جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص ویژگی های الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان، داروسازان و دندان پزشکان


نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص ویژگی های الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان، داروسازان و دندان پزشکان
● مقدمه
نیازسنجی آموزشی، اطلاعات لازم را برای تدوین اهداف آموزشی یک برنامه آموزش مداوم، فراهم می‌کند. تعیین نظرات مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور در خصوص ویژگی‌های الگوی کارآمد نیازسنجی پزشکان، داروسازان و دندان‌پزشکان هدف این بررسی است.
● روش‌ها
در یک مطالعه توصیفی به صورت پیمایشی، از کلیه مدیران و کارشناسان آموزش مداوم کشور (۵۰ نفر) طی پرسشنامه‌ای مشتمل بر شش سؤال، مفاهیم و پارامترهای اصلی نیازسنجی آموزش مداوم در زمینه مناسب‌ترین تعریف، منبع اطلاعات، سطح و شیوه و ملاک انتخاب الگو و اولویت نیازسنجی توسط پرسشنامه پایا و روا مورد سوال قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها در نرم افزار SPSS به صورت توزیع فراوانی و آزمون مجذور کای انجام گردید.
● نتایج
اکثریت نمونه‌ها مناسب ترین تعریف نیاز را «فاصله بین شرایط موجود با موقعیت واقعی یا مطلوب» (۶/۶۸ درصد)، مناسب‌ترین منبع را «استخراج نیازهای آموزشی براساس وظایف اصلی و حرفه» (۳/۳۴ درصد)، «نیازسنجی در سطح ملی» را به عنوان مناسبترین سطح نیازسنجی (۳/۳۴ درصد)، «انجام نیازسنجی به صورت مستمر (۶/۴۸ درصد) و به صورت دوره‌ای (۸/۴۵ درصد) را مناسب‌ترین شیوه، انتخاب الگوی نیازسنجی براساس «سطح نیازسنجی» (۱/۳۷ درصد) را مناسب‌ترین ملاک و در نهایت، مناسب‌ترین اولویت‌بندی نیازهای آموزشی براساس «میزان ارتباط نیاز آموزشی با وظایف اصلی» (۴/۵۱ درصد) انتخاب نمودند.
● بحث
با وجود منابع متعدد نیازسنجی، نمی‌توان بهترین الگو برای بکارگیری در تمام موارد برنامه‌های آموزش مداوم پزشکی در نظر گرفت. طراحی محتوای برنامه‌های آموزش مداوم براساس نیازسنجی قبلی و شناسایی اینکه چه چیز را، چگونه و چه موقع می‌خواهیم بسنجیم و جایگاه آن در برنامه‌ریزی و تدوین موضوعات آموزش مداوم چیست، کلید طراحی برنامه‌های آموزش مداوم است.
فریبا جعفری
علیرضا یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید