جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

آمریکا ؛ افول یک ابرقدرت


آمریکا ؛ افول یک ابرقدرت
وبلاگ ووبلاگ نویسی پدیده ای چندساله دردنیای سایبراست.وبلاگ نویسان دراغلب نقاط جهان،وبیشترجوانانی هستندکه فضای اینترنت رابرای طرح دیدگاههاونظرات خوددرصفحه ای به نام"وبلاگ"بدون اینکه دروازه بانی برای آن وجودداشته باشد،انتخاب کرده اند و می کنند. صدها هزار وبلاگ ثبت شده بر روی شبکه اینترنت که نویسندگان آنها را از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب کره زمین با هم مرتبط و به تعامل ! با یکدیگر واداشته ، نشان می دهد که شعار "من با همه هستم و همه با هم" دیر زمانی است ، محقق شده است و دراین فضا هیچ چیز حتی جغرافیای سیاسی مرز و محدوده محسوب نمی شود.اقبال به وبلاگ نویسی بخصوص در کشورهایی که در آنها نظام سیاسی بسته است ، رونق بسیاری دارد که از جمله نشانه های آنها فراوانی وبلاگ ها به زبان آن ، و یا آن دسته از کشورهاست . تحلیل محتوای وبلاگ ها توسط موتورهای جستجو نشان می دهد که "‌عربی " یکی از زبانهای رایج در وبلاگ نویسی است و وبلاگ های پرشماری به این زبان فعال و یا به اصطلاح "‌آپ "‌هستند.
شبکه تلویزیونی "‌الجزیره " اخیرا پژوهشی را از موضوعات مورد علاقه جوانان عرب در وبلاگ نویسی صورت داد . نتیجه واقعا برای بسیاری از رهبران عرب تکان دهنده بود و الجزیره که این کار را صورت داد شاید هرگز تصور چنین یافته ای را نمی کرد. نتیجه نظر سنجی نشان می داد که به موازات تنفر روز افزون از آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه ، جوانان عرب از رهبران خود بواسطه نزدیکی بیش از حد به آمریکا انتقاد و از میزان اعتمادشان به آنها کاسته شده است.
جوانان عرب به وبلاگ نویسی «مدوّنه» می گویند . وبلاگ ها هم در میان جوانان عرب جای "حرف دل" است ، حرفهایی که جاهایی ممنوع تلقی می شود. نتیجه پژوهش گسترده الجزیره که با کمک سرویس دهنده های اینترنتی مشهور صورت گرفته ، می گوید که بیشترین حجم وبلاگ نویسی جوانان عرب مربوط به مساله فلسطین و علیه آمریکاست. این بستر اصلی تفکر جوانان عرب است. همکاری و همراهی دولتهای عرب با آمریکا و سخت گیری در مورد مساله فلسطین، این دو حوزه را ممنوعه کرده و به همین دلیل وبلاگ نویسی عربی با مساله فلسطین پیوند خورده است. ضمن آنکه اساساً مساله فلسطین برای دو سه نسل فعلی مساله اول دنیای عربی است.
آنچه به آن پرداخته شد ، تنها به صورتی محدود ! اشاره به وضعیتی داشت که آمریکا در فضای سایبر با آن روبرو است . تنفر از آمریکا براساس مطالعات متعدد دانشگاهی و رسانه ای در گوشه وکنار جهان و بخصوص در کشورهای موسوم به جهان سوم ! روز به روز بیشتر می شود و ستاره اقبال آن نزد توده های مردم غروب کرده است.
نظر سنجی های متعدد نشان می دهد که دولت ایالات متحده آمریکا نه تنها در نزد ملتهای مسلمان جهان که در بین مردم کشورهای اروپایی و حتی آمریکا ، دولتی غیر مقبول است . اولین و شاید جدی ترین هشدار در این زمینه را "الجزیره " در ۲۵آذر ۱۳۸۵ به رهبران واشنگتن داد و بدنبال آن بود که "جیمی کارتر "‌رییس جمهوری اسبق آمریکا در کتاب پرسرو صدایش "‌فلسطین ؛ صلح نه تبعیض نژادی " با صراحت تمام به رهبران آمریکا گفت که ستاره ما افول کرده است.
نظر سنجی الجزیره که اشاره رفت نشان می داد که ۷۰تا۸۰درصد مردم در کشورهای اسلامی و نیز اروپا و آمریکا از سیاستهای کاخ سفید " تنفر " دارند. این نظر سنجی توسط چندین موسسه نظر سنجی و از جمله آمریکایی و همزمان در شماری از کشورهای جهان فارغ از نوع مذهب غالب جمعیت آنها صورت گرفت . یک نکته مهم و قابل تامل در این نظر سنجی ها این بود که هر کشوری که دارای سیستم حکومتی لائیک بوده ، در آن مردم بیشتر نسبت به سیاستهای دولت واشنگتن ابراز تنفر کرده اند که به عنوان نمونه می توان به ترکیه اشاره کرد که بنا بر نظر سنجی صورت گرفته و مورد اشاره ، بیش از ۸۲درصد مردم آن " در حد تنفر " با آمریکا مخالفند. آنگونه که در نظر سنجی ها ابراز شده ، دلایل بسیاری موجب آن گردیده تا مردم جهان ازآمریکا متنفر بوده و بر تنفر آنها از سران کاخ سفید روز به روز بیشتر شود و فضاهای واقعی و مجازی را پر کند. به نظر اکثر افرادی که نظر آنها پرسیده شده ، آمریکا دارای نظامی استکباری است که هدف آن "چپاول ثروت های ملی " و " حمایت ازحکومت های غیر مشروع " و " برخورد دوگانه با مسایل بویژه در حوزه بین الملل " است.
رهبری معظم انقلاب در سخنرانی یشان در سومین " کنفرانس بین المللی قدس و حمایت از مردم فلسطین " در سال ۱۳۸۵ راهکاری را پیش روی دولتمردان آمریکا قرار دادند تا به فرموده ایشان " اگر تصادفا از خرد و وجدان " پیروی کردند ، به آنها عمل کنند تا بیش از این منفور توده های مردم در سرتاسر جهان نباشند. نکاتی که معظم له مورد تاکید قرار دادند از جمله عبارت بودند از :
- آمریکا باید از لجاجت در برابر ملت عراق دست بردارد و به رای آن ملت درباره دولت برگزیده اش تمکین کند.
- دولت منتخب ملت فلسطین را محترم بشمارد و هم پیمان یاغی و شریر خود یعنی دولت غاصب صهیونیست را مهار کند.
- زندانیان مظلوم در گوانتانامو و ابوغریب و دیگر زندان های پنهان خود را بی درنگ آزاد سازد .
- توطئه علیه سوریه ، لبنان و جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند و با نادانی خود منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس را ملتهب نسازد.
به باور عموم کارشناسان و استراتژیست ها ، دور جدی تر توطئه ها علیه جهان اسلام در عراق از سال ۱۳۸۴ و پس از آن آغاز شد که تلاش های آمریکا برای ایجاد نفاق و درگیری بین شیعیان و اهل سنت عراق ، با دوراندیشی و درایت مرجعیت دینی در نجف و همکاری علمای برجسته اهل سنت این کشور نافرجام ماند و در همین مقطع بود که آمریکا با تغییر تاکتیک ، استراتژی جدیدی را متکی بر هژمونی نظامی در عراق به اجرا گذاشت که جز صدها کشته دیگر و میلیاردها دلار هزینه ثمری نداشت .
شرایط حاکم بر فلسطین و فلسطینی ها امروزه بسیار درد ناک تر از هر زمانی است. محاصره سیاسی و اقتصادی مدعیان دروغین دموکراسی ،عرصه را تاجایی بر فلسطینی ها تنگ کرده است که دولت منتخب آنها قادر به ارایه ابتدایی ترین خدمات عمومی به مردم همیشه در محاصره نظامی نیست . فلسطینی ها در پی سالها مقاومت و مبارزه برای آزادی سرزمین های خودشان و توسل و اتکا به انواع ایدئولوژی ها که ثمری عملی برای آنها نداشت ، در انتخابات چندی پیش پارلمانی خود به " اسلام " به عنوان گرایش سیاسی و " مقاومت " به عنوان راهبرد خود رای دادند و حماس آنرا شالوده و اساس کار خود تعیین کرده است. سالها گفت و گو و سازش با رژیم اشغالگر که طی آن فلسطینی ها نه تنها امتیازی بدست نیاوردند که تمام امتیازهای خود را نیز از دست دادند و اشغالگران آنها را به نفع خود مصادره کردند ، نشان داد که نه به اشغالگران و نه به حامیان آنها ، نباید هیچ امیدی داشت.
غرب که درحمایت از رژیم صهیونیستی حتی تا مرحله گره زدن حیات سیاسی خود با حیات اشغالگران پیش رفته است ، ادبیاتی دارد پر از واژه های زیبا مانند دموکراسی ، حقوق بشر و آزادی رای . در طول تاریخ اشغال فلسطین که تنها با حمایت قدرتهای غربی ممکن شد و ادامه آن نیز به این حمایت وابسته است ، غرب نشان داده است که به هیچ یک از این اصول که در ادبیات سیاسی اش به آن بسیار می بالد ، وفادار و پایبند نیست و این واژه ها در مورد فلسطین هرگز از مرز شعار فراتر نرفته و نمی رود و پای بندی به ابزار آن وجود ندارد. غرب امروز با قطع کمکهای اقتصادی اش به فلسطینی ها و حمایت از محاصره آنها ، عملا به مقابله با دموکراسی و حقوق بشر در فلسطین و همزمان حمایت از ادامه دهشت افکنی و جنایات روز افزون اشغالگران در سرزمین های اشغالی برخاسته است و ملتی را به تحمیل فشارهای بیشتر تهدید می کند که ۶۰ سال است در بدترین و غیر انسانی ترین شرایط، ناچار به زندگی و مقاومت برای احقاق اصولی ترین حقوق خود بوده ، شرایطی که تنها نتیجه سیاست های غرب در حمایت از اسراییل می باشد .
شرایط سیاسی در جهان و بویژه در جهان اسلام بعد از دهه ها سکوت ، بی تفاوتی و متاسفانه در مواردی همراهی برخی رهبران با اشغالگران، امروز در سایه مبارزات گسترده مردم فلسطین و پیش تر در لبنان و دیگر اراضی اشغالی به گونه ای رقم خورده است که رهبران چاره ای جز دنباله روی از مردم سرزمین های خود که درد اصلی آنها درد برادران و خواهران دینی فلسطینی یشان است، در خود نمی بینند . دراین میان " راهکاری مشترک " مبتنی بر اسلام و تعالیم آن و استفاده از ابزارهای قدرتمندی که جهان اسلام به فراوانی از آن برخوردار می باشد و حیات اقتصادی غرب به آن وابسته است و دراجلاس فوق العاده سازمان کنفرانس اسلامی در مکه مکرمه روی آن بحث شد ، همان چیزی است که صهیونیسها را به وحشت می اندازد و آن تحریم همه جانبه است .غرب بسیار به ارزشهایی می نازد که قرنها قبل از آنکه غربیها آنها را بشناسند و نام آنرا " دموکراسی " بگذارند ، مسلمین در اثر تعالیم دینی خود در سرزمین های خویش آنها را جاری ساخته بودند . جهان اسلام و در راس آنها جمهوری اسلامی ایران امروز اعمال همان ارزشها یعنی " دموکراسی " و مراجعه به آرای عمومی بومی یان فلسطین اعم از مسلمان ، مسیحی ، یهودی و سایر ادیان و اعمال آنرا برای برون رفت از بحرانی که دهها سال است خاورمیانه را در بر گرفته ، پیشنهاد می کند . پیشنهادی که " قطعی ، دموکراتیک و مطابق با موازین بین المللی است."
رئوف پیشدار
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی ـ ایرنا


همچنین مشاهده کنید