شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

بررسی رابطه بین یافته های بالینی و نتایج پاتولوژی در آپاندیسیت حاد کودکان در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع)


بررسی رابطه بین یافته های بالینی و نتایج پاتولوژی در آپاندیسیت حاد کودکان در بیمارستان حضرت علی اصغر (ع)
● زمینه و هدف:
آپاندیسیت از بیماری های مهم و شایع ترین اورژانس کودکان است. با توجه به سرعت سیر بیماری و دشواری تشخیص، روش های گوناگون از جمله استفاده از امکانات پاراکلینیکی – همچون سونوگرافی، رادیولوژی و سی تی اسکن جهت تشخیص به موقع و انجام جراحی و جلوگیری از عوارض ناخوشایند بیماری، در مراکز مختلف مورد استفاده می باشد. نظر به عدم دسترسی به این امکانات و یا گرانی آن در برخی مراکز، ارزیابی علایم بالینی و نتایج معاینات در تعیین شدت بیماری اهمیت می یابد. در این مطالعه، علایم بالینی کودکانی که با تشخیص آپاندیسیت حاد تحت عمل جراحی قرار گرفته اند با نتایج پاتولوژی آنها تطبیق داده شده است. با توجه به نتایج بررسی به نظر می رسد با ارزیابی علایم بالینی بتوان تا حدود زیادی میزان پیشرفت بیماری را از لحاظ پاتولوژی حدس زده، تصمیم لازم را برای انجام عمل جراحی اتخاذ نمود.
● روش بررسی:
موارد بررسی ۵۸ کودک (دختر و پسر) در طیف سنی۳.۵ تا ۱۴ سال بودند که با تشخیص اولیه آپاندیسیت تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند. پرونده های بیماران به صورت گذشته نگر مورد بررسی قرار گرفت. علایم و نتایج معاینات بالینی با نتایج پاتولوژی تطبیق داده شد.
● یافته ها:
این بررسی مشخص نمود که نشانه های بالینی و یافته های معاینات با نتایج پاتولوژی تطابق کامل دارند و به تناسب پیشرفت و شدت نشانه ها، یافته های پاتولوژی آپاندیسیت نیز متناسب با آن پیشرفت داشته است.
● نتیجه گیری:
در صورتی که امکانات پاراکلینیکی همچون سونوگرافی و سی تی اسکن در دسترس نباشد، می توان در کودکان مشکوک به آپاندیسیت حاد پس از اخذ شرح حال دقیق و انجام معاینات بالینی، تا حدود زیادی تشخیص را سرعت بخشید و با تصمیم به موقع برای عمل جراحی از پیدایش عوارض ناخوشایند جلوگیری به عمل آورد.
صلاح الدین دلشاد
شکراله یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید