چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

استروئیدها تبلیغ یا اطلاع رسانی


استروئیدها تبلیغ یا اطلاع رسانی
هفته نامه ها و مجلات را بدنسازی را که ورق نمی زنم می خوانم ! به دو مورد کاستی به طور عمده بر می خورم یکی کمبود مقالات در باب روانشناسی ورزش که در مطالب قبلی اشاره کردم و مورد دوم نبود هیچ بحث و مطلب و مقاله ای درمورد استروئیدها !
حتما از خودتان می پرسید مگر می شود در مورد داروها که دوپینگ و ممنوع و هزاران عوارض دارد در مجلات بدنسازی که در سطح کشور پخش می شود مقاله نوشت و داد دست بدن سازان و ورزشکاران که بروند مصرف کنند .
به عقیده من بدنسازان ایران دو دسته هستند عده ای هستند که از مصرف خطرناک ترین استروئیدها هیچ ابائی ندارند و عده ای هم از مصرف معمولی ترین و مفید ترین مکملها هم هراس دارند البته اکثریت به این شکل هستند و مسلما همه در این دو دسته نمی گنجند .
متاسفانه مشکل کشور ما از همین جا شروع می شود انگار با اسمشو نبر کردن مسائل ممنوعه مشکل به خودی خود حل می شود کما اینکه بارها مسئولین بهداشت کشور گفته اند یکی از دلائل عمده شیوع ایدز عدم آگاهی جوانان و نپرداختن تریبونهای اطلاع رسانی رسانه ها و غیره به آموزش این مسئله و شفاف کردن موضع برای مردم - فرزندان و خانواده ها است .
قدری فکر کنیم آیا باب استروئیدها در بدنسازی و رواج آن در باشگاهها مشابه همان مسئله نیست اقایان سردبیران مجله تا کی به چاپ مطالب تکراری تمرین – تغذیه – مکمل – چربی سوزی ... خواهید پرداخت چرا هیچ کس به شکستن این تابو و روشن کردن ذهن جوانان کم اطلاع ورزشکار و هشدار برای نیافتادن آنها به دام مربیان سودجو و سایر به قول خودشان حرفه ای ها نیست ؟
مگر همه نمی دانیم مشکل اصلی در نابودی جسم بدنسازان و حتی مرگ در بسیاری موارد خود استروئید نبوده بلکه دوزهای غیر علمی مصرف های چند برابر و دوره های چند استروئیدی ( استک) غیر اصولی است که فاجعه به بار آورده است .
مصرف استروئید خطرناک – با بسیاری عوارض همراه – و ممنوع است همه قبول داریم ولی آیا با نپرداختن به مسئله هیچ کس مصرف نمی کند یا بیشتر شاهد بیمارستانی و مرگ عده ای نا آگاه می شویم .
چند نفر می دانند که استروئیدها که عمده آنها باعث افزایش ناگهانی فشار خون می شود به هیچ وجه نباید در ساعات پایانی شب مصرف شود چون احتمال سکته قلبی موقع خواب وجود دارد هنوز چقدر استروئیدهائی که عوارضش بیشتر از خواص آنابولیکی آنهاست مصرف می شود .
می شود باب توضیح در مورد داروها با توضیحات علمی و ذکر مستند عوارض آنها پرداخت همانطور که در بسیار از کتابهای معتبر در مورد این مقوله بحث شده و در بازار وجود دارد بدون اینکه قصد تبلیغ برای مصرف دارو داشته باشند و هراسی از اینکه با توضیح در مورد استروئیدها بدنساز تشویق به دوپینگ می شود .
رسالت اصلی رسانه ها آگاهی و اطلاع رسانی است وگرنه هیچ بدنسازی با مراجعه به کتاب تمایل به مصرف دارو پیدا نکرده ولی متاسفانه کسانی که به توصیه به اصطلاح حرفه ای ها گوش می کنند کمتر اهل مطالعه هستند ولی اگر یک نفر از مرگ نجات پیدا کند کافی است .
رضا صانعی
http://www.getinshape.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید