ادراری یا نارسایی رشد مراجعه کننده به بیمارستان امیرکبیر اراک در سال ۸۴- ۸۳


تعیین علل هیدرونفروز در کودکان زیر ۱۲ سال مبتلا به عفونت ادراری یا نارسایی رشد مراجعه کننده به بیمارستان امیرکبیر اراک در سال ۸۴- ۸۳
● مقدمه:
هیدرونفروز شیرخوارگی و کودکی ناهنجاری ادراری شایع و اغلب مادرزادی است. از آنجایی که مطالعه چندانی در اطفال از نظر علل هیدرونفروز صورت نگرفته بر آن شدیم که علل هیدرونفروز را در کودکان زیر ۱۲ سال بررسی کنیم.
● روش کار:
در این مطالعه توصیفی که طی مدت ۹ ماه از آذر ۸۳ در بیمارستان امیرکبیر اراک انجام گرفت، برای همه کودکان زیر ۱۲ سال که به علت نارسایی رشد یا عفونت ادراری مراجعه کرده بودند سونوگرافی درخواست شد و در صورت وجود هیدرونفروز در سونوگرافی، VCUG انجام گرفت. در افراد با VCUG طبیعی در صورت ادامه هیدرونفروز در سونوگرافی، IVP یا اسکن DTPA درخواست شد.
● نتایج:
۶۵ بیمار (۳۹ دختر و ۲۶ پسر) که ۷۵.۴ درصد آنها با عفونت ادراری، ۱۸.۵ درصد آنها با نارسایی رشد و ۶.۱ درصد با نارسایی رشد و عفونت ادراری مراجعه کرده بودند، در سونوگرافی هیدرونفروز داشتند. بیشترین علت هیدرونفروز، ریفلاکس وزیکویورترال (۴۰ درصد) و سپس انسداد محل اتصال حالب به لگنچه (۲۳.۵ درصد) بود. هیدرونفروز در ۶۵ درصد موارد درجه I ولی در موارد ریفلاکس اغلب درجه III (۲۷ درصد) و IV (۱۹ درصد) بود. ۷۰ درصد دخترها و ۳۰ درصد پسرها ریفلاکس داشتند و متوسط سن زمان تشخیص ۳-۲ سال بود.
● نتیجه گیری:
ریفلاکس وزیکویورترال و UPJO علل شایع هیدرونفروز در کودکان مورد بررسی بود و باید در ارزیابی کودکان با هیدرونفروز مورد توجه قرار بگیرد.
پارسا یوسفی چایجان
فاطمه دره
علی سیروس
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید