جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


طلوع محبت در ایستگاه غروب


طلوع محبت در ایستگاه غروب
«با من حرف بزن» این جمله شاید تنها خواسته همسر شما باشد که آن را در پایان یک روز کاری مطرح می کند و در مقابل انتظار دارد، با وجود تمامی فشارهای کاری و استرس های روزانه ای که تحمل کرده اید، پاسخی مثبت را در مقابل آن بگیرد، این درخواست نه یک توقع و نه یک دستور است، بلکه نیازی عاطفی است که به واسطه قبول آن نیمی از اختلافات زناشویی خود را حل خواهید کرد.
روانشناسان با بررسی دعواهایی که میان زن و شوهرها روی می دهد به این نتیجه رسیده اند که نیمی از اختلافات در ساعات پایانی روز و هنگام بازگشت آنها به خانه بروز می کند. زنان و مردان براساس تفاوت هایی که با یکدیگر دارند و به دلیل عدم شناخت از فرد مقابل خود، بعدازظهرهای طلایی یکدیگر را به غروب هایی سرد و دلگیر تبدیل می کنند. این در حالی است که پرداختن به مهارت هایی ساده زندگی آنان را سرشار از موفقیت و تلاش می کند. دکتر بهروز بیرک، روانشناس و مشاور خانواده در این باره معتقد است: «اختلافات بیشتر غروب ها مطرح می شود یعنی زمانی که طرفین پس از گذراندن یک روز پراسترس و جدا از یکدیگر کنار هم می نشینند و در حالی که استرس های روزانه تأثیر مخرب خود را به جای گذاشته از یکدیگر توقع پاسخگویی و رسیدن به یک نتیجه را دارند.»
این مشاور خانواده عدم شناخت و درک موقعیت را عاملی مهم در بروز تنش در خانواده ها می داند و معتقد است: «شناخت صحیح هنگام آشنایی به طرفین کمک می کند تا پس از ازدواج درک صحیح تری از موقعیت یکدیگر داشته باشند.»
● درک موقعیت و شرایط
در بررسی رفتارهای میان زنان و شوهران آنچه مورد توجه روانشناسان قرار گرفته است ساعاتی است که برحسب تجربه تنش افزایش پیدا می کند و طرفین بطور ناخواسته وارد یک مشاجره بی نتیجه می شوند.
نتایج تحقیقات دانشمندان روانشناسی نشان می دهد افراد برحسب موقعیت های شغلی اجتماعی، اقتصادی و خانوادگی و شرایط زندگی شهری و روستایی در زمان هایی خاص میزان واکنش روانی شان کاهش یافته و حتی گاه قادر به پاسخگویی به درخواست های اندک همسر خود نیستند.
در همین ارتباط به لحاظ تقسیم بندی زمانی مونا فتحعلی خانی، روانشناس می گوید: «هنگام صبح که از خواب بیدار می شویم، میزان عاطفه مثبت ما در حدی اندک قرار دارد، عاطفه مثبت پدیده ای است که ما هنگام داشتن آن بسیار شاداب و سرحال هستیم و حوصله کار و فعالیت های روزانه زیادی داریم. حدود ساعت ۱۰ صبح به تدریج بر میزان این عاطفه مثبت افزوده می شود.»
وی می افزاید: «غالباً زن و شوهرها در این فاصله زمانی مشکلی با یکدیگر ندارند، چون این زمان هر یک مشغول انجام فعالیت های روزانه خود و دور از یکدیگر هستند، اما میزان این عاطفه در طول روز تا پایان شب دوباره کاهش پیدا می کند و عاطفه منفی فرد افزایش پیدا خواهد کرد.» به گفته وی هنگام غروب افراد دچار دلتنگی های ناخودآگاه شده و بیشتر دوست دارند به غار تنهایی خود پناه ببرند، در حالی که در همین زمان همسر و طرف مقابل که از صبح از انجام کارهای خانه و روزانه خسته شده، نیاز به یک همصحبت دارد.»
● کاهش اختلافات
برای کاهش اختلافات روانشناسان توصیه می کنند بهتر است زن یا شوهر درک کنند که همسرشان در چه موقعیت هایی دوست دارد با خود تنها باشد و یا این که به حرف های همسرشان گوش دهند و با عبارات احترام آمیز از او بخواهد که در زمانی دیگر خواسته یا صحبت های خود را مطرح کند.
به عقیده روانشناسان مهم است که افراد بتوانند با هم مستقیم و احترام آمیز صحبت کنند. زن و شوهرهایی که در طول روز درباره احساسات خود صحبت می کنند هنگام بی حوصلگی، مشغله فکری و خلق پائین نیز راحت تر می توانند حالات روانی خود را توصیف کنند.
در این هنگام شوهر یا زن می توانند به همسر خود بگویند چه احساسی دارند و چه موقع دوست دارند راجع به مشکل پیش آمده در زندگی شان صحبت کنند.
در عین حال دکتر بیرک معتقد است: «قابلیت انعطاف پذیری، مسئله دیگری است که در صورت تقویت آن دو طرف می توانند در مواقع گوناگون تنش ها را کاهش دهند.» به گفته این روانشناس، در مواقع حساس اگرچه همسر یک فرد موقعیت پیش آمده را درک خواهد کرد، اما در مقابل توقع دارد که همسرش به حرف هایش گوش دهد.»
روانشناسان تأکید دارند در بسیاری ساعات طرف مقابل حتی حاضر به شنیدن حرف های همسر خود نیست، براین اساس آنان معتقدند، از آنجا که مردان و زنان در ساختار فکری شان با یکدیگر تفاوت دارند، در مواقع گوناگون رفتارهای ضدونقیضی را بروز می دهند. به عنوان مثال زمانی که مردان از مسئله ای ناراحت هستند یا فکرشان مشغول چیزی است، ترجیح می دهند تنها باشند و با کسی صحبت نکنند. مونا فتحعلی خانی با اشاره به این نکته می گوید: «در چنین شرایطی دو طرف می توانند بطور منطقی به یکدیگر کمک کرده و از بروز تنش جلوگیری کنند.
برای این کار تنها لازم است مرد از روابط محبت آمیز بهره بگیرد و با آرامش تقاضا کند که صحبت را به زمان دیگری موکول کنند و همسر او نیز به شوهر خود فرصت دهد تا او استراحت کند. در بسیاری از موارد اگر یک یا چند ساعت از مسئله بگذرد یا حتی اگر فرد شب را به صبح برساند و استراحت کند، فکرش آزادتر شده و به خوبی پاسخگوی همسر خود خواهد بود.»
● مقابله با تنش با همکاری
از سوی دیگر باید توجه داشت که برخی از تنش ها به خستگی های جسمی و روحی که در طول روز برای هر فرد به صورت اجتناب ناپذیر پیش می آید، برمی گردد.
براین اساس دکتر ناصر قاسم زاد، روانشناس معتقد است هر فرد پس از ورود به منزل تا یک ساعت زمان نیاز دارد که به آرامش برسد و خود را با محیط خانه تطبیق داده و با شرایط محیط جدید هماهنگ سازد.
دبیر انجمن حمایت از سلامت روان جامعه همچنین می افزاید: «زمانی که یک مرد به خانه می رسد، همسر او نباید بلافاصله خواسته های خود را مطرح کند، چراکه او خسته از فشارهای روانی است و از نظر روحی و روانی آماده شنیدن و پذیرش صحبت های همسرش نیست، بنابراین باید صبر کرد تا آرامش به او بازگردد و از طرف دیگر همسر یک زن شاغل باید درک و همدلی صحیحی از شرایط همسر خود داشته باشد و آنچه را که باعث مشاجره و نگرانی از سوی او می شود، کاهش دهد.» این روانشناس با اعتقاد بر این که استرس زنان شاغل در بیشتر موارد عامل مشاجرات خانوادگی است در بیان راه حل این مشکل می گوید: «همسر زن شاغل باید همکاری بیشتری با طرف مقابل داشته باشد.» به گفته وی همکاری، همدلی، تقسیم وظایف و برعهده گرفتن برخی مسئولیت ها از جمله راهکارهایی است که یک مرد با انجام آن می تواند از بروز تنش جلوگیری کند.
این روانشناس همچنین می گوید: «هنگام غروب و تقریباً ساعت هفت شب زمانی است که غدد درون ریز مردان، مواد آرامش بخش ترشح می کنند و تحقیقات علمی نشان داده است این ساعت، زمان مناسبی است برای همسران که مشکلات خود را در آرامش و بطور منطقی مرتفع سازند.»
● زمان مناسب برای حل مسئله
از سوی دیگر آنچه که در بسیاری از موارد، مورد توجه قرار نمی گیرد زمان مناسب برای حل مسئله است. پریسا گلکاریان، کارشناس ارشد مشاوره خانواده با بیان این که افراد در روابط خود به دنبال حل مسئله هستند، درباره زمان مناسب برای این امر می گوید: «منطقی ترین حرف ها و خواسته ها اگر در زمانی مناسب مطرح نشود، بسیار تنش برانگیز و بی منطق جلوه می کند.» به گفته وی در بیشتر مواقع زمانی که هیجان بر افراد غلبه می کند، به این مسئله فکر نمی کنند که آیا طرف مقابلشان آماده پذیرش آن مسئله هست یا نه.
بنابراین از نظر روابط انسانی بیان مسئله در چنین زمان هایی نه تنها به حل مسئله منجر نمی شود، بلکه به فشار روانی و در نتیجه مشاجرات خانوادگی منجر می شود.»
وی با بیان این که بهترین کار در چنین شرایطی برقرار کردن رابطه ای شفاف و صریح است، می افزاید: «افراد باید با یکدیگر صریح باشند و شرایط خود را برای طرف مقابل توضیح دهند چراکه در امتداد زندگی، افراد ، بسیاری از شرایط محیطی که برطرف مقابل گذشته است را نادیده می گیرند.»
دکتر قاسم زاد نیز در این باره معتقد است: «در بسیاری از موارد زن و شوهرها به شرایط محیطی بی توجه می شوند. این در حالی است که شرایط نامتعادل اقتصادی و استرس های ناشی از محیط بیرون مثل آلودگی و ترافیک روی فیزیولوژی افراد تأثیر می گذارد و باعث افزایش تنش می شود. براین اساس زن و شوهر باید با توجه به این موضوع ساعتی را برای طرح مسائل و مشکلات زندگی انتخاب کنند که از هیاهو به دور بوده و آرامش گرفته باشند.»
مهتاب توکلی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید