چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ارایه یک مدل مشارکتی ارزشیابی استاد


ارایه یک مدل مشارکتی ارزشیابی استاد
● مقدمه:
ایجاد یک سیستم ارزشیابی منظم و شفاف و عادلانه و توام با مشارکت استادان، ممکن است موجب جلب رضایت بیشتری استادان گردد. هدف از این مطالعه، تع‍ی‍ین تاثیرات یک مدل مشارکتی ارزشیابی بر دیدگاه های اعضای هیات علمی نسبت به مدل ارایه شده می باشد.
● روش ها:
در مطالعه ای تجربی با طرح پیش تجربی تک گروهی، ۵۵ نفر از اعضای هیات علمی دانشکده پزشکی بطور تصادفی انتخاب شدند. به شرکت کنندگان بانک سوالاتی در قالب نرم افزار ارایه شد که از طریق آن می توانستند فرم ارزشیابی انفرادی (اختصاصی) برای خود تهیه کنند. دیدگاه شرکت کنندگان نسبت به این مداخله در شش حیطه در قالب یک پرسشنامه ۲۱ سوالی با مقیاس لیکرت مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با نرم افزار SPSS به صورت میانگین و انحراف معیار، و با آزمون های t-test، ANOVA و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.
● نتایج:
هشتاد و چهار درصد از نمونه ها در مطالعه شرکت کردند و نسبت به تهیه فرم اختصاصی ارزشیابی خود اقدام نمودند. شرکت کنندگان سپس به پرسشنامه نظرخواهی پاسخ دادند. میانگین و انحراف معیار پاسخ شرکت کنندگان ۴.۰۲ ± ۰.۵ از نمره کل ۵ بود. بیشترین نمرات را احساس مشارکت و رضایت به خود اختصاص داد.
● نتیجه گیری:
به نظر می رسد بکار گیری این مدل، که مستلزم حداکثر همکاری اعضای هیات علمی در فرایند ارزشیابی استاد می باشد، نسبت به کاهش مقاومت ها در برابر ارزشیابی و افزایش رضایت مندی کمک کند و واکنش های ایشان را در برابر بازخورد ارزشیابی بهبود بخشد.
نیکو یمانی
علیرضا یوسفی
طاهره چنگیز
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید