پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی اختلالات ساختمانی تخمدان در زنان صرعی مصرف کننده سدیم والپروات


بررسی اختلالات ساختمانی تخمدان در زنان صرعی مصرف کننده سدیم والپروات
● زمینه و هدف:
مطالعات اخیر، افزایش بروز تخمدان های پلی کیستیک (PCO) و اختلالات سیکل قاعدگی در خانم های مبتلا به صرع را که تحت درمان با سدیم والپروات (VPA) بوده اند، مطرح کرده اند. به نظر می رسد VPA نقش عملکردی در تغییر خصوصیات سیستم اندوکرین خانم های مصروع داشته باشد. هدف از انجام مطالعه مقطعی، تعیین ارتباط بین مصرف VPA و اختلالات ساختمانی تخمدان در خانم های مبتلا به صرع بود.
● روش بررسی:
در کل، ۶۴ بیمار مبتلا به صرع در محدوده سنی ۴۵-۱۶ سال مورد مقایسه قرار گرفتند. ۳۲ بیمار فقط از VPA و ۳۲ بیمار دیگر سایر داروها را حداقل به مدت شش ماه مصرف کرده بودند. برای هر دو گروه سونوگرافی تخمدان ها به عمل آمد و نمایه توده بدنی (BMI) محاسبه شد. در هر دو گروه اختلالات سیکل قاعدگی نیز مورد بررسی قرار گرفت.
● یافته ها:
PCO در ۱۵ بیمار (۴۶%) از گروه VPA و تنها در هفت بیمار (%۲۱.۹) از گروه مصرف کننده سایر داروهای ضد تشنج وجود داشت. اختلالات سیکل قاعدگی (الیگومنوره، نامنظمی های سیکل قاعدگی و آمنوره) در گروه VPA، نسبت به گروه سایر داروها، بیشتر دیده شد. آمنوره در بیمارانی که با VPA درمان نشده بودند، وجود نداشت. میانگین BMI در گروه والپروات۲۲.۵ kg/m۲ و در گروه سایر داروها۲۰.۱ kg/m۲ بود.
● نتیجه گیری:
این مطالعه، ارتباط بین PCO و BMI بالا را در بیماران درمان شده با VPA تایید می کند. میزان اختلالات سیکل قاعدگی تفاوت بارزی در بین دو گروه نداشت.
حسین کهنوجی
اکبر سلطان زاده
ناهید صدیقی
بابک منشی
ندا یوسفی
علیرضا آلاله
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید