چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا

بررسی میزان شیوع شپش سر در بین دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر یاسوج، پاییز ۱۳۷۸


بررسی میزان شیوع شپش سر در بین دانش آموزان مدارس ابتدایی شهر یاسوج، پاییز ۱۳۷۸
به منظور تعیین شیوع شپش سر در مدارس ابتدایی شهر یاسوج و شناسایی افراد آلوده در کمک به برنامه های کنترل، ۱۲۲۴۷ دانش آموز مورد بررسی قرار گرفتند.اینها دانش آموز ۶۴ مدرسه ابتدایی شامل ۲۹ مدرسه دخترانه؛ ۳۰ مدرسه پسرانه و ۵ مدرسه مختلط بودند. جمع آوری داده ها با مشاهدة مستقیم موهای سر (تست آلودگی) و استفاده از پرسشنامه، در آبان ماه ۱۳۷۸ صورت گرفت. تعیین آلودگی روی تمام دانش آموزان صورت می گرفت؛ وجود شپش (اعم از نمف یا بالغ ) و یا تخم آن در لابلای موهای سر به عنوان آلودگی (پدیکلوزیس) در فرد تلقی می گردد.
در مجموع شپش سر در بین دانش آموزان دارای ۱۱ درصد شیوع بود که ۲۱.۸ درصد شیوع را در بین دانش آموزان دختر و ۱.۳ درصد شیوع را در بین دانش آموزان پسر داشت. ۹۳.۷ درصد دانش آموزان آلوده شناسایی شده دختر بودند. شیوع آلودگی از پایه اول ابتدایی مدارس دخترانه تا پایه پنجم ابتدایی به تدریج افزایش نشان می دهد (P<۰.۰۰۱)؛ به طوری که در پایه پنجم ابتدایی به بالاترین درصد می رسد. بررسی شیوع آلودگی به تفکیک مدارس، نشان از انتشار آلودگی در تمام مدارس دخترانه و ۵۱.۴درصد مدارس پسرانه می دهد.
همچنین نوع مدرسه (غیردولتی و دولتی) در شیوع پدیکلوزیس به خصوص در مدارس ابتدایی دخترانه، خطر اپیدمی اعلام نشده ای را نشان می دهد، علاوه براینکه افزایش سطح تحصیل به جای اثر کاهش، اثر افزایشی را در شیوع نشان داده است.
غلام حسین شهرکی
کورش عزیزی
علی یوسفی
محمد فرارویی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید