پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا


مجردها به بهشت نمی روند!


مجردها به بهشت نمی روند!
از آن جایی که امروز را به مناسبت ازدواج فرخنده مبارک حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) روز ملی ازدواج جوانان نام گذاری کرده اند و از آن جایی که تازه بعضی ها یادشان افتاده که بیشتر از نصف ملتمان را همین جوانان تشکیل می دهند و آمار ازدواج در این سال ها کمی نامتعادل است و اوضاع بدجوری بی ریخت شده است و ... دست به کار شدند تا این جماعت جوانان مجرد را هر جور شده راهی خانه بخت کنند! و در این راستا طرح ها و ایده های جالبی هم ارائه می دهند و راه به راه، نگرانی خودشان را بابت بالا رفتن سن ازدواج جوانان ابراز می کنند و هشدارهایی درباره ازدواج های دیر هنگام هم می دهند .... اما خودمانیم ها، راستش اگر کمی کلاهتان را قاضی کنید و دو دو تا چهار تا کنید، خودتان هم متوجه می شوید که واقعا سن ازدواج جوانان بالا رفته است. جای دوری نمی رویم، همین مادر و پدرهای خودمان که بیشترشان در سنین میان ۱۸ تا ۲۵ سال ازدواج کردند، اما الآن چی؟ الان با این روندی که در پیش است یعنی بالا رفتن سن ازدواج جوانان، بعضی از مسئولان درباره بحران ازدواج در کشور و به خصوص ازدواج های دیررس هشدار دادند که این ماجرا شاید برای همه ما دردسر ساز شود. اصلا بگذارید جور دیگری برایتان این ماجرا را شرح دهیم تا اوضاع وخیم ازدواج را دریابید. طبق آمار سازمان ملی جوانان کشور ۲۱ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۳۱۳ نفر در بین سال های ۱۳۵۵ تا ۱۳۶۵ به دنیا آمدند که طی سال های ۷۶ تا ۸۶ ازدواج به موقع این افراد بود یعنی همان ازدواج به هنگام ... که باید در طی این ۱۰ سال، چیزی حدود ۲۰ میلیون جوان ازدواج می کردند یعنی ۱۰ میلیون مورد ازدواج انجام می شد، در حالی که جمع تعداد ازدواج ها در این ۱۰ سال، ۷ میلیون مورد است، یعنی چیزی نزدیک به ۳ میلیون ازدواج انجام نشده است که اگر تعداد جوانان سال های بعد و البته افراد مجرد را به این آمار اضافه کنیم، اوضاع واقعا وخیم می شود.
البته این آمار کشوری است و مطمئن باشید که شامل حال همه جوانان مملکت است، به طوری که رئیس سازمان ملی جوانان استان اعلام کرده است که ۱۵۰ هزار جوان در خراسان شمالی در آستانه ازدواج قرار دارند که سال گذشته ازدواج ۱۲ هزار زوج در استان به ثبت رسیده است که با این روند ۱۰ سال طول می کشد تا این تعداد از جوانان ازدواج کنند! اما بعضی ها دلایل ازدواج نکردن و دیر ازدواج کردن جوان ها و همان بالا رفتن سن ازدواج را ناشی از بالا رفتن توقعات و انتظارات ما جوانان می دانند! اگر کمی واقع بین باشیم، متوجه می شویم که این بعضی ها چندان بی راه هم نمی گویند، حق دارند، درسته ما جوان های این دوره و زمانه توقعمان و انتظاراتمان از خودمان و دیگران بالا رفته است و البته به نظر می رسد که این مسئله خاص همین دوره و زمانه است و صد البته گریبان گیر این نسل سومی های طفلکی هم هست، اما شاید بالا رفتن همین انتظارات و توقعات ما که به نظر بعضی ها نا به جا و بی جاست، منشأ آن همین بعضی ها باشند؛ آخر از آن زمانی که ما یادمان می آید به ما می گفتند شما سازنده این مملکت هستید و هر جور شده باید در زندگیتان موفق شوید و موفقیت و آینده روشن ما را در راه یافتن به دانشگاه می دیدند و بعد که به هزار ضرب و زوری وارد دانشگاه شدیم، گفتند خانم دکتر ما، آقای مهندس ما باید به سراغ بهترین شغل ها باشد و بعدش باید بهترین عروس یا داماد گیر نازنین پسر و دخترمان بیاید و خوش بختی را برای جوانان در این که همسران پولدار و خوش تیپی گیرشان بیاید، دیدند و ... حالا باید حق بدهید که باید توقعات جوان ها از همسر آینده شان بالا باشد و کمی در ازدواج کردن مردد باشند ... این قضیه به همین جا ختم نمی شود بعدش ماجرای این مهریه های آن چنانی و جهیزیه های آن چنانی تر مد شد و این مسئله که کی مهریه رو داده کی گرفته هم مد شد و بعد که دیدند نه انگاری واقعا مهریه عندالمطالبه است و این قضیه هم شد برای بعضی از دخترها سپر و برای بعضی از پسرها فرار از ازدواج ... باز هم این ماجرا به این جا ختم نشد، آن قدر این مسائل را برای خودمان بزرگ کردیم که یکهو بحران اقتصادی مالی کل دنیا را برداشت و نیشش به ما هم خورد و ما را بی نصیب نگذاشت، سر بلند کردیم که دیدیم ای وای چه نشسته ایم که زیر خط فقر جا مانده ایم و هشتمان گرو نه مان شده است ...
پس با خودمان فکر کردیم بس است! جور بی پولی خودمان را می کشیم بس است چرا دیگری را شریک نداشته هایمان کنیم ... خب تا این جا باید فهمیده باشید که چند عامل مهم دیر ازدواج کردن و بالا رفتن سن ازدواج جماعت جوانان چیست؟ همه این موارد را اگر جمع کنیم می شود ملاک ها و معیارهای ازدواج جوانان ...اما از وقتی گاه و بی گاه مسئولان هشدارهای جدی برای رفع مسئله بحران ازدواج می دهند، ایده ها و طرح هایی هم در کنارش برای رفع این مسئله ارائه می دهند که یکی از آن ها ازدواج نیمه مستقل است که مطمئن هستم همه تان جریانش را می دانید، اما راستش این بالا رفتن سن ازدواج و بحث دیر ازدواج کردن جوانان علت مهم دیگری دارد که همین علت موجب به وجود آمدن هزار و یک دلیل دیگه شده است! به آماری که سازمان مردم نهاد خانه نشر فکر جوان بجنورد درباره معیارها و ملاک های ازدواج جوانان و دلایل ازدواج نکردن آن ها ارائه داده است، توجه کنید؛ براساس این نظرسنجی ۵۴ درصد، بهترین سن ازدواج برای خانم ها را سنین میان ۱۸ تا ۲۳ سال و ۷۹/۴۱ درصد مناسب ترین سن ازدواج برای آقایان را سنین میان ۲۵ تا ۲۸ سال می دانند و ۳۳ درصد از خانم ها اولین علت ازدواج نکردن و مجرد ماندن خود را ترس از ازدواج و زیر بار رفتن مسئولیت های زندگی مشترک عنوان کردند و ۲۵/۳۲ درصد از آقایان مشکلات اقتصادی را از دلایل مجرد ماندن خود عنوان کردند.۸۰ درصد از خانم ها ملاک ازدواج خود را ایمان و ۷۰ درصد اخلاق طرف مقابل و ۶۳/۶۳ از آقایان ملاک ازدواج خود را داشتن ثروت طرف مقابل و ۸۵/۴۲ درصد نیز اخلاق طرف مقابل عنوان کردند.
البته این آمار خیلی طولانی است و ما به همین مقدار اکتفا می کنیم. اما اگر خوب دقت کنید، متوجه می شوید که همه چیز حول محور همین مسائل اقتصادی و مادی می چرخد.راستش کسی نیست که از ازدواج کردن خوشش نیاید و از آن فرار کند پس باید یه چیزی این وسط مانعی برای ازدواج جوان ها باشد، باید راهکار درست و حسابی بدهیم، و اگر مسئولان عزیزمان به جای این که فقط هشدار دهنده باشند کمی همت کنند و جدی به این قضیه نگاه کنند و موانع ازدواج جوان ها را که همان مشکلات مالی است از میان بردارند دیگر نیازی به این همه هشدار نیست و در ضمن بد نیست بدانید اگر جوانی یک شغل درست و حسابی با یک درآمد درست و حسابی تر داشته باشد، خودش به سراغ ازدواج می رود پس به فکر برطرف کردن این مشکل اساسی باشید!وقتی جوانی با هزار امید و آرزو ازدواج می کند و برای این که باری بر دوش دیگران نیندازد به سراغ این وام ۴ میلیون تومانی می رود که آن هم باید مدت ها در نوبت باشد و چندین و چند آشنا و غیر آشنا را واسطه کند تا آن وام نصیبش بشود یا نشود، چه انتظاری دارید که با این مدل وام دادن ها یا ندادن ها بتواند برود خانه بخت! و این هشدار را هم ما می دهیم که سال ۱۳۸۹، سال اوج گرفتن جمعیت جوان کشور است که اگر شرایط ازدواج برای نیمی از این جوان ها به وجود نیاید، در آینده ای نه چندان دور با جماعتی از جوانان مجرد رو به رو می شویم که ... و چه بسا که ... (ببخشید) با افزایش بی بند و باری های اخلاقی یا کاهش تولید مثل و در نهایت نابودی یک نسل رو به رو می شویم که آن موقع نه روز ملی ازدواج جوانان به دردمان می خورد و نه طرح ازدواج نیمه مستقل!
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید