جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

یک سبد سبزی خوردن


یک سبد سبزی خوردن
قال صادق «ع» : هر چیزی زینتی دارد و زینت سفره سبزی است
وجود سبزی خوردن در هر سفره زینت خاصی بر آن می بخشد و با آن رنگ آمیزی زیبا اشتها را دو چندان می کند. در روایتی از امام صادق «ع» نقل شده که فرمودند برای علی «ع» هیچ ظرف غذایی نمی آوردند مگر آنکه سبزی در آن وجود داشت عرض کردم چرا؟ فرمودند: چون که دل های مومنین سبز و «شاداب» است و این قلوب آرزوی رسیدن به همرنگ خود را دارد. از این رو برای توجه بیشتر به این نعمت خدادادی برشرح خواص سبزی های داخل سبد می پردازیم. ابتدا تره یا «گندنا» از معروف ترین سبزی های تیره لا له « Lidiaceae» است که نام علمی آن «Allium» است. تره حاوی اسانس، گوگرد، آنزیم، (مالتاز، انورتا- دکستریناز- امولسین) کلسیم، پتاسیم، آهن، سلولز، کروفیل، و ویتامین های «A,B,C» است. خوردن تره موجب تقویت دستگاه گوارش می شود چرا که تره در تسریع عمل هضم به مانند کاتالیزور عمل می کند یبوست را رفع، معده را ضدعفونی و ترشی معده را از بین می برد. اگر از سو»هاضمه رنج می برید تره بخورید که می تواند معده را پاک و اشتها را زیاد کند و از بوی بد دهان که ناشی از عمل بد معده و فساد مواد غذایی در آن است جلوگیری کند. تره خون را تصفیه نموده و از ایجاد ترمیوز در خون و لخته شدن آن جلوگیری می کند و برای افراد مسن بسیار مفید است چرا که از تصلب شرائین جلوگیری می کند تره بیماری بواسیر را از بین می برد. جوشانده تره توام با شکر دستگاه تنفس را تقویت نموده و آسم و سیاه سرفه، برونشیت، سرفه های مزمن و خلط دار سرما خوردگی گریپ، زکام، گرفتگی صدا ، گلودرد را درمان می نماید. اگر از بیماری آسم رنج می برید جو را با تره بجوشانید و میل نمایید که بسیار مفید می باشد. تره بر حجم ادرار افزوده و کلسیم ها را تقویت و فعال می نماید جوشانده تره توام با شکر سنگ کلیه و مثانه را رفع و ناراحتی های مجاری ادرار را رفع و قولنج کلیه را درمان می کند.
جوشانده تره از حبس ادرار جلوگیری می کند وآب زیادی بدن را دفع می نماید. آب تره پوست را نرم و لطیف و آلرژی های پوستی و کهیر را درمان می نماید، آب تره سوزش و درد و خارش ناشی از گزیدگی حشرات و خزندگان خطرناک را التیام می بخشد. آب تره دمل ها را گشوده و عفونت های اطراف ناخن را برطرف می سازد ضماد آب تره با آرد گندم، سبب گشوده شدن دمل ها ودرمان آنها می شود ضماد تره توام با شیر تسکین دهنده دردهای مفصلی و درمان کننده نقرس کمر درد و روماتیسم می باشد. چکاندن چند قطره آب تره توام با سرکه خونریزی بینی را قطع می کند تره کبد را فعال و اختلالات صفراوی را برطرف می سازد برای از بین بردن سنگ کیسه صفرا خوردن آب تره و سرکه مفید است و ورم طحال را درمان می کند.
تره سبزی ای است ملین و مقوی فعال کننده اندام های داخلی و سبزی ای است صددرصد ضد چاقی، افراط در خوردن تره برای لثه و دندان مضر می باشد تره کوهی برای درمان اختلالات گوارشی و خوشبو کردن دهان، تره بیابانی مدر و مفید برای دستگاه کلیه، تره فرنگی یا پوارو درمان کننده برونشیت، یبوست، تصلب شرائین، سو»هاضمه، نفخ معده و اختلا لات کلیوی و نقرس می باشد. البته خوردن تره خام یا پخته در بیماری های زنان اختلالات رحمی نقش درمانی دارد.
امیرالمومنین علی «ع» همیشه تره را با نمک میل می فرمودند و پیامبر «ص» می فرمودند: رکن و سرآمد سبزی ها تره است و برتری تره بر سبزی ها مثل نان است بر سایر خوراکی ها تره سبزی من وسبزی انبیا» گذشته است و من آن را دوست دارم و می خورم گویا تره را در بهشت «الان» می بینم که با برگ سبز و زیبا برق می زند (وسائل جلد ۱۷ص ۱۵۲) تخم تره نیز داروی بسیار مفیدی در درمان اسهال های مزمن و نفخ شکم است. البته به صورت بو داده.
● اما ترب:
تربچه نقلی داخل سبد سبزی خوردن ریشه متورم و غده ای شکل گیاهی از تیره شبوCruciferae است که نام علمی آن (sativus Rhaphanus) می باشد و در زبان عربی به آن خجل می گویند و در انواع سیاه وسفید و پرورش یافته آن که تربچه است وجود دارد. ترب دارای آب، چربی، قند، پروتئین، اسید فسفریک، ماده ای به نام «سنه ول» گلوکزید اسانس، ماده ای به نام «رانونول» آنتی بیوتیک (سینالین- ساتی دین- رافاندیق) گوگرد، کلسیم، آهن و ویتامین های (A-B۱-B۲-PP) است. تربچه نقلی دارای اسانس سولفوره می باشد و دارای خواص اشتها آور قوی است شاید به همین جهت است که به عنوان پیش غذا نیز در سالا دها استفاده می شود و همچنین دستگاه گوارشی را تقویت می نماید. ترب سبب تسریع در هضم غذا می شود.
ترب کلیه را فعال کرده و بر حجم ادرار می افزاید آب ساقه های ترب دفع کننده سنگ مثانه می باشد و جوشانده تخم ترب مدر بوده و درد و ورم کلیه را درمان می نماید این جوشانده در درمان بیماری های کبدی نیز موثر و درد و ورم طحال را نیز درمان می کند ترب پوست را تقویت می نماید و موجب روئیده شدن مجدد موهای ریخته شده می گردد. ضماد تخم ترب سبب برطرف شدن کک و مک لکه های سیاه پوست و درمان سرمازدگی می گردد ماساژ عضو سرما زده با جوشانده ترب سبب التیام و التهابات سرمازدگی می گردد. در تسکین دردها و جراحات پوستی، ضماد تخم ترب داروی موثری می باشد ضماد تخم ترب اگر با عسل و سیاه دانه مخلوط گردد دردهای مفصلی را تسکین می دهد و از ورم مفاصل می کاهد اگر ترب را به صورت پرورده یا ترشی با سرکه درآوریم می تواند از سرفه های خلط دار، تنگی نفس، برونشیت جلوگیری کند. امام صادق(ع) می فرمایند ترب بخورید چرا که ۳ خاصیت دارد برگ ترب بادهای (درونی) را طرد، مغز ترب مدر است و ریشه آن بلغم را قطع می کند. (خصال ج ۱)
سبزی زیبای ریحان که هم دررنگ سبز یافت می شود و هم بنفش که به سبد سبزی زیبایی خاصی می بخشد دارای این خواص نیز هست. ریحان گیاهی خوراکی از تیره نعناع «Ladiatae» است که نام علمی آن «ocimumdasilicum» و بر آن ریحان «شاهسفرم» نیز می گویند ریحان با بویی مطبوع حاوی اسانسی موسوم به اسانس بازیلیک است که شامل این ترکیبات است استراگول، لینالول، سینول، اوژنول، سینامات دوستیل و... ریحان دارای طبیعت گرم با فواید بسیار است. اگر از بی خوابی و خستگی و سرگیجه و سردردهای عصبی و میگرن و عصبانیت رنج می برید ریحان را به طور مرتب مصرف کنید، که دستگاه عصبی شما را تقویت می کند.
ریجان در تقویت دستگاه گوارش به خصوص معده نقش عمده ای را دارا می باشد اشتهاآور است و هضم کننده غذا و دل پیچه و نفخ را از بین می برد و در درمان قولنج روده نیز موثر است خیسانده تخم ریحان سبب از بین رفتن اسهال می شود. ریحان کلیه ها را فعال حجم ادرار را زیاد و ورم کلیه ها را از بین می برد و سنگ کلیه و مثانه را نیز دفع می سازد. غرغره کردن با جوشانده ریحان سبب ضدعفونی گلو و دهان و درمان زخم های حفره دهان می گردد شست و شوی چشم با جوشانده ریحان چشم را ضدعفونی و قوه بینایی را تقویت می سازد.
عصاره ریحان توام با شکر سبب تقویت دستگاه تنفس و درمان تنگی نفس، برونشیت و سینه درد است ضماد تخم ریحان زخم های پوستی را ضدعفونی و التیام می بخشد این گیاه معطر و خوش طعم داروئی موثر است در درمان اختلالات عصبی، گوارشی، رحمی و کلیوی.
نویسنده : زهرا غفاری
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید