شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر پودر شاهدانه واریته اصفهان بر الگوی لیپید سرم موش صحرایی نر


بررسی تاثیر پودر شاهدانه واریته اصفهان بر الگوی لیپید سرم موش صحرایی نر
● مقدمه:
شاهدانه گیاهی تغذیه ای و مخدر است. دانه کامل گیاه تقریبا حاوی ۳ درصد اسید چرب اشباع و ۲۸ درصد اسید چرب غیر اشباع است. این مطالعه با هدف بررسی اثر تغذیه با شاهدانه بر پروفایل لیپید سرم خون موش صحرایی انجام شد.
● مواد و روش ها:
پس از دوره انطباق در صبح روز اول مطالعه تغذیه حیوانات متوقف شد و پس از ۱۴ ساعت گرسنگی حیوانات با ترکیب زایلازین/کتامین بیهوش شدند و ۲ میلی لیتر خون از قلب آن ها گرفته شد. موش ها علاوه بر دسترسی آزاد به غذای معمولی پلت (AIN-۹۳M تعدیل شده) روزانه با ۵g/Kg از محلول پودر شاهدانه ۴۰ درصد به وسیله گاواژ به مدت ۳۰ روز تغذیه شدند و در روز آخر مطالعه مثل روز نخست از آن ها خونگیری شد. متغیر های لیپیدی با روش های آنزیمی- کالریمتری اندازه گیری شد.
● یافته ها:
علی رغم وجود اسید های چرب ضروری (w۳,w۶) که به مقدار زیاد در شاهدانه وجود دارد، تغذیه کوتاه مدت با مکمل شاهدانه در موش صحرایی پروفایل لیپید را بهبود نبخشید. تری گلسیرید، کلسترول تام و LDL-C ناشتا افزایش یافت. میزان HDL-C کاهش یافت در واقع هیچ یک از تغییرهای فوق معنی دار (P<۰.۰۵) نبود.
● نتیجه گیری:
واریته اصفهانی گیاه شاهدانه دارای مقادیر زیادی از ترکیبات مخدره مانند تتراهیدروکانابینول ها (THCs) است که پروفایل لیپید را تعدیل نمی کند. به نظر می رسد که در صورت مصرف طولانی مدت، شاهدانه اصفهان منجر به اختلال لیپیدی خون می شود.
حیات غیبی حسین
اسحاق کریمی
معصومه یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید