پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه استحکام خمشی پرسلن دندانی جدید (D۴ Dentin) با پرسلن دندانی کارخانه VMK ۶۸N) Vita)


مقایسه استحکام خمشی پرسلن دندانی جدید (D۴ Dentin) با پرسلن دندانی کارخانه VMK ۶۸N) Vita)
● بیان مساله:
چینی دندانی یکی از بهترین موادی است که تاکنون در دندانپزشکی مورد استفاده قرار گرفته است. سازگاری عالی با نسج، زیبایی، حلالیت بسیار کم در محیط دهان، استحکام فشاری بالا و کمترین تجمع پلاک میکروبی روی چینی گلیزشده، از مزایای این ماده نسبت به سایر مواد دندانی است. شکنندگی چینی به علت پایین بودن استحکام کششی، ضربه‌ای و همچنین سایش مینای دندان طبیعی مقابل آن از معایب چینی‌های دندانی می‌باشد و از مهمترین خواص مکانیکی آن، استحکام خمشی است که در واقع توانایی مقابله پرسلن در برابر شکستن متعاقب نیرویی است که از بالا اعمال می‌شود. یکی از روشهایی که برای رفع شکنندگی و تقویت استحکام خمشی چینی پیشنهاد شده، پخت چینی روی فلز می‌باشد که بیش از سایر روشها مورد استفاده واقع شده است.
● هدف:
با توجه به این که ترمیم و جایگزینی دندانها با استفاده از ترمیم‌های Porcelain Fused to Metal (PFM) هنوز کاربرد فراوانی دارد، مطالعه حاضر با هدف بررسی استحکام خمشی چینی D۴ Dentin از نوع باندشونده به فلز و مقایسه با چینی Dentin Vita انجام شد.
● روش بررسی:
در این مطالعه آزمایشگاهی، برای اندازه‌گیری استحکام خمشی چینی Dentin، طبق استاندارد ISO ۶۸۷۲: ۱۹۹۵ (E)، قالبی از فولاد زنگ‌نزن به ابعاد ۲´۵´۲۵ میلیمتر ساخته شد؛ این قالبها با خمیر Dentin (VMK ۶۸N) Vita و Dentin D۴ پر شدند و پس از پخت در کوره Vita، از هر یک ۱۰ بلوک تهیه گردید و استحکام خمشی نمونه‌ها تعیین شد. نمونه‌ها توسط مبدل مخصوص روی دستگاه تست خمشی سه‌نقطه‌ای قرار گرفتند و نیرو به قسمت وسط وارد گردید و استحکام خمشی نمونه‌ها تعیین شد. به منظور تحلیل آماری از آزمونهای t-student و آنالیز کواریانس استفاده شد.
● یافته‌ها:
میانگین استحکام خمشی بلوک چینی ۵۳.۴۰±۱.۳۵ D۴ Dentin مگاپاسکال و ۵۳.۸۶±۷.۳۸ Vita Dentin مگاپاسکال حاصل گردید. بین دو گروه اختلاف آماری معنی‌داری وجود نداشت.
● نتیجه‌گیری:
نتایج این مطالعه با توجه به استاندارد ISO ۶۸۷۲: ۱۹۹۵ (E) ، نشان داد که استحکام خمشی تمام نمونه‌های D۴ Dentin بالای ۵۰ مگاپاسکال و مطابق استاندارد مزبور می‌باشد.
احمد قهرمانلو
عباس یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید