پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی استحکام باند چینی دندانی اپک T۱۱۴ و دنتین D۴ جدید مورد استفاده در سیستم چینی- فلز و مقایسه آن با چینی دندانی کارخانه ویتا


بررسی استحکام باند چینی دندانی اپک T۱۱۴ و دنتین D۴ جدید مورد استفاده در سیستم چینی- فلز و مقایسه آن با چینی دندانی کارخانه ویتا
● مقدمه:
در حال حاضر چینی دندانی سیستم P.F.M در لابراتورهای پروتز ثابت بیشترین کاربرد را دارد و جزء اقلام وارداتی صد در صد می باشد.
موفقیت ترمیمهای چینی- فلز به استحکام باند بین لایه های مختلف و چینی و همچنین استحکام اتصال این لایه ها به فلز زیرین بستگی دارد.
در این مقاله، هدف اصلی تعیین استحکام باند بین لایه های چینی دندانی اپک T۱۱۴ و دنتین D۴جدید می باشد. چینی های فوق با همکاری دانشکده دندانپزشکی مشهد و موسسه تحقیقاتی پرطاووس وابسته به لعاب مشهد در دو پروژه تحقیقاتی ساخته شده اند.
● مواد و روش ها:
برای انجام این مطالعه ۳۰ قرصی از چینی اپک و دنتین به ضخامت ۲ میلیمتر از هر یک تهیه گردید. ده نمونه اپک ویتا و دنتین ویتا، ده نموه اپک ویتا و دنتینD۴ و ده نمونه اپک Tl۱۴ و دنتینD۴ جدید تهیه و استحکام کمی باند بین این دولایه چینی توسط تست ضربه ای در نمونه ها، مورد آزمایش قرار گرفت.
جهت بررسی کیفی استحکام باند، نمونه ها توسط میکروسکوپ نوری و الکترونی مورد بررسی قرار گرفتند.
جهت تجزیه و تحلیل آماری و مقایسه استحکام باند از آزمون x۲ و برای توصیف داده ها از جدول فراوانی استفاده گردید.
● یافته ها:
استحکام باند از نظر کمی بین نمونه های اپک T۱۱۴و دنتینD۴ با اپک ویتا و دنتین ویتا اختلاف معنی داری بین شکست و نوع چینی وجود ندارد و از نظر کیفی، بر اساس تصاویر تهیه شده توسط میکروسکوپ نوری و الکترونی هیچ گونه ترک میکروسکوپی در لایه حد واسط مشاهده نشده و امتداد باند کاملا پیوسته بود.
● نتیجه گیری:
تحکام باند بین اپک T۱۱۴ و دنتین D۴ با اپک ویتا و دنتین ویتا اختلاف معنی داری وجود ندارد.
احمد قهرمانلو
عباس یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید