جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


قاتلانی که مثل آب خوردن آدم می کشند


قاتلانی که مثل آب خوردن آدم  می کشند
تاریخ سینما و به خصوص سینمای وحشت، آکنده است از قاتلانی خون ریز که با قساوت تمام آدم می کشند. این ها در اصل، در رقابت خیر و شر که همیشه تاریخ روند روایت داستانی را شکل داده، تجسم مطلق شر هستند و با وجود آن هاست که ژانری پا می گیرد و داستانی شکل می گیرد. به نقل از بانی فیلم مطلبی که می خوانید، ریز به ریز به خصایص این قاتلان روانی پرداخته است. مطلبی که خواندنش برای علاقه مندان این نوع سینما خالی از لطف نیست و می تواند باعث آشنایی بیشتر با روندی باشدکه انحطاط اخلا قی هالیوود را بیشتر و بهتر به رخ می کشد. این روند همیشگی هالیوود است که می کوشد نیروی شر در آن، چنان قدرتمند با شد که بتواند بار معنایی خاصی را که هالیوود در پی انتقال آن است ارائه دهد. این مطلب به علت طولانی بودن در ۲ بخش تقدیم حضورتان می شود.
● جیسون ورهیز
ـ ظاهر شده در: جمعه سیزدهم: قسمت دوم(۱۹۸۱)/ قسمت سوم(۱۹۸۳)/ قسمت آخر(۱۹۸۴)/ شروعی تازه (۱۹۸۵)/ جیسون زنده است (۱۹۸۶)/ خون تازه (۱۹۸۸)/ جیسون مانهاتان را می گیرد (۱۹۸۹)/ فردی علیه جیسون (۲۰۰۳)
ـ ایفا کننده نقش: وارینگتون جیلت/ ریچارد بروکر/ سی جی گراهام/ کین هودر/
ـ وسیله حمل کننده: یک تبر بزرگ
در کنار مایک مه یرز و فردی کروگر، جیسون ورهیز یکی از قوی ترین و تنومندترین ترس های مدرن به شمار می رود. جیسون ستاره مجموعه ۱۰ قسمتی جمعه سیزدهم که اخیرا جیسون ایکس و فردی علیه جیسون نیز به آن اضافه شده است، تا به حال حجم زیادی از نوجوانان و جوانان بی گناه (که البته در بعضی شرایط چندان هم بی گناه نبوده اند) را طی سالیان اخیر تکه تکه کرده و به قتل رسانده است. قربانیان جیسون همگی نوجوانانی هستند که به جنبه های مختلف گناه آلوده شده اند و از نظر جیسون آن ها تنها به اشتباهات جامعه شخصیت و اعتبار می بخشند. شاید برای ما تماشاگران سینمای مدرن، جیسون دیوانه ای باشد که ما را به خاطر گناهان مان مجازات می کند. رفتار روانی گونه او ترسناک ترین چیزی است که مستقیما ما را مورد حمله قرار می دهد. او دقیقا مانند آدمکش هم ترازش مایکل مه یرز هیچ گاه بدون ماسکش دیده نمی شود و تا بحال در این ۱۰ قسمت حتی یک کلمه هم صحبت نکرده است. او نمادی بی صدا و بی کلام است و همین است که او را تبدیل به یکی از قوی ترین و تاثیرگذارترین روانی ها بدل کرده است. قربانی های او نمی توانند آمدن او را ببینند و نمی شنوند که چه زمانی می آید و در اغلب موارد نمی دانند که با چه چیزی به آن ها حمله می شود. حتی ما به عنوان تماشاگر نیز نمی دانیم با چه چیزی و در چه زمانی رویارو هستیم. جیسون یک شخصیت شناخته شده نیست و همین دلیل باعث ادامه یافتن این مجموعه بیش از ۲۰ سال شده است. او فراموش نشدنی است و یکی از ترسناک ترین روانی هایی است که تابه حال روی پرده سینما نشان داده شده است.
● مایکل مه یرز
ـ ظاهر شده در: هالووین (۱۹۷۸)/ هالووین ۲ (۱۹۸۱)/ هالووین ۴ : بازگشت مایکل مه یرز (۱۹۸۸)/ هالووین ۵ (۱۹۸۹)/ هالووین ۶ : نفرین مایکل مه هیرز (۱۹۹۵)/ هالووین/ (۸۹۹۱) ۰۲ H هالووین(۲۰۰۷)
ـ ایفاکننده نقش: تونی موران / جورج پی ویلبور / دونالد ال شنکس
ـ وسیله حمل کننده: یک کارد بزرگ
دکتر لومیس ( دونالد پلیزنس) در هر فرصتی که بدست می آورد، یادآوری می کند که مایکل مه یرز خود ابلیس است. وقتی او به همراه پلیس محلی جنازه یک سگ نیمه خورده شده را پیدا می کند پلیس به او می گوید که این کار یک انسان نیست، اما لومیس بهتر می داند: او واقعا یک انسان نیست. لومیس ۱۵ سال پزشک شخصی مایکل مه یرز بوده است. ۸ سال را صرف درمان او کرده و ۷ سال سعی در بستری نمودن او داشته است و زمانی که قبر مایکل را خالی می بیند می فهمد که هیچ راه بهبودی برای او وجود ندارد. در ۳۱ اکتبر ۱۹۶۳، مایکل مه یرز ۶ ساله خواهرش را در شب هالووین به قتل می رساند. او در سال ۱۹۷۸ از بیمارستان روانی فرار می کند. اولین قربانیان او، پرستارانش بوده اند. او هنگامی که به قربانیانش حمله ور می شود هیچ صحبتی نمی کند. البته خود لوکیشن فیلم نیز جایی غریب انتخاب شده است. از بین بردن مایکل به عللی تقریبا غیر ممکن است، حتی وقتی که توسط چاقوی خودش مورد اصابت قرار می گیرد و یا در انتهای فیلم که تمامی تیرهای اسلحه لومیس به سینه مایکل برخورد می کند و مایکل از بالای نرده های بالکن به پایین سقوط می کند، اما به طور ناگهانی ناپدید می شود.
● پاتریک بیت من
ـ ظاهر شده در: روانی آمریکایی (۲۰۰۰)
ـ ایفاکننده نقش: کریستین بیل
ـ وسیله حمل کننده: ابزار قدرتی
زمانی که روانی آمریکایی اکران شد، پاتریک بیت من قطعا جای خود را در میان مردان دیوانه سینما باز کرد. او که کاراکتر اصلی رمان فوق العاده خشن برت استیون الیس نوشته شده در سال ۱۹۹۱ است، یک انسان کاملا غیر عادی و خودخواه است. او متولد دهه ۸۰ است و به نگاه ها، تیپ ها، تخصص ها و جنبه های مادی زندگی کاملا آلوده شده است. متاسفانه او برای کسانی که سعی می کنند به نوعی با او رقابت کنند و خود را برتر از او نشان دهند، وسوسه ای مخفی برای شکنجه، قطعه قطعه کردن و قتل آن ها در خود پنهان ساخته است. برای کسانی که رمان اصلی را خوانده اند کاملا مشخص است که رفتار بیت من در فیلم، بسیار ملایم تر از خود رمان به تصویر کشیده شده است. اگرچه اکثر اعمال وحشیانه او در فیلم نشان داده نشده، اما تمایلات بی نهایت روانی گونه او کاملا در مرکز توجه قرار می گیرد. پاتریک بیت من در ظاهر یک تاجر موفق و جذاب است. کسی که ظاهرا همه آرزو دارند جای او باشند. اما در زیر این حالت ظاهری، او یک قاتل سادیستیک است که حاضر به انجام هرگونه جنایتی می باشد و همین شخصیت دوگانه است که او را هم بر روی کاغذ و هم روی پرده سینما چنین ترسناک و آزاردهنده ساخته است.
● جک تورنس۷
ـ ظاهر شده در: تلالو (۱۹۸۰)
ـ ایفاءکننده نقش: جک نیکلسون
ـ وسیله حمل کننده: یک تبر مخصوص
وقفه فکری نویسنده یک دردسر تمام عیار است. فرض کنید که یک نویسنده اید و برای شما روزها پشت سر هم می گذرد و شما هم چنان پشت ماشین تایپ نشسته اید و کاغذ سفید با سفیدی خود شما را به تمسخر می گیرد و شما از الهام گرفتن از چیزی برای نوشتن کاملا نوامید شده اید. این طور می شود که با افزایش بی حوصلگی و عصبانیت درونی، رفته رفته جابه جایی شخصیت صورت می گیرد و نویسنده مجبور می شود دست به هرکاری که او را از این یکنواختی بیرون بیاورد بزند. بعد از گذشت قریب به یک ماه یکنواختی در پشت میز تحریر است که جک تورنس از لحاظ درونی زیر و رو می شود. قبل از آن، او یک انسان منطقی و در بیانی کوتاه مردی قانع و خانواده دوست بود. او بعد از این که با خانواده اش برای نوشتن داستان، به هتلی به نظر ساکت و از هر لحاظ آرام می رود، پس از گذشت چند هفته از اقامت شان، جک شروع به دیدن چیزهای عجیب و غریب می کند. بعد از آن تنها یک قدم تا خرد شدن درها باقی مانده است. اما او هیچ وقت افکار انسانی خود را از دست نمی دهد. جک نیکلسون روانی ترین روانی هاست . او همه معیارهای یک روانی را درخود دارد. آن ابروهای شیطانی و چشمان نافذی که به دنبال شکار است. آن نیشخند گرسنه و ترسناک و یا آن ته ریش و موهای به هم ریخته و شانه نشده. جک به عنوان یک بازیگر فوق العاده استادانه بازی می کند زیرا استنلی کوبریک نمی خواست که تنها یک فیلم روانی مانند دیگر فیلم های همنوع خود بسازد و این استادی استاد مسلم سینماست که توانسته شخصیت نوشته شده در روان استیفن کینگ را این گونه استثنایی خلق کند.
● صورت چرمی
ـ ظاهر شده در: کشتار با اره برقی در تگزاس(۱۹۷۴)/ کشتار با اره برقی در تگزاس: قسمت دوم (۱۹۸۶)/ کشتار با اره برقی در تگزاس: قسمت سوم(۱۹۹۰)/ کشتار با اره برقی در تگزاس (۲۰۰۳)/ کشتار با اره برقی در تگزاس: آغاز(۲۰۰۶)
ـ ایفاکننده نقش:گونار هانسن/ بیل جانسون/ اندی بریانیارسکی
ـ وسیله حمل کننده: خودتان حدس بزنید!
کشتار با اره برقی در تگزاس طی ۲۵ سال گذشته، ۳ بار اکران شد و هر ۳ بار هم توقیف شد تا سال ۱۹۹۹ که برای اولین بار در انگلستان بدون این که سا نسور شود اکران شد. ( در سال ۱۹۷۵، کنسول سینمای شهر مخالف با اکران آن شد و ۲۰ سال بعد با این که مقداری از فیلم سانسور شد، بازهم اکران فیلم ممنوع شد). این فیلم به طور بسیار وحشتناکی خطرناک و وحشیانه است. در این فیلم سالی و برادرش فرانکلین به همراه ۳ تا از دوستان شان برای دیدن قبر پدربزرگ شان عازم سفر شده اند. آن ها با رسیدن به گورستان می بینند که قبر پدربزرگ شان باز شده و به آن بی حرمتی نیز شده است. در ادامه راه آن ها رهگذری شیطان صفت را سوار می کنند که علاقه شدیدی به خوردن خون خود دارد. فرانکلین می گوید: فکر می کنم ما خود دراکولا را سوار کرده ایم. آن ها پس از پیاده کردن این مسافر به سمت خانه روستایی خانواده شان که حالا تبدیل به یک خرابه شده است حرکت می کنند و تک تک همسایه های قدیمی شان را ملاقات می کنند غافل از این که صورت چرمی کمی آن طرف تر مشغول قصابی کردن قربانیان خود است. این فیلم یک کارنا وال خون بار است که تنها یک هدف دارد: ایجاد وحشت و ترس.
● جان دو
ـ ظاهر شده در: هفت (۱۹۹۵)
ـ ایفاکننده نقش: کوین اسپیسی
ـ وسیله حمل کننده: گناهان کبیره
موفقیت جان دو و در کل موفقیت فیلم هفت به این دلیل است که شخصیت او به راحتی درک می شود . در فرهنگ لاتین، جان دو به یک جنازه نامشخص و ناشناس در سردخانه گفته می شود. پس در حقیقت جان می تواند هر کسی باشد. فیلم بر اساس ۷ گناه کبیره (غرور- تنبلی- شکم پرستی- حسادت شهوت- غضب- طمع) پایه ریزی شده است. در این فیلم جان درصدد قتل هفت نفر بر اساس هفت گناه کبیره است. به طوری که شخصی را که نمایانگر یکی از این گناهان بود را پیدا می کرد و او را آن قدر مجبور به انجام آن گناه می کرد تا کشته شود. پس تصور مرگبار بودن وحشتناک فیلم چندان هم دور از تصور نیست. هیچ نیازی به بیان پیچیدگی های شخصیت روانی جان نیست تا بخواهیم مقصود جان از این قتل ها را درک کنیم زیرا خود فیلم به شیوایی تمام بیان کننده جنبه های متعدد شخصیت جان است.
● میکی و مالوری ناکس
ـ ظاهر شده در: قاتلین بالفطره (۱۹۹۴)
ـ ایفاکننده نقش: وودی هارلسون و جولیت لوئیس
ـ وسیله حمل کننده: اسلحه
وقتی که الیور استون حقوق مربوط به فیلم نامه کوئنتین تارانتینو را خریداری کرد ( که مضمون آن درباره ۲ روانی بود که در سرتاسر آمریکا دست به جنایت های خون بار می زدند )، هدفش ساخت یک فیلم اکشن تابستانی بود و یا به قول خودش فیلمی که آرنولد شوارتزینگر به آن افتخار کند. ایده ای که در ذهن استون شکل گرفت باعث شد تا فیلم نامه اورژینال تارانتینو به کلی تغییر کند. او تصمیم گرفت تا از شخصیت های میکی و مالوری به عنوان وسیله ای برای هجو کردن و مورد انتقاد قرار دادن رسانه ها استفاده کند که قاتلین زنجیره ای نظیر چارلز مانسون را تبدیل به نمادی ستاره گون کرده بودند. بدین ترتیب فیلمی به شدت تجربی اما با شیوه ای وحشیانه خلق شد که برای ایجاد حس ترس و ارعاب، از همه نوع فرم تصویری از جمله انیمیشن در آن استفاده شد. اگرچه خود الیور استون نیز موافق است که فیلم قاتلین بالفطره را نمی توان بدون این که تصور کنیم در جهانی پیچیده اما کثیف زندگی می کنیم، تماشا کرده و آن را درک کنیم .
● هنس بکرت
ـ ظاهر شده در: ام (۱۹۳۱)
ـ ایفاکننده نقش: پیتر لوره
ـ وسیله حمل کننده: یک چاقو
هنس بکرت قاتل بچه هاست، جنایتکاری که حتی بی رحم ترین جنایتکاران زیرزمینی نیز، حاضرند او را از بین ببرند. حتی امروز نیز M آشفتگی و هیجان خاص خود را به وجود می آورد. بخشی از این آشفتگی وابسته به موضوع آن است و در حقیقت کمتر بر روی خود قاتل تمرکز شده است و بیشتر به هرج و مرجی که هنس به دنبال خود دارد، توجه می کند و ما نیز، به نوعی به عنوان تماشاگر شریک جرم محسوب می شویم. در این فیلم، جزئیات قتل ها هرگز نشان داده نمی شود و تنها به طور خلاصه از آن ها صحبت می شود. یعنی ما مجبوریم که خودمان تصور کنیم که هنس بکرت چگونه قتل هایش را انجام داده است.
● هانیبال لکتر
ـ ظاهر شده در: شکارچی انسان (۱۹۸۶)/ سکوت بره ها (۱۹۹۱)/ هانیبال (۲۰۰۱)/ اژدهای سرخ (۲۰۰۲)/ خیزش هانیبال (۲۰۰۷)
ـ ایفاکننده نقش: برایان کاکس/ آنتونی هاپکینز
ـ وسیله حمل کننده :
قاتلان زنجیره ای واقعی زیادی هستند که از اعمال وحشتناک شان تجربه های زیادی کسب کرده اند، اما قاتلان داستانی و در حقیقت خلق شده بسیار کمی هستند که این ادعا را داشته باشند. این موضوع درباره بازیگران نیز صادق است.
بسیاری از بازیگران حرفه ای هم در دوران زندگی هنری خود نمی توانند در قالب های منفی فرو بروند، چه رسد به این که بتوانند نقشی کاملا شیطانی بازی کنند اما باید گفت آنتونی هاپکینز در نقش دکتر هانیبال لکتر توانایی این کار را داشته است. در فیلم شکارچی انسان برایان کاکس مفهوم ترس مطلق را در هاپکینز پیدا کرد.
در این فیلم ویل گراهام مسئول پرونده قتل های دکتر لکتراست که یک قاتل انگلیسی پرحرف تصویر شده که گرایش های روانی او به زیبایی در زیر ظاهر آرامش پنهان شده است. قاتلی که می تواند کبد مقتول هایش را بپزد و با لذت تمام نوش جان کند.
در سکوت بره ها، هانیبال لکتر با لباس های سیاهش علاقه مند پی گیری های مامور F.B.I به نام کلاریس استارلینگ می شود و باید گفت که یکی ازعمیق ترین و بامفهوم ترین دیالوگ های تمامی دوران در صحنه مکالمه لکتر و استارلینگ گنجانده شده است و جالب این است که بجای این که استارلینگ، دکتر لکتر را مورد بررسی قرار دهد، ذهن قدرتمند لکتر است که از بررسی روان شناسانه استارلینگ لذت می برد. در فیلم هانیبال، او هویت تازه ای برای خود ایجاد و بی نام و نشان در فلورانس زندگی می کند، جایی که حس زیبایی شناسی او نسبت به معماری، ادبیات، اپرا و غذاهای ایتالیایی کاملا مشهود است.
این فیلم بیشتر از سکوت بره ها دیالوگ دارد ولی اعمال و رفتار لکتر بسیار وحشیانه تر و در عین حال در کمال خونسردی انجام می گیرد. به عنوان مثال، خوراندن مغز یک انسان زنده به خودش، دلی مانند شیر می خواهد تا بتوان آن را تماشا کرد.
لکتر با این که ذاتا پلید و شیطانی است، اما درگیر شدن احساسی او با کلاریس استارلینگ در پایان فیلم خیال ما را تا حدی راحت می کند زیرا اگر یک قاتل بالفطره بتواند احساسات خود را نمایان کند، پس جای امیدواری است که رفتارهایش نیز تغییر کند. این را باید در قسمت های بعدی هانیبال دید البته اژدهای سرخ این بینش را نشان نمی دهد. خیزش هانیبال بیان کننده دوران گذشته هانیبال لکتر و چگونی شکل گرفتن چنین شخصیت از هم گسیخته ای یک شروع موفق دیگر بود.
● نورمن بیتس
ـ ظاهر شده در: روانی (۱۹۶۰)/ روانی ۲ (۱۹۸۳)/ روانی ۳ ( ۱۹۸۶)/ روانی ۴ : آغاز ( ۱۹۹۰)/ روانی ( ۱۹۹۸)
ـ ایفاکننده نقش: آنتونی پرکینز/ هنری توماس/ ونس ونگ
ـ وسیله حمل کننده: یک کارد نه چندان تیز
جد بزرگ همه روانی های تاریخ سینما و قطعا جایگاه اول متعلق به اوست. به طور قطع روان پریشان رذل و شرور قبل از دهه ۶۰ نیز در فیلم ها وجود داشته اند، اما هیچ یک از آن ها یک روانی واقعی نبوده اند و یا به بیان بهتر، هیچ یک از آن ها مانند نورمن بیتس نبوده اند. از موضوع فیلم روانی در می یابیم که نورمن بیتس تربیت درستی نداشته است. او توسط مادرش بزرگ شده است، زنی که از هر نظر وابسته پسرش است.
اما نورمن با دختری ملاقات می کندکه دلبسته او می شود و ماجرا تازه از این جا آغاز می شود. این دختر که ماریون نام دارد ظاهرا توسط مادر نورمن کشته می شود اما بعدا در می یابیم که این خود نورمن است که ماریون را به خاطر این که توانسته بین او و مادرش فاصله ایجاد کند از بین برده است .
نورمن جنازه مادرش را قبل از دفن شدن دزد و تابوت خالی اش دفن کرد. او از فا سد شدن بدن مادرش جلوگیری کرده و او را دراتاق خواب قدیمی اش نگهداری می کند. او برای این که خاطره مادرش را زنده نگه دارد حرکات او را تقلید می کند و بعضی اوقات نیز لباس و کلاه گیس مادرش را به سر می گذارد و در اطراف متلی که در بیرون شهر در جایی دورافتاده خریده است، پرسه می زند.
● بگ بی
ـ ظاهر شده در: (۱۹۹۵ Trainspotting)
ـ ایفاکننده نقش: رابرت کارلایل
ـ وسیله حمل کننده: بطری شکسته
بگی خود مالیخولیا ست. او می نشیند و با حالتی استثنایی سیگار می کشد و عصبانیتش را گاهی با خوردن چیپس و گاهی با خرد کردن دندان های دیگران کنترل می کند. تصور کنید اگر او دوست شما بود چگونه با شما رفتار می کرد؟ در صحنه ای ازفیلم او با خونسردی تمام یک بطری را می شکند و صورت یک دختر معصوم را با آن زخمی می کند.
جدای از اعتیاد بیش از حد او به خشونت، بگی نمی تواند استرس خود را کنترل کند. وقتی که او تحت فشار قرار می گیرد یک روانی غیر قابل پیش بینی و نفرت انگیز می شود. او فاقد توانایی ایجاد ارتباط با دیگران است و به هیچ کس و حتی به دوستانش نیز اعتماد ندارد. در پایان فیلم تنها چیزی که از شخصیت او د ستگیر ما می شود این است: ذات خشن انسانی.
● استنس فیلد
ـ ظاهر شده در: لئون ( حرفه ای) (۱۹۹۴)
ـ ایفاکننده نقش: گری اولدمن
ـ وسیله حمل کننده: اسلحه، قرص و البته نشان پلیس
گری اولدمن کسی است که حالا همه روی او به عنوان یک بازیگرکاملا حرفه ای حساب می کنند. اما او از آن دسته بازیگرانی است که به هیچ وجه در قالب مثبت نمی تواند فرو برود. به همین دلیل است که هیچ کس نمی تواند ابلیس نهفته در وجود استنس فیلد این پلیس مبارزه با مواد مخدر که خود معتاد به استفاده از مواد مخدر است را انکارکند. استنس فیلد دقیقا در نقطه مقابل لئون (با بازی ژان رنو) این قاتل خونسرد و آرام است.
لئون ظاهرا درگیر شغلی بی رحمانه و کثیف است اما از انجام آن احساس افتخار می کند و با احساسات اخلاقی از کار خود نتیجه می گیرد و این درحالی است که استنس فیلد با صداقت تمام در راه قانون قدم بر می دارد اما هیچ گونه احساس قانون مندی در او نمی یابیم. به علاوه او یک قاتل سادیستیک است که از هر وسیله ای برای رسیدن به اهدافش استفاده می کند.
گری اولدمن با موفقیت تمام توانسته وحشت نهفته در عمق شخصیت استنس فیلد را نشان دهد. اعمال او بسیار شیطانی و اهریمنی هستند.
● آسامی
ـ ظاهر شده در: آزمون (۲۰۰۰)
ـ ایفاکننده نقش: ایهی شینا
ـ وسیله حمل کننده: یک سرنگ
در این فیلم آیو یاما مردی است که پس از جدایی از همسرش یک سری مصاحبه تلفنی برای یافتن بازیگر برای یک پروژه سینمایی غیر واقعی انجام می دهد که هدفش از این کار پیدا کردن همسر مورد علاقه اش است. برنده این آزمون فردی به نام آسامی است. او مهربان، با اعتماد به نفس و از هرنظر کامل است. نیمه اول فیلم، ارتباط در حال گسترش بین آن دو را به تصویر می کشد اما رفته رفته ماهیت درونی آسامی آشکار می شود، ابتدا آیویاما را معتاد می کند، سپس تمام بدن او را با سوزن سرنگ سوراخ سوراخ و در نهایت یکی از پاهای او را با ساطور قطع می کند. در این فیلم آسامی نوعی فرشته انتقام است و این انتقام را از طرف همه زنانی می گیرد که شخصیت شان ملعبه دست عده ای مرد سودجو شده است.
● مکس کیدی
ـ ظاهر شده در: تنگه وحشت (۱۹۶۲) ، (۱۹۹۱)
ـ ایفاکننده نقش: رابرت میچم / رابرت دنیرو
ـ وسیله حمل کننده :
هر دو رابرت ها میچم و دنیرو شخصیت کینه توز و ترسناک مکس کیدی را به نحو احسن ایفا کرده اند. در نسخه اصلی ساخته جی لی تامپسون در سال ۱۹۶۲ (فیلمی بسیار قوی در زمان خود)، مکس کیدی ( با بازی رابرت میچم) که تازه از زندان آزاد شده کینه بسیار نفرت انگیزی نسبت به وکیلی به نام سام بودن (با بازی گری گوری پک) پیدا کرده است که با از بین بردن مدارک بی گناهی او باعث حبس شدن او شده است.
به همین دلیل او وحشت بسیاری را برای سام و خانواده اش به وجود می آورد.
او با مطالعاتی که درباره قانون در مدت زمان حبسش کرده است به طرق کاملا قانونی مزاحمت هایی بسیار شدید برای سام به وجود می آورد و حتی به دختری که یکی از همکاران نزدیک سام است چنان صدمه وحشیانه ای می زند که آن دختر از ترس زیاد، جرات اعتراف و شکایت را پیدا نمی کند.
این مسئله تا جایی ادامه پیدا می کند که سام در تنگه وحشت با مکس درگیر می شود که این نزاع بواسطه ریتم بسیار زیبای فیلم فوق العاده دیدنی است. در بازسازی مارتین اسکورسیزی در سال ۱۹۹۱، مکس کیدی با بازی رابرت دنیرو نه تنها روانی است، بلکه علاقه دیوانه واری به انجیل نیز دارد به طوری که تمام بدنش را با جملاتی از انجیل خالکوبی کرده است سام با بازی (نیک نولتی) وکیل اوست که گناهش مخفی کردن شواهدی است که امکان تبرئه شدن او از اتهام وارده به مکس را ایجاد می کند و همین دلیل است که مکس را به نابودی خانواده وکیلش ترغیب می کند.
بازی روانی دنیرو بسیار قوی تر از میچم است که به همراه یک فیلم برداری فوق العاده بسیار دیدنی است.
● اسکورپیو ی قاتل
ـ ظاهر شده در: هری کثیف
ـ ایفاکننده نقش: اندی رابینسون
ـ وسیله حمل کننده :
یکی از سنگدل ترین قاتلانی که تابه حال به تصویر کشیده شده است، اسکورپیو (با بازی اندی رابینسون) است که تصویری منجمدکننده از یک روانی لجام گسیخته است. عامل اصلی جنایت هایش فقط پول است. در این فیلم او ۱۰۰هزار دلار از شهردار سانفرانسیسکو طلب می کند تا به جنایت هایش پایان ببخشد که بعدا این میزان را به ۲برابر افزایش می دهد.
اما او ذاتا از کشتن لذت می برد و تنها پول نمی تواند امیال درونی او را التیام ببخشد. هری کالاهان (با بازی کلینت ایستوود) که پلیسی بسیار وظیفه شناس است به این نتیجه می رسدکه اگر پرداخت پول به اسکورپیو ادامه داشته باشد، اسمش نیز بر سر زبان ها باقی خواهد ماند.
اگر چه این تریلر وحشیانه، فیلمی صرفا برای ایجاد سرگرمی بوده است اما به وضوح اختیارات قانونی و آزادی یک قاتل در انجام اعمال خلاف را به تصویر می کشد.
اسکورپیو، یکی از به یاد ماندنی ترین روانی های تاریخ سینماست و جالب این است که ما در فیلم هیچ یک از پس زمینه های اجتماعی و یا ارتباطات و یا سرگذشت او را نمی بینیم و تنها چیزی که از گذشته او دستگیرمان می شود این است که او قبلا در استادیوم فوتبال دست فروشی می کرده است.
منبع : روزنامه خراسان


همچنین مشاهده کنید