پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

بررسی اثر فاز اول درمان پریودنتال بر کنترل دیابت نوع ۲


بررسی اثر فاز اول درمان پریودنتال بر کنترل دیابت نوع ۲
● مقدمه:
حدود ۹۰% بیماران دیابتی را مبتلایان به دیابت نوع ۲ تشکیل می دهند. گرچه اثر دیابت در اختلالات پریودنشیوم ثابت شده است، ولی در مورد اثر درمان مرحله اول پریودنتال بر کنترل دیابت نتایج متناقض است. هدف از انجام این تحقیق تعیین اثر مرحله اول درمان های پریودنتال و یا عدم انجام آن بر مقدار هموگلوبین گلیکوزیله (HbA۱c) به عنوان معیار کنترل دیابت در افراد دیابتی نوع ۲ با بیماری پریودنتال متوسط و شدید مراجعه کننده به درمانگاه غدد بیمارستان امام خمینی در سال ۸۴-۱۳۸۳ بود.
● روش ها:
این مطالعه به روش کار آزمایی بالینی تصادفی انجام شد. ۳۰ بیمار مبتلا به دیابت نوع ۲ با بیماری پریودنتال متوسط و شدید، پس از توجیه طرح و کسب رضایت وارد تحقیق شده و آزمایش HbA۱c برای آنان با روش HPLC انجام شد. در ۱۵ بیمار به طور تصادفی اعمال جرم گیری و صاف کردن سطوح ریشه و بروساژ انجام گردید و در افراد گروه شاهد درمان های فوق انجام نشد. پس از دو ماه، مجددا آزمایش HbA۱c تکرار شد و با آماره مناسب مورد قضاوت قرار گرفت.
● یافته ها:
افراد دو گروه از نظر میزان از دست دادن چسبندگی پریودونتال مشابه نبودند. میزان HbA۱c اولیه در دو گروه شاهد و بیمار از نظر آماری تفاوتی نداشت. پس از انجام درمان های پریودونتال گرچه میزان HbA۱c در گروه تحت درمان پریودونتال کاهش داشت، ولی بین دو گروه اختلاف معنی دار آماری به دست نیامد.
● نتیجه گیری:
به دنبال مطالعه فوق، درمان فاز اول پریودنتال بر کنترل دیابت نوع ۲ موثر نبود.
سعید سادات منصوری
علیرضا استقامتی
یاسمن یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید