پنجشنبه, ۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 28 March, 2024
مجله ویستا

عدم پشتکار در رعایت رژیم لاغری


عدم پشتکار در رعایت رژیم لاغری
شاید شما هم از زمره افراد چاقی باشید که بارها رژیم های مختلف درمانی را امتحان کرده ولی در حین دوره رژیم لاغری از ادامه آن صرف نظر کرده اید. بسیاری هم پس از کاهش وزن و با گذشت مدت زمانی کوتاه، دوباره شروع به پرخوری کرده و به وزن قبلی و یا حتی به بیشتر از آن می رسند. این مسأله باعث سرخوردگی شده و معمولاً تمایل به ادامه رعایت رژیم غذایی یا شروع مجدد آن از بین می رود. در مطلب زیر به بررسی علل شکست در رژیم های غذایی مختلف پرداخته می شود.
● انگیزه رسیدن به وضعیت سلامت جسمی و تناسب اندام:
اولین و مهم ترین انگیزه لازم برای رعایت یک رژیم غذایی علمی و خوب این است که شما هدف خود را از کاهش وزن دقیقاً مشخص کرده و همیشه در طول دوره رژیم غذایی به آن فکر کنید. چاقی منشأ بسیاری از بیماری هاست. امروزه در هر مجله و کتاب و یا سایت اینترنتی که مطالعه می کنید به طور حتم در خصوص مضرات چاقی مطالب بسیاری را مشاهده می کنید.
اگر ما می خواهیم از رژیم غذایی مناسب برای کاهش وزن استفاده کنیم ، بایستی بدانیم که از منشأ بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کنیم.در نظر گرفتن این موارد انگیزه کافی برای رعایت رژیم غذایی جهت رسیدن به یک وزن مناسب همراه با تناسب اندام را می تواند در شخص ایجاد کند.
● تعجیل در کم کردن وزن:
بسیاری از بیماران چاق که برای کاهش وزن مراجعه می کنند اولین خواسته شان این است که سریعاً وزن کم کنند. تبلیغات وسیعی هم در این زمینه صورت گرفته و این باعث شده تا بیماران از مسیر اصلی خود منحرف شوند. اما باید گفت صرفاً «نخوردن» باعث تحقق آمال و آرزوها نخواهد بود، بلکه فرد باید خود را تغییر دهد یعنی عادات غلط غذایی و فعالیت های تغذیه ای خود را عوض کند و این ترک عادت مستلزم گذر زمان مناسبی است. مطمئن باشید اگر در رفتارهای تغذیه ای خود تغییری ندهید، نمی توانید وزن خود را کم کنید.
تعجیل در کم کردن وزن عوارض بسیاری از جمله سرگیجه، سردرد، عصبانیت و موارد دیگر را به دنبال خواهد داشت.
معده یک بافت عضلانی است و مثل همه عضلات دیگر بدن در صورت کار زیاد بزرگتر می شود. باید سعی کنید با رعایت رژیم غذایی مناسب و تغییر در رفتارهای غلط تغذیه ای برای یک دوره زمانی کاملاً مشخص کار کمتری از معده خود بکشید و حجم معده خود را کوچک نمایید.
نقطه آرمانی شما جایی است که روزی برسد نه اینکه غذایی را «نخواهید» بخورید، بلکه اصلاً «نتوانید» آن را مصرف کنید. بنابراین تعجیل در کم کردن وزن نه تنها راه موفقی نخواهد بود، بلکه عوارض بسیاری از جمله سرگیجه، سردرد، عصبانیت و موارد دیگر را به دنبال خواهد داشت.
● رعایت رژیم های لاغری غیر استاندارد
امروزه کتب مختلفی در زمینه رژیم های لاغری نوشته شده است . در این کتاب ها روش های آب درمانی، رژیم های گیاهخواری، رژیم های میوه خواری، رژیم بستنی و هزاران مورد دیگر توصیه شده است. علم تغذیه رژیم های تک خواری را نفی می کند و پیشنهادش این است که رژیم غذایی مفید و مؤثر رژیمی است که از هر پنج گروه مواد غذایی تشکیل شده باشد، یعنی در ترکیبات آن پروتئین، کربوهیدرات (قند و شیرینی)، چربی، ویتامین ها و املاح به طور مشخص و دقیق لحاظ شده باشد.
گروه های غذایی مختلف حاوی مواد مورد نیاز برای بدن است که مکمل هم هستند. همه چیز در یک نوع ماده غذایی وجود ندارد، بنابراین عدم رعایت رژیم صحیح غذایی سبب کمبودهای جبران ناپذیری می شود که ممکن است عوارض مهلکی را به دنبال داشته باشد.
رژیم غذایی مفید و مؤثر رژیمی است که از هر پنج گروه اصلی هرم غذایی تشکیل شده باشد، یعنی در ترکیبات آن پروتئین، کربو هیدرات (قند و شیرینی)، چربی، ویتامین ها و املاح به طور مشخص و دقیق لحاظ شده باشد.
افرادی که از رژیم های گیاه خواری استفاده می کنند باید بدانند که آهن موجود در گیاهانی مثل اسفناج کمتر از آهن موجود در منابع حیوانی مثل گوشت جذب می شود.
بنابراین کمبودهای ناشی از رژیم های گیاه خواری مثل کمبود آهن عوارض خطرناکی چون کم خونی، ریزش مو و موارد دیگری را که مربوط به آهن بدن است به دنبال خواهد داشت که همین مسأله خود باعث ترس از رژیم به خاطر عوارض بد آن و بالاخره شکست در برنامه های مذکور می گردد.
● عدم پشتکار در رعایت رژیم لاغری
بسیاری از افراد چاق هستند که برای کاهش وزن به متخصص تغذیه مراجعه و رژیم غذایی دریافت می کنند. این گروه در ابتدا انتظار دارند که رژیم ارائه شده معجزه ای ایجاد کرده و بتواند به راحتی وزن آنها را کم کند. ولی این افراد یک یا دو سال بعد و با وزن بیشتر از وزن اولیه مراجعه و اظهار می کنند می خواهند دوباره شروع کنند.
آنها کسانی هستند که یک یا چند سال، یک وعده غذایی را با خیال راحت نخورده اند چرا که دائماً این احساس را داشته اند که در رژیم هستند و یا اینکه غذای کمتری خورده اند. ولی از تنقلات نتوانسته اند چشم بپوشانند. در صورتی که با رعایت رژیم غذایی مناسب می توانستند در عرض چند ماه به وزن ایده آل خود رسیده و بعد از آن با خیالی راحت تر غذا خورده و فقط در فکر ثابت نگه داشتن وزنشان باشند. توصیه می شود سعی کنید تمام عمر خود را در رژیم گرفتن صرف نکرده و خود را دائماً عذاب ندهید. یک بار با جدیت و پشتکار فراوان شروع کرده، ادامه داده و به قول معروف تمامش کنید.
منبع : علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند


همچنین مشاهده کنید